Teaching practice and aesthetical experimentations in art education classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734836655

Keywords:

Teaching internship, Aesthetic experimentations, Art-education

Abstract

The text reflects on two experiences of Teaching Internship in classes of Pedagogy of a state public university in Ceará, in the discipline Art-education. These reflections are based on aesthetic-formative experiences occurred during the classes of this discipline. The objective of this work is to analyze the formative dimension of two Master's students’ teaching internship, in the scope of the critical, propositive and creative intervention in Art-education. Authors of reference such as Buriolla (1995), Pimenta (2006), Freire (2006), Moraes (2016), Vázquez (1977), among others, theoretically base the study. The discussion is guided by the field journals of both trainees, transformed into reports that are analyzed critically, glimpsing the delineation of the formative perspective of teachers. As a result of the research, the perception of the stimulus to the improvement of Master's students for the exercise of the teaching profession, as well as the involvement of the undergraduate students in aesthetic-pedagogical actions proposed in the Art-education discipline, are pointed out.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Cristina Moraes, Universidade Estadual do Ceará

Professora Adjunta da Universidade Estadual do Ceará – UECE. Pós-doutoranda em Educação (UFC). Doutora em Educação pela – Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP. Mestre em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará – UFC. Lider do Grupo de Pesquisa: Investigações em Arte, Ensino e História – IARTEH (Programa de Pós-Graduação em Educação/PPGE-UECE). Vinculada ao Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação - MAIE/UECE.

Juliane Gonçalves Queiroz, UECE

Mestranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará – UECE e graduanda em Dança pela Universidade Federal do Ceará – UFC.

Izabel Cristina Soares da Silva Lima, UECE

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Educação na Universidade Estadual do Ceará ? PPGE/UECE. Especialização em Arte-Educação com ênfase em Música ? Faculdade Vale do Jaguaribe (FVJ). Especialização em Gestão Escolar - Universidade Federal do Ceará (UFC). Licenciatura em História ? Universidade Federal do Ceará (UFC), Graduanda em Licenciatura em Artes Visuais ? Universidade Estadual do Ceará (UECE). Grupo de Pesquisa: Investigação em Arte, Ensino e História (IARTEH/UECE). Gestora em exercício da EMEF Maestro Eleazar de Carvalho, (Maracanaú-Ceará).

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasil: MEC, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de educação fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Arte. Brasil: MEC/SEF, 2000.

BURIOLLA, Marta A. F. O Estágio Supervisionado. São Paulo: Cortez, 1995. 182 p.

COLARES, Edite. Ensino de Arte-Educação. Fortaleza: Brasil Tropical, 2001. 150 p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2006. 148 p.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. S Paulo: Cortez, 2006.

LIMA, Maria S. L. Mobilização da práxis pedagógica no estágio com pesquisa: a produção escrita de textos coletivos. In: XIX ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO, 2018, Salvador. Anais do XIX ENDIPE Salvador: Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia, 2018. Disponível em: http://www.xixendipe.ufba.br/. Acesso em: 2 abr. 2019.

LOPES, Alice C.; MACEDO, Elizabeth. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011. 124 p.

MORAES, Ana C. Educação Estética na Universidade: Antropofagias e Repertórios Artístico-culturais de Estudantes. Curitiba: CRV/EdUece, 2016. 190 p.

MOURA, Rogério A. de. O estágio supervisionado e a maleabilidade pedagógica: o corpo, a prática e a aula-oficina no centro do processo de formação inicial. In: OLIVEIRA JUNIOR, Wenceslao M. de; MARTINS, Maria do C. Educação e Cultura: Formação de professores e práticas educacionais. Campinas, SP: Alínea, 2012. 178 p.

OLIVEIRA, Edite C.; NASCIMENTO, Maria V. do. A importância da Estética para a Formação Humana. In: OLIVEIRA, Edite C.; NASCIMENTO, Maria V. do. Introdução à Arte-Educação. Fortaleza, CE: Secretaria de Educação a Distância (SEAD) da Universidade Estadual do Ceará (UECE), 2010. 120 p.

PAVIANI, Neires M. S.; FONTANA, Niura M. Oficinas Pedagógicas: relato de uma experiência. Revista Conjectura: filosofia e educação, Caxias do Sul, v. 14, n. 2, p. 77-88, maio./ago. 2009. Disponível em: http://abenfisio.com.br/wp-content/uploads/2016/05/Oficinas-Pedagógicas.pdf. Acesso em: 2 abr. 2019.

PIMENTA, Selma G. O estágio na formação de professores: Unidade Teoria e Prática? São Paulo: Cortez, 2006. 224 p.

READ, HERBERT. A Educação pela Arte. São Paulo: Martins Fontes, 2001. 426 p.

SIGNIFICADO DE CIRANDA. Dicionário online. Disponível em: https://www.dicio.com.br/ciranda/. Acesso em: 21 jan. 2019.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ. Centro de Educação. Projeto Político-Pedagógico (Curso de Pedagogia). Fortaleza: UECE/CED, 2008.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ. Faculdade de Educação de Itapipoca. Projeto Político-Pedagógico (Curso de Pedagogia). Itapipoca: UECE/FACEDI, 2011.

VÁZQUEZ, Adolfo S. Filosofia da Práxis. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977. 448 p.

VIANA, Arievaldo. Acorda cordel na sala de aula: a literatura popular como ferramenta auxiliar na educação. 2. ed. Fortaleza: Gráfica Encaixe, 2010. 111 p.

MILLER, Jussara. A escuta do corpo: sistematização da Técnica Klauss Vianna. 3. ed. São Paulo: Summus, 2016. 128 p.

Published

2019-12-15

How to Cite

Moraes, A. C., Queiroz, J. G., & Lima, I. C. S. da S. (2019). Teaching practice and aesthetical experimentations in art education classes. Revista Digital Do LAV, 12(3), 112–133. https://doi.org/10.5902/1983734836655