The art of seeing the world with your own eyes. Hands, noses, ears and tongues
DOI:
https://doi.org/10.5902/198373482643Keywords:
Supervised internship, Interpretation, LanguageAbstract
This article presents an account of the experience of supervised internship in Visual Arts Class - Degree in Design and Plastic, with emphasis in the third semester of application in the class room. Together we work, teacher and students, with the use of art images and other media, sensorial objects and the language as sense producers to approach the ways of seeing and interpreting visual images.Downloads
References
GERHEIM, Fernando. Linguagens inventadas. Palavra imagem objeto: formas de contágio. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed. 2008.
HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da cultura visual: transformando fragmentos em nova narrativa educacional. Porto Alegre: Mediação, 2007.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
LAMPERT, Jociele. “Estágio supervisionado: andarilhando no caminho das Artes Visuais”. In: OLIVEIRA, Marilda O. de, HERNÁNDEZ, Fernando. (Orgs.) A formação do professor e o ensino das artes visuais. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2005. pp.147-157.
LOPONTE, Luciana Gruppelli. “Arte da docência em arte: desafios contemporâneos”. In: OLIVEIRA, Marilda Oliveira de. (Org.) Arte, Educação e Cultura. Santa Maria: Ed. Da UFSM, 2007. p. 231-249.
MARTINS, Raimundo. Imagem e processos de interpretação no contexto escolar. In: ASSIS, Henrique L., TEIXEIRA, Edvânia B. (Orgs.) O ensino de Artes Visuais: desafios e possibilidades contemporâneas. Goiânia: Grafset, 2009. p. 99-106.
OSTROWER, Fayga. Universos da arte. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.
READ, Herbert. A educação pela arte. São Paulo: Martins Fontes. 2001.