Images as self-representing objects in arts education

Authors

  • Mariete Taschetto Uberti Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734837899

Keywords:

Images/artworks, Education, Visual culture, Self-representation

Abstract

This article deals with teachers’ education, having as motto for the writing an experience developed in a school of the Santa Maria Public Network. The practice aimed to develop the understanding of knowledge in the arts field through educational activities, mediation and critical exercise from the educational perspective of visual culture. To do so, we define as theme self-representation. Through a reflection on the power of images/artworks in art classes and teachers’ education, we proposed conversations about what we see and what the students see and how we project relationships between images and daily life. Thus, we experience dialogic spaces about the imaginary that are produced/created with the images, while directing and constructing ways of seeing and being seen, based on the proposition and creation of self-representations. The support was given by the perspective of Visual Culture Studies (HERNÁNDEZ, 1998; 2007; 2013) and the captive educational power of images (DALLA VALLE, 2015; 2018). Based on these proposals, this experience made it possible to redefine our practices and organize spaces and educational proposals in visual arts that favored student protagonism.    

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariete Taschetto Uberti, Universidade Federal de Santa Maria

estre em Artes Visuais pela Universidade Federal de Santa Maria, na linha de pesquisa Arte e Cultura (2014); Especialista em Gestão Escolar pela Universidade Cidade de São Paulo (2012); Graduada em Artes Visuais - Licenciatura em Desenho e Plástica, pela Universidade Federal de Santa Maria (2010). Atua como Professora de Artes na Rede Estadual de Educação do RS.  Linhas de interesse de pesquisa: Cultura, Arte Pública, Cultura Visual e Educação das Artes Visuais.

References

BAUMAN, Z. Vida Liquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

HALL, S. (Org.). Representation: Cultural representations and signifying practices. Thousands oaks, CA: Sage Publications, 1997.

HERNÁNDEZ, F. Pesquisar com imagens, pesquisar sobre imagens: revelar aquilo que permanece invisível nas pedagogias da Cultura Visual. In. MARTINS, R. TOURINHO, I. (Org.). Processos e práticas de pesquisa em Cultura Visual e educação. v. 4, p. 77-96. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013.

______. Catadores da Cultura Visual: transformando fragmentos em nova cultura narrativa educacional. Porto Alegre: Mediação, 2007.

______. Transgressão e mudança na educação os projetos de trabalho. Porto Alegre: Editora Artes Médicas Sul, 1998.

RANCIÈRE, J. As imagens querem realmente viver? In: ALLOA, Emanuel(org.). Pensar a imagem. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017, p. 191-204.

MARTINS, R. Porque e como falamos de cultura visual. Revista Visualidades, Goiânia, v.4, n. 1 e 2, p.64-79, 2006.

OLIVERIA, R. A. Outras leituras e visualidades na formação docente em artes. Revista Visualidades, Goiânia, v.11, n. 2, p.113-135, dez., 2013.

VALLE, L. D. A potência Edu(vo)cativa das imagens fílmicas na (com)formação de gênero: experiências de aprendizagens a partir do cinema. In: LISBOA FILHO, F. F.; SILVA, T. J. (orgs.). Cultura e identidade: subjetividade e minorias sociais. Santa Maria: FOCUS – UFSM, 2018. 1 e-book.

_____. “Quem aprendi a ser a partir dos filmes que vi” explorando o potencial narrativo/evocativo/pedagógico do cinema no contexto educativo. . In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Org.). Educação da cultura visual: aprender... pesquisar... ensinar... (v.6) p. 211-237. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2015.

_____. Aprendendo a ser docente através de filmes: possíveis trânsitos entre cinema e educação. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Org.). Pedagogias Culturais. (v. 5) p. 141‐164. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2014.

Published

2019-12-15

How to Cite

Uberti, M. T. (2019). Images as self-representing objects in arts education. Revista Digital Do LAV, 12(3), 134–152. https://doi.org/10.5902/1983734837899