Cinema-images and conversation networks: escape routes to think about issues concerning gender and sexuality in the school routine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734844121

Keywords:

Cinema-images, genders, sexualities and curricula, conversation networks.

Abstract

This paper draws some reflections on the results of a study developed in two municipal schools for early childhood education, situated in Vitória, the capital of Espírito Santo, through meetings with teachers and children involving cinematographic images in networks of conversations about genders, sexualities and curricula. Throughout the text, the ways teachers create, in connection with children's fabulations, processes of resistance to the attempts of standardizing curricula and homogenizing bodies, cultures and life. As methodology, the study uses a cartography of the flows and forces generated, having the cinematographic images as the trigger for conversation. The encounters with the cinematographic images followed by conversation networks enabled the expansion of intensive forces that prompt multiple sensations and provoke ruptures in clichés and dogmatic images of thought. Thus, they potentialize the collectivity in the invention of new modes of subjectivation and inventive resistance to the networks of power.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Kretli da Silva, Universidade Federal do ES

Pós-doutorado pela UFMG, doutorado e mestrado pela Ufes, professora ajunta Ufes.

Marlucy Alves Paraíso, UFMG

Professora Titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais e do Programa de Pós-graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social da mesma faculdade. Fundadora e atual coordenadora do GECC (Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículos e Culturas). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq , Nível IC. 

References

BERGSON, H. Matéria e memória: ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

BURTLE, J. Vida precaria: el poder del duelo y la violencia. Buenos Aires: Paidós, 2006.

BUTLER, J. Butler e a desconstrução de gênero: problemas de gênero, feminismos e subversão da identidade. Tradução de Renato Aguiar. Rio de janeiro: Editora Civilização, 2003.

BUTLER, J. Uma analítica do poder: entrevista a Claires Paigés e Mathieu Trachman. Investigação Filosófica, v. 5, n. 1, 2013. Disponível em: 6https://ptscribt.com/document/157976904/6-Entrevista-Com-Judith-Butler-Uma-analítica-Do-Poder-Cristiane-maria-marinho. Acesso em: 5 mar. 2020.

BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. 8. Ed. Rio de Janeiro: Brasileira, 2015.

CARVALHO, J. M. O cotidiano escolar como comunidade de afetos. Petrópolis, RJ: DP et Aliii; Brasília, DF: CNPq, 2009.

CARVALHO FILHO, E. G. de; MAKNAMARA, M. Falhas e rupturas de gênero e de sexualidade nos currículos: por onde passa a luz? In: PARAÍSO, M. A.; CALDEIRA, M. C. da S. Pesquisa sobre currículos, gêneros e sexualidades. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2018.

CARVALHO, V. de. Modos de subjetivação no cinema e na arte: um olhar sobre as instalações de Eija-Liisa Athila. Revista Galáxia, São Paulo, n. 22, p. 89-101, dez. 2011.

DELEUZE, G. Conversações. São Paulo: Editora 34, 2010.

DELEUZE, G. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Graal, 1998.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. v. 3. Rio de Janeiro: Editora 34, 2012.

FERRARI, A.; OLIVEIRA, D. A.; FRANÇA, F. G. R. Num piscar de olhos, o amor: educação dos sentidos e dos sujeitos no filme de animação “In a Hearbeat”. Revista Debates Insubmissos, Caruaru, PE, v. 1, n. 1, jan./abr. 2018.

FOUCAULT, M. História da Sexualidade 1: a vontade de saber. Tradução de Maria Thereza da Costa. Rio de janeiro: Graal, 2006.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Tradução de Roberto Machado. 23. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2007.

GADELHA, S. Biopolítica: no que isso interessa aos educadores. In: DIAS, R. de O. Formação inventiva de professores. Rio de Janeiro: Faperj, Lamparina, 2012.

GALLO, S. Insurreições escolares? In: RAGO, M; GALLO, S. Michel Foucault e as insurreições: é inútil revoltar-se?. São Paulo: CNPq, Capes, Fapesp, Intermeios, 2017.

KASTRUP, V. Conversando sobre políticas cognitivas e formação inventiva. In: DIAS, R. de O. Formação inventiva de professores. Rio de Janeiro: Faperj, Lamparina, 2012.

LAPOUJADE, D. Deleuze, os movimentos aberrantes. São Paulo: n-1 Edições, 2015.

MACHADO PAIS, J. Sexualidades e afectos juvenis. Lisboa: ICS, Imprensa de Ciências Sociais, 2012

PARAÍSO, M. A. A ciranda do currículo com gênero, poder, resistência. Currículo sem Fronteira, v. 16, n. 3, p. 388-415, set./dez. 2016.

PARAISO, M. A. Fazer do caos uma estrela dançarina no currículo: invenção política com gênero e sexualidade em tempos do slogan ideologia de gênero. In: PARAÍSO, M. A.; CALDEIRA, M. C. da S. Pesquisa sobre currículos, gêneros e sexualidades, Belo Horizonte: Mazza Edições, 2018.

PARAÍSO, M. A. O currículo entre o que fizeram e o que queremos fazer de nós mesmos: efeitos das disputas entre conhecimentos e opiniões. E- Curriculum, v. 17, n. 4, p. 1414-1435, out./dez. 2019.

PARAÍSO, M. A; CALDEIRA, M. C. da S. Currículos, gêneros e sexualidades para fazer a diferença. In: PARAÍSO, M. A.; CALDEIRA, M. C. da S. Pesquisa sobre currículos, gêneros e sexualidades. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2018.

PELBART, P. P. Aos nossos amigos. In: RAGO, M; GALLO, S. Michel Foucault e as insurreições: é inútil revoltar-se?. São Paulo: CNPq, Capes, Fapesp, Intermeios, 2017.

SANTOMÉ, J. T. As culturas negadas e silenciadas no currículo. In: SILVA, T. T. da (org.). Alienígenas na sala de aula. Petrópolis: Vozes, 1995. p.159-177

SILVA, S. K. As imagens cinematográficas como força que impulsiona o devir pensamento no cotidiano escolar. Revista Teias, v. 20, n. 59, p. 283-300, 2019.

SILVA, J. P. de L. Crianças queer no currículo escolar: demandando visibilidade e bagunçando as normas de gênero. In: PARAÍSO, M. A; CALDEIRA, M.C.da S. Currículos Gêneros e Sexualidades para fazer a diferença. In: PARAÍSO, M. A.; CALDEIRA, M. C. da S. Pesquisa sobre Currículos, Gêneros e Sexualidades, Belo Horizonte: Mazza edições, 2018.

SPINOSA, B. de. Ética. Tradução de Tomás Tadeu. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2014.

ZOURABICHVILI, F. Deleuze: uma filosofia do acontecimento. Tradução de Luiz B. L. Orlandi. São Paulo: Editora 34, 2016.

Published

2020-07-27

How to Cite

da Silva, S. K., & Paraíso, M. A. (2020). Cinema-images and conversation networks: escape routes to think about issues concerning gender and sexuality in the school routine. Revista Digital Do LAV, 13(1), 126–147. https://doi.org/10.5902/1983734844121