Affective narrative of an educator artist

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734832903

Keywords:

Artist, Educator, Intersubjectivity, Perception, Affection

Abstract

The article presents a narrative of an educator artist, considering aspects of her period of formation and acting, in the scope of higher education, emphasizing the relation of interdependence between art and the teaching of art. The narrative has as its main basis the phenomenological perspective and more specifically the conceptions of perception and intersubjectivity proposed by Maurice Merleau-Ponty, in dialogue with the concepts of perception and affection of Henri Bergson, which mobilize the artistic production and the relation of teaching, and the permanent reversibility between what we see and what looks at us, proposed by Georges Didi-Huberman, who brings emotion as a mobilizing force. The importance of aesthetic experience and the close relantionship between intellectual experience and artist practice, according to John Dewey’s approach, is also highlighted. The interweaving of these perspectives leads us to consider the importance of affection in the process of becoming an artist and an educator artist.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Carolina Duprat Ruggeri, Fundação Armando Alvares Penteado

Graduada em Educação Artística com especialidade em Artes Plásticas pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (1979), possui mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2001). Atualmente é professor titular da Faculdade de Artes Plásticas e da Faculdade de Comunicação e Marketing e Coordenadora do Curso de Pós em História da Arte da Fundação Armando Alvares Penteado, atuando principalmente nos seguintes temas: artes visuais, história da arte, estética, educação, processo de criação e pintura. Revisora de coleções de arte da Folha de São Paulo: Grandes Mestres da Pintura e Grandes Museus do Mundo. Autora de livros integrantes da coleção Grandes Museus: Pinacoteca do Estado de São Paulo e Museu de Arte de São Paulo. Curadora da coleção Grandes Pintores Brasileiros e autora dos livros: Arcangelo Ianelli, Beatriz Milhazes, Daniel Senise e Paulo Pasta. Doutorado em Poéticas Visuais no Instituto e Artes da Universidade Estadual de Campinas (2016).

References

BERGSON, H. Matéria e Memória. Tradução: Paulo Neves. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999. 291p.

CHAUI, M. Merleau-Ponty: obra de arte e filosofia. In: NOVAES, A. (org.). Artepensamento. São Paulo: Companhia da Letras, 1980. p. 467-492.

DELEUZE, G., GUATTARI, F. O que é Filosofia? Tradução: Bento Prado Jr. E Alberto A. Muñoz. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992. 288p.

DEWEY, J. A arte como Experiência. In: Dewey – coleção Os Pensadores. Tradução: Murilo Paes Leme, Anísio Teixeira, Leônidas de Carvalho. São Paulo: Abril Cultural, 1980. p. 87-105.

DIDI-HUBERMAN, G. Que Emoção! Que Emoção? Tradução: Cecília Ciscato. São Paulo: Editora 34, 2016. 72p.

FRAYZE-PEREIRA, J. A. Estética da forma: Mário Pedrosa – crítica de arte, psicologia e psicanálise. Pepsic – Ide. São Paulo, v.32, n.48, p. 130-146, jun. 2009.

MERLEAU-PONTY, M. O Olho e o Espírito. Tradução: Paulo Neves e Maria Ermentina Pereira. São Paulo: Cosac Naify, 2004. 161p.

PAREYSON, L. Os Problemas da Estética. Tradução: Maria Helena Nery Garcez. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997. 246p.

PÉREZ-BARREIRO, G. Afinidades Afetivas: algumas ideias sobre a 33a Bienal de São Paulo. BIENAL, 33, Palestra de apresentação do evento, publicada em 25 abr. 2018. Disponível em: http://www.bienal.org.br/post.php?i=5034. Acesso em: 26 abr. 2018.

RUGGERI, M. C. D. Didática Florescentista. In: FELICIANO, A. (org). Cultura Florescentista. Publicação independente, 2010. p. 187-193.

RUGGERI, M. C. D. O Artista e a Paisagem: uma correspondência entre a natureza e a natureza do artista. Tese (Doutorado em Artes) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes. Campinas, SP: [s.n], 2016. 506p.

Published

2018-08-02

How to Cite

Ruggeri, M. C. D. (2018). Affective narrative of an educator artist. Revista Digital Do LAV, 11(2), 204–218. https://doi.org/10.5902/1983734832903