Art, its excluding reason and public policies

Authors

  • Giordanna Laura Da Silva Santos Universidade Federal de Mato Grosso https://orcid.org/0000-0002-3401-5126
  • Ludmila Brandão Universidade Federal de Mato Grosso
  • Suzana Guimarães Núcleo de Estudos do Contemporâneo (NEC-UFMT)

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734836348

Keywords:

Art, Coloniality of art, Aesthetics, Decolonial aesthesis

Abstract

Aiming to establish a symmetrical approach to Mato Grosso visual productions for the collection of the Visual Virtual MT site, the project Visual Arts in Mato Grosso: collection, diffusion and criticism was faced with some impasses placed by the category "art". In order to de-hierarchize what the West calls the "artefact" (popular production), "artefact" or "prop" (indigenous productions) to preserve the category, we understand the functioning of art as a device of coloniality that sustains a value (Central European and American) production, and subalternates, in different positions, the production of the rest of the world. This hierarchy necessary for the maintenance of the artistic system, as conceived by the West, is guaranteed by an "excluding reasoning". This text addresses two of the various criteria that operate exclusion within the art category. Next, we rehearsed a critique of public policies in Brazil that ends up reproducing some devices of coloniality precisely by not confronting the categories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giordanna Laura Da Silva Santos, Universidade Federal de Mato Grosso

Pesquisadora Associada da Universidade Federal de Mato Grosso. Bolsista de Pós-Doutorado (PNPD/CAPES) e Professora colaboradora no Programa de Pòs-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea, da Universidade Federal de Mato Grosso (PPG-ECCO/UFMT). Doutora em Cultura e Sociedade, pela Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Ludmila Brandão, Universidade Federal de Mato Grosso

Arquiteta, historiadora, doutora em Comunicação e Semiótica pela PUC/SP, pós-doutorado em Crítica da Cultura (Ottawa University/Canada. Professora Titular da Universidade Federal de Mato Grosso/Brasil, atuando no Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea / UFMT. Coordena o Núcleo de Estudos do Contemporâneo, criador e mantenedor do site visualvirtualmt.com.br.

Suzana Guimarães, Núcleo de Estudos do Contemporâneo (NEC-UFMT)

Doutora em História pela PUC/RS. Docente do Programa de Pós-graduação em Estudos de Cultura Contemporânea (ECCO) da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e pesquisadora do Núcleo de Estudos do Contemporâneo (UFMT).

References

BRANDÃO, Ludmila; GUIMARÃES, Suzana. Desconstruindo o naif: a pintura de Alcides dos Santos. Revista Contrapontos, 2012.

BRASIL. Ministério da Cultura. Programa Identidade e Diversidade Cultural: Brasil Plural. [Brasília, DF, 2010].

BRASIL. Decreto nº 9674, de 02 de janeiro de 2019. Aprova a Estrutura Regimental e o Quadro Demonstrativo dos Cargos em Comissão e das Funções de Confiança do Ministério da Cidadania, remaneja cargos em comissão e funções de confiança, transforma cargos em comissão do Grupo-Direção e Assessoramento Superiores - DAS e Funções Comissionadas do Poder Executivo - FCPE e substitui cargos em comissão do Grupo-Direção e Assessoramento Superiores - DAS por Funções Comissionadas do Poder Executivo - FCPE. Brasília, DF, 02 jan. 2019. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2019/decreto/D9674.htm. Acesso em: 11 jan. 2019.

DUFRENNE, Mikel. Estética e filosofia. Trad. de Roberto Figurelli, São Paulo, Perspectiva, 1998, 3° ed.

INSTITUTO DE PESQUISA E ESTATÍSTICA APLICADA (IPEA). Relatório de Redesenho do Programa Cultura Viva, 2012. In: http://www.ganesha.org.br/arquivosSGC/DOWN_185741IPEA_RESULTADO_DO_REDESENHO.pdf Acesso em 21 jul. 2017.

I Encontro Sul-Americano das Culturas Populares e II Seminário Nacional de Políticas Públicas para as Culturas Populares. São Paulo: Instituto Polis; Brasília, DF: Ministério da Cultura, 2007. In: http://polis.org.br/wp-content/uploads/I-Encontro-Sulamericano-II-Sem.-Nacional.pdf. Acesso em 21. Jul. 2017

MIGNOLO, Walter. Aisthesis decolonial. Calle 14 – Revista de Investigación em el campo del arte, v. 4, n. 4.2010.

MINISTÉRIO DA CULTURA (MINC). Editais, 2010. In:http://www.cultura.gov.br/1158. Acesso em 22 jul. 2017.

NONADA: Jornalismo: Jornalismo. Travessia. 2015. Disponível em: http://www.nonada.com.br/2015/11/descolonizacao-cultural-refletindo-sobre-transformacoes-sociais-a-partir-da-cultura/. Acesso em: 11 jan. 2019.

PLANO NACIONAL DE CULTURA (PNC). Plano Setorial de Culturas Indígenas. In: http://pnc.culturadigital.br/wp-content/uploads/2012/10/plano_setorial_culturas_indigenas-versao-impressa.pdf. Acesso em 22. Jul. 2017.

PLANO NACIONAL DE CULTURA (PNC). Plano Setorial de Culturas Populares. In: http://hdl.handle.net/20.500.11997/7123. Acesso em 11 Jan. 2019.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. In: La colonialidad del saber: Eurocentrismo y ciencias sociales; perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2000. p. 201-246.

VICH, Victor. Desculturalizar a cultura: Desafios atuais das políticas culturais. pragMATIZES - Revista Latino Americana de Estudos em Cultura. Dossiê “Políticas culturais na América Latina”. Ano 5, n. 8, 2015.

VISUAL VIRTUAL MT (VVMT). Site do Projeto Visual Virtual Mato Grosso. Disponível: http://www.visualvirtualmt.com.br/.

Published

2019-08-01

How to Cite

Da Silva Santos, G. L., Brandão, L., & Guimarães, S. (2019). Art, its excluding reason and public policies. Revista Digital Do LAV, 12(2), 212–230. https://doi.org/10.5902/1983734836348