Gender, teaching and recipe books in the visual culture casserole

Authors

  • Juzelia Moraes Silveira FAV/UFG

DOI:

https://doi.org/10.5902/198373484078

Keywords:

Cookbook, Gender, Teaching practice

Abstract

This article, originally from initial thoughts of doctoral research developed in the Graduate Program in Art na Visual Culture/FAV/UFG, aims to discuss the investigative possibilities regarding the subjectivity of the subjects, by means of themes pertaining to the realm of everyday life and how they articulate with the teaching practice. To do so, is used a cookbook as the object of this analysis, seeking to think how the elements present in it – not only constituted by recipes, but by various others clippings – and the attention to its specific way of construction in the middle of the socio-cultural context, may cause observations about gender relations. Faced with the prospect of visual culture and everyday studies, this article proposed to think through the investigation of this object and dialogues raised in relation to gender issues, how such matters end up influencing the teaching practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juzelia Moraes Silveira, FAV/UFG

Bacharel e Licenciada em Desenho e Plástica/Artes Visuais pela Universidade Federal de Santa Maria/RS. Mestre em Artes Visuais pela UNiversidade Federal de Santa Maria/RS. Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Arte e Cultura Visual da Faculdade de Artes Visuais/UFG

References

AGUIRRE, Imanol. Cultura visual, política da estética e educação emancipadora. In.: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (orgs.). Como e por que pensamos a educação da cultura visual. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011.

BREA, José Luis. Recepción 2.0. In.: BREA, José Luis. Las Tres Eras de la Imagen Imagen-materia, film, e-image. Madrid: Akal, 2010.

BURKE, Peter. Cultura Popular na Idade Moderna. São Paulo Companhia das Letras, 1989.

CERTEAU, Michel. A Invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis: Ed. Vozes,

________________ GIARD, Luce; MAYOL, Pierre. A invenção do cotidiano: 2, morar,cozinhar. Petrópolis: Artes de Fazer, 1996.

DIAS, Belidson. O I/Mundo da Educação em Cultura Visual. Brasília: Editora da PósGraduação em Arte da Universidade de Brasília, 2011.

FREYRE, Gilberto. Açúcar. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

LOPONTE, Luciana. Arte da docência em arte: desafios contemporâneos. In.: OLIVEIRA, Marilda (orgs.). Arte, Educação e Cultura. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2007.

MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Pesquisa narrativa: concepções, práticas e indagações. In: Anais do II Congresso de Educação, Arte e Cultura – CEAC. Santa Maria: 2009.

NICHOLSON, Linda. Interpretando o gênero. Revista Estudios Feministas, CFH/CCE/UFSC, Santa Catarina, vol. 8, nº 2, 2000, pág. 8-41.

RUBIN, Gayle. O tráfico de mulheres: notas sobre a economia política do sexo. Recife: S.O.S Corpo, 1993.

SANTOS, Carlos Roberto Antunes. Os pecados e prazeres da gula – os cadernos de receitas como fontes históricas. Disponível em http://

www.poshistoria.ufpr.br/fonteshist/Carlos%20Antunes.pdf. Acesso em: 08 de dezembro de 2011.

TAVIN, Kevin. Contextualizando visualidades no cotidiano: problemas e possibilidades do ensino da cultura visual. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Orgs.). Educação

da cultura visual: narrativas de ensino e pesquisa. Santa Maria: Editora da UFSM, 2009.

Published

2012-03-05

How to Cite

Silveira, J. M. (2012). Gender, teaching and recipe books in the visual culture casserole. Revista Digital Do LAV, (8), 067–081. https://doi.org/10.5902/198373484078