Art, research and teaching in times of Art Education delegitimization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734837783

Keywords:

Art, Research, Teaching, Art Education, Delegitimization

Abstract

In this essay, I discuss the relations between art, research and teaching in reference to a recent, reactionary or defamatory process of discrediting the arts and education, as well as to a wider process of delegitimization, notoriously thematized by Jean-François Lyotard. In this course, I evaluate some displacements within the Art Education related to the use of the arts as a methodology by certain theoretical streams associated to the proposition of an art-based educational research. In contrast, my argument goes through the idea of an invention of teaching-research, for which I bring as an example the work of the research agency Forensic Architecture.

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Author Biography

Cayo Honorato, Universidade de Brasília

Professor Adjunto no Departamento de Artes Visuais (VIS) do Instituto de Artes (IdA) da Universidade de Brasília (UnB), na área de História e Teoria da Educação em Artes Visuais; orientador de mestrado credenciado no Programa de Pós-graduação em Arte da UnB, com pesquisa sobre a atuação dos públicos e a mediação cultural, no âmbito das relações entre as artes e a educação; as conjunções e disjunções entre as artes e a educação; as relações entre arte, educação e política. Doutor em Educação pela Faculdade de Educação (FE) da Universidade de São Paulo (USP), na linha de Filosofia e Educação, com estágio na Faculdade de Filosofia e Letras da Universidade de Granada (UGR), Espanha; mestre em Educação pela Faculdade de Educação (FE) da Universidade Federal de Goiás (UFG), na linha de Cultura e Processos Educacionais; especialista em Arte Contemporânea e bacharel em Artes Visuais pela Faculdade de Artes Visuais (FAV) da UFG. É vice-líder do grupo Mediação em Arte e Cultura: Teorias e Práticas, cadastrado no CNPq. Integra a rede Another Roadmap for Arts Education desde 2015. É pesquisador associado do Centre for the Study of the Networked Image (CSNI) da London South Bank University (LSBU), Reino Unido, desde 2018.

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Published

2019-08-01

How to Cite

Honorato, C. (2019). Art, research and teaching in times of Art Education delegitimization. Revista Digital Do LAV, 12(2), 009–022. https://doi.org/10.5902/1983734837783