The body in the visual arts: intersections in initial training in special education

Authors

  • Thais Raquel da Silva Paz
  • Viviane Diehl

DOI:

https://doi.org/10.5902/198373482648

Keywords:

Teacher training, Visual culture, Body

Abstract

This article is part of the research that was configured as a proposed approach in visual arts with an experienced group of teachers in initial training course for Special Education, Federal University of Santa Maria, RS. With the understanding of the body as a device capable of giving rise to a reflection on visual arts and the context of the collaborators some proposals were made in order to discuss and understand how they can (re)construct their teaching subjectivities from an education in visual arts. The authors BARBOSA (2003); GREINER (2008); HERNÁNDEZ (2010); LARROSA (2002); LOPONTE (2007); MARTINS (2009); OLIVEIRA (2009), among others, contributed with the theory support. In seeking an understanding about the potential of visual arts education in the (re)conceptualization of teacher training of the collaborators in this research, it was possible to realize the importance of an experience that may touch and constitute us, reverberating in the constitution of the formation of each collaborator.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thais Raquel da Silva Paz

Licenciada em Artes Visuais pela Universidade Federal de Santa Maria/RS

Viviane Diehl

Mestre em Educação pela UPF. Docente do curso de Artes Visuais da UFSM, Arte-educadora e assessora do Curso de Artes Visuais da UNOESC-SC

References

BARBOSA, Ana Mae. Tópicos Utópicos. Belo Horizonte: C/Arte, 1998. 200p.

BARBOSA, Ana Mae (org.). Inquietações e mudanças no ensino de arte. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2003. 184p.

BHABHA, Homi K. O local da cultura. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998. 394p.

CANTON, Katia. Narrativas enviesadas. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009. 64p.

CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1998. 165p.

COCCHIARALE, Fernando. Quem tem medo da arte contemporânea. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2006. 76p.

DELEUZE, Gilles. Empirismo e subjetividade: ensaio sobre a natureza humana segundo Hume. Tradução de Luiz B. L. Orlandi. São Paulo: Ed. 34, 2001. 160p.

FREITAS, Soraia Napoleão. Sob a ótica da diversidade e da inclusão: discutindo a prática educativa com alunos com necessidades educacionais especiais e a formação docente. In: FREITAS, Soraia Napoleão (org). Tendências contemporâneas de inclusão. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2008. pp. 19-30.

GREINER, Christine. O corpo: pistas para estudos indisciplinares. 3. ed. São Paulo: Annablume, 2008. 150p.

HERNÁNDEZ, Fernando. Para a Erina ninguém diz nada... E nós não podemos fazer o que queremos: A educação da cultura visual na educação infantil. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (orgs). Cultura visual e infância: quando as imagens invadem a escola. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2010. pp. 71-85.

LARROSA BONDÍA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação. n. 19, Jan/Fev/Mar/Abr, 2002. pp. 20-28.

LOPONTE, Luciana Gruppelli. Arte da docência em arte: desafios contemporâneos. In: OLIVEIRA, Marilda Oliveira de (org). Arte, educação e cultura. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2007. pp. 231-249.

MARTINS, Alice Fátima. Da educação artística à educação para a cultura visual: Revendo percursos, refazendo pontos, puxando alguns fios dessa meada... In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (orgs). Educação da cultura visual: narrativas de ensino e pesquisa. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2009. pp. 101-117.

MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (orgs). Educação da cultura visual: narrativas de ensino e pesquisa. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2009. 272p.

MESQUITA, Cristiane. Moda Contemporânea: quatro ou cinco conexões possíveis. São Paulo: Anhembi Morumbi, 2004. 128p.

OLIVEIRA, Marilda Oliveira de. O papel da Cultura Visual na formação inicial em Artes Visuais. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (orgs). Educação da cultura visual: narrativas de ensino e pesquisa. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2009. pp. 213-224.

ROSA, Aline Nunes da. Narrativas fílmicas e educação da artes visuais – percursos, afetos e bricolagens na formação inicial de professores. 163f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010. 163p.

SILVA; Tomaz Tadeu da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000. 133p.

ANA MENDIETA. http://www.virginiamiller.com/exhibitions/1990s/AnaMendieta.html

BENETON. http://boquiaberto.wordpress.com/2009/03/30/a-classica-campanhabenetton/

CINDY SHERMAN. http://www.cindysherman.com/art.shtml

CLAUDIA CASARINO. http://claudiacasarino.com/index.html

EUNICE ORLAN. http://omnia-mecum-porto.blogspot.com/2009/01/em-2009.html

LILLY MCELROY. www.lillymcelroy.com

LORETTA LUX. http://www.lorettalux.de/

NAZARETH PACHECO. http://www.muvi.advant.com.br/artistas/n/nazareth_pacheco/nazareth_pacheco.htm

http://www.muvi.advant.com.br/artistas/n/nazareth_pacheco/nazareth_pacheco.htm

RODRIGO BRAGA. http://www.rodrigobraga.com.br/

Published

2011-03-11

How to Cite

Paz, T. R. da S., & Diehl, V. (2011). The body in the visual arts: intersections in initial training in special education. Revista Digital Do LAV, 6(6), 066–090. https://doi.org/10.5902/198373482648