Teaching practice and aesthetical experimentations in art education classes
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734836655Keywords:
Teaching internship, Aesthetic experimentations, Art-educationAbstract
The text reflects on two experiences of Teaching Internship in classes of Pedagogy of a state public university in Ceará, in the discipline Art-education. These reflections are based on aesthetic-formative experiences occurred during the classes of this discipline. The objective of this work is to analyze the formative dimension of two Master's students’ teaching internship, in the scope of the critical, propositive and creative intervention in Art-education. Authors of reference such as Buriolla (1995), Pimenta (2006), Freire (2006), Moraes (2016), Vázquez (1977), among others, theoretically base the study. The discussion is guided by the field journals of both trainees, transformed into reports that are analyzed critically, glimpsing the delineation of the formative perspective of teachers. As a result of the research, the perception of the stimulus to the improvement of Master's students for the exercise of the teaching profession, as well as the involvement of the undergraduate students in aesthetic-pedagogical actions proposed in the Art-education discipline, are pointed out.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasil: MEC, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de educação fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Arte. Brasil: MEC/SEF, 2000.
BURIOLLA, Marta A. F. O Estágio Supervisionado. São Paulo: Cortez, 1995. 182 p.
COLARES, Edite. Ensino de Arte-Educação. Fortaleza: Brasil Tropical, 2001. 150 p.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2006. 148 p.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. S Paulo: Cortez, 2006.
LIMA, Maria S. L. Mobilização da práxis pedagógica no estágio com pesquisa: a produção escrita de textos coletivos. In: XIX ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO, 2018, Salvador. Anais do XIX ENDIPE Salvador: Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia, 2018. Disponível em: http://www.xixendipe.ufba.br/. Acesso em: 2 abr. 2019.
LOPES, Alice C.; MACEDO, Elizabeth. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011. 124 p.
MORAES, Ana C. Educação Estética na Universidade: Antropofagias e Repertórios Artístico-culturais de Estudantes. Curitiba: CRV/EdUece, 2016. 190 p.
MOURA, Rogério A. de. O estágio supervisionado e a maleabilidade pedagógica: o corpo, a prática e a aula-oficina no centro do processo de formação inicial. In: OLIVEIRA JUNIOR, Wenceslao M. de; MARTINS, Maria do C. Educação e Cultura: Formação de professores e práticas educacionais. Campinas, SP: Alínea, 2012. 178 p.
OLIVEIRA, Edite C.; NASCIMENTO, Maria V. do. A importância da Estética para a Formação Humana. In: OLIVEIRA, Edite C.; NASCIMENTO, Maria V. do. Introdução à Arte-Educação. Fortaleza, CE: Secretaria de Educação a Distância (SEAD) da Universidade Estadual do Ceará (UECE), 2010. 120 p.
PAVIANI, Neires M. S.; FONTANA, Niura M. Oficinas Pedagógicas: relato de uma experiência. Revista Conjectura: filosofia e educação, Caxias do Sul, v. 14, n. 2, p. 77-88, maio./ago. 2009. Disponível em: http://abenfisio.com.br/wp-content/uploads/2016/05/Oficinas-Pedagógicas.pdf. Acesso em: 2 abr. 2019.
PIMENTA, Selma G. O estágio na formação de professores: Unidade Teoria e Prática? São Paulo: Cortez, 2006. 224 p.
READ, HERBERT. A Educação pela Arte. São Paulo: Martins Fontes, 2001. 426 p.
SIGNIFICADO DE CIRANDA. Dicionário online. Disponível em: https://www.dicio.com.br/ciranda/. Acesso em: 21 jan. 2019.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ. Centro de Educação. Projeto Político-Pedagógico (Curso de Pedagogia). Fortaleza: UECE/CED, 2008.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ. Faculdade de Educação de Itapipoca. Projeto Político-Pedagógico (Curso de Pedagogia). Itapipoca: UECE/FACEDI, 2011.
VÁZQUEZ, Adolfo S. Filosofia da Práxis. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977. 448 p.
VIANA, Arievaldo. Acorda cordel na sala de aula: a literatura popular como ferramenta auxiliar na educação. 2. ed. Fortaleza: Gráfica Encaixe, 2010. 111 p.
MILLER, Jussara. A escuta do corpo: sistematização da Técnica Klauss Vianna. 3. ed. São Paulo: Summus, 2016. 128 p.