Lesson diary as boost for a research with audiovisual experiments
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734824180Keywords:
Lesson diaries, Education, Visual cultureAbstract
This paper results from audiovideo experimentations which, registrerd in lesson diaries, boost a research in the field of visual culture education. In this sense, the reflection upon the students’ and my lesson diaries start reflective processes on my teaching practice. As a teacher-researcher, they provoke the systematization of ideas to the construction of a theoretical-methodological path, culminating in a PhD research, summarized in this article. How can an audiovisual experimentation associated to the use of lesson diaries deflagrate research processes involving the category teacher-researcher? By means of an analysis of the participants’ lesson diaries in these audiovisual experimentations the text aims at discussing about the boosting potential for systemic reflection of this tool. As results, I aim to contribute with research that use lesson diaries in the field of visual culture education.Downloads
References
DELGADO, M. Lo común y lo colectivo. Barcelona, Universitat de Barcelona, 2007. Disponível em:
http://www.google.com.br/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwioi96QoazKAhUJEZAKHdkZABMQFggcMAA&url=http%3A%2F%2Fmedialabprado.es%2Fmmedia%2F0%2F688%2F688.pdf&usg=AFQjCNF3UuOz2RZfR5hDsDjoPJWmojN4Mg>. Acesso em: 14.mar.2015
KINCHELOE, J. L. O poder da bricolagem: ampliando os métodos de pesquisa. In: ________; BERRY, K. Pesquisa em educação – conceituando a bricolagem. Porto Alegre: Artmed, 2007, pp.15-37.
MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Entre itinerários, conexões e perspectivas. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Orgs.). Educação da cultura visual. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011, p. 7-9.
MASCARELLO, F. História do Cinema Mundial (Org.). Campinas/SP: Papirus, 2009, 432 p.
OLIVEIRA, Marilda Oliveira de. O que pode um diário de aula? In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Orgs.). Processos e práticas de pesquisa em cultura visual e educação. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013, p. 225-236.
OLIVEIRA, Marilda Oliveira de. Por uma abordagem narrativa e autobiográfica: diários de aula como foco de investigação. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Orgs.). Educação da Cultura Visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011, p. 175-190.
PERUZZO, C. M. K. Tópicos sobre o ensino da Comunicação no Brasil. In: __________; SILVA, R. B. (Orgs.). Retrato do ensino em Comunicação no Brasil. São Paulo: Intercom, Taubaté: Unitau, 2003, pp. 119-138.
RANCIÈRE, J. O mestre ignorante – cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte/MG: Autêntica, 2002, 143p.
SATLER, L. L. O Ensino da Publicidade entre o Passado e o Presente. In: TRINDADE, E.; PEREZ, C. (Orgs.). Há momentos em que precisamos parar: parar para pensar os rumos da publicidade contemporânea. Salto, SP: Editora Schoba, 2010, pp. 773-784.
SATLER, L.L.; MARTINS, A. F. Sai da caixa: o início de uma aventura emancipatória com o ensino audiovisual. In: GERALDO, S. C.; COSTA, L. C. (Orgs.). ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS, 22º, 2012a. Sai da caixa: o início de uma aventura emancipatória com o ensino audiovisual. Rio
de Janeiro: ANPAP, 2012a.
SCHNETZLER, R. P. Prefácio. In: GERALDI, C.M.G.; FIORENTINI, D.; PEREIRA, E. M. A. (Orgs.). Cartografias do trabalho docente: professor(a)-pesquisador(a). Campinas, SP: Mercado das Letras: Associação de Leitura do Brasil ALB, 1998, pp.7-10.