Lesson diary as boost for a research with audiovisual experiments

Authors

  • Lara Lima Satler PPGACV/FAV/UFG – Programa de Pós-graduação em Arte e Cultura Visual, Faculdade de Artes Visuais, Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734824180

Keywords:

Lesson diaries, Education, Visual culture

Abstract

This paper results from audiovideo experimentations which, registrerd in lesson diaries, boost a research in the field of visual culture education. In this sense, the reflection upon the students’ and my lesson diaries start reflective processes on my teaching practice. As a teacher-researcher, they provoke the systematization of ideas to the construction of a theoretical-methodological path, culminating in a PhD research, summarized in this article. How can an audiovisual experimentation associated to the use of lesson diaries deflagrate research processes involving the category teacher-researcher? By means of an analysis of the participants’ lesson diaries in these audiovisual experimentations the text aims at discussing about the boosting potential for systemic reflection of this tool. As results, I aim to contribute with research that use lesson diaries in the field of visual culture education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lara Lima Satler, PPGACV/FAV/UFG – Programa de Pós-graduação em Arte e Cultura Visual, Faculdade de Artes Visuais, Universidade Federal de Goiás

É doutora em Artes e Cultura Visual (FAV / UFG), cursa pós-doutorado no Programa Avançado em Cultura Contemporânea (PACC/ UFRJ). Professora de Audiovisual na Faculdade de Informação e Comunicação (FIC/UFG). 

References

DELGADO, M. Lo común y lo colectivo. Barcelona, Universitat de Barcelona, 2007. Disponível em:

http://www.google.com.br/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwioi96QoazKAhUJEZAKHdkZABMQFggcMAA&url=http%3A%2F%2Fmedialabprado.es%2Fmmedia%2F0%2F688%2F688.pdf&usg=AFQjCNF3UuOz2RZfR5hDsDjoPJWmojN4Mg>. Acesso em: 14.mar.2015

KINCHELOE, J. L. O poder da bricolagem: ampliando os métodos de pesquisa. In: ________; BERRY, K. Pesquisa em educação – conceituando a bricolagem. Porto Alegre: Artmed, 2007, pp.15-37.

MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Entre itinerários, conexões e perspectivas. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Orgs.). Educação da cultura visual. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011, p. 7-9.

MASCARELLO, F. História do Cinema Mundial (Org.). Campinas/SP: Papirus, 2009, 432 p.

OLIVEIRA, Marilda Oliveira de. O que pode um diário de aula? In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Orgs.). Processos e práticas de pesquisa em cultura visual e educação. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013, p. 225-236.

OLIVEIRA, Marilda Oliveira de. Por uma abordagem narrativa e autobiográfica: diários de aula como foco de investigação. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Orgs.). Educação da Cultura Visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011, p. 175-190.

PERUZZO, C. M. K. Tópicos sobre o ensino da Comunicação no Brasil. In: __________; SILVA, R. B. (Orgs.). Retrato do ensino em Comunicação no Brasil. São Paulo: Intercom, Taubaté: Unitau, 2003, pp. 119-138.

RANCIÈRE, J. O mestre ignorante – cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte/MG: Autêntica, 2002, 143p.

SATLER, L. L. O Ensino da Publicidade entre o Passado e o Presente. In: TRINDADE, E.; PEREZ, C. (Orgs.). Há momentos em que precisamos parar: parar para pensar os rumos da publicidade contemporânea. Salto, SP: Editora Schoba, 2010, pp. 773-784.

SATLER, L.L.; MARTINS, A. F. Sai da caixa: o início de uma aventura emancipatória com o ensino audiovisual. In: GERALDO, S. C.; COSTA, L. C. (Orgs.). ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS, 22º, 2012a. Sai da caixa: o início de uma aventura emancipatória com o ensino audiovisual. Rio

de Janeiro: ANPAP, 2012a.

SCHNETZLER, R. P. Prefácio. In: GERALDI, C.M.G.; FIORENTINI, D.; PEREIRA, E. M. A. (Orgs.). Cartografias do trabalho docente: professor(a)-pesquisador(a). Campinas, SP: Mercado das Letras: Associação de Leitura do Brasil ALB, 1998, pp.7-10.

Published

2016-12-27

How to Cite

Satler, L. L. (2016). Lesson diary as boost for a research with audiovisual experiments. Revista Digital Do LAV, 9(3), 035–059. https://doi.org/10.5902/1983734824180