Aesthetic education and (self)training: singularities in teaching
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734830973Keywords:
Autobiography, Aesthetic education, Training, TeachingAbstract
The article reflects on aesthetic training with a mainstay in the trajectory of a higher education teacher. From an autobiographical perspective, she discusses aesthetic experiences from childhood to professional performance in a public university, in the scope of teaching, research and extension. The text is supported by reference authors such as Suassuna (1996, 2008), Freire (2006), Josso (2007), Tardif (2007), Souza (2008), Duarte Junior (2010) e Martins (2011, 2014). Categories such as autobiography, aesthetic education and teacher training are critically discussed. It is inferred that a teacher training with aesthetic bases requires a rich and continuous access to aesthetic-cultural experiences, especially artistic ones, involving possibilities of appreciation, creation and analysis of works of art. It is concluded that each teacher, due to their unique life history and access to cultural formations and collections, has a repertoire and a peculiar way of becoming a teacher, which creates a diverse group of teachers working in the field of aesthetic education.Downloads
References
BARCELOS, Valdo; SILVA, Ivete Souza (2008). “Antropofagia cultural brasileira e educação: Contribuições ecologistas para uma pedagogia da ‘devoração’”. In: Revista Poiesis, n.1, v. 1, p. 20-41, jan./ abr. DOI: http://dx.doi.org/10.19177/prppge.v1e1200820-41
BOAL, Augusto. Teatro do Oprimido e outras poéticas políticas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005, 223 p.
DUARTE Junior, João Francisco. A Montanha e o videogame: escritos sobre educação. Campinas-SP: Papirus, 2010, 160 p.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2006, 148 p.
JOSSO, Marie-Christine. “A transformação de si a partir da narração de histórias de vida”. In: Revista Educação. Porto Alegre, Ano XXX, nº 03 (63), p. 413-438, set./dez. 2007.
MARTINS, Mirian C. F. Dias. “Arte, só na aula de arte?”. In: Revista Educação. Porto Alegre, V. 34, nº 3, p. 311-316, set./dez. 2011.
__________. “Entre [con]tatos, nuvens e chuviscos mediadores. In: MARTINS, M. Celeste(org.). Pensar juntos mediação cultural: [entre]laçando experiências e conceitos. São Paulo: Terracota, p. 213-229, 2014.
READ, Herbert. A educação pela arte. São Paulo: Martins Fontes, 2001, 366 p.
SCHÖN, Donald. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: ARTMED, 2000, 256 p.
SOUZA, E. Clementino. “Histórias de vida, escritas de si e abordagem experiencial”. In: SOUZA, E. Clementino/ MIGNOT, A. C. Venâncio (orgs.). Histórias de Vida e Formação de Professores. Rio de Janeiro: Quartet: FAPERJ, p. 89-98, 2008.
SUASSUNA, Ariano. Almanaque Armorial. 2ª ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2008, 293 p.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 8ª edição. Petrópolis: Vozes, 2007. 325 p.