Epistemological pressupositions, conceptions of art and education: conections to think the art teaching in brasil in its pre-modernism stage

Authors

  • Pablo Sérvio Universidade Federal De Goiás

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734822341

Keywords:

Epistemology, Education, Art

Abstract

This paper presents the empiricist and rationalist epistemological presuppositions, describes their differences and similarities and points out their relation with certain conceptions of art and education. It traces relations between these epistemological assumptions and the innatist and environmentalist conceptions of education and, following, conceptions of art based on naturalist and Platonist notions of mimesis. The text ends punctuating reverberations about some art teaching practices in Brazil in its pre-modernism stage.

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Author Biography

Pablo Sérvio, Universidade Federal De Goiás

Bolsista do Programa Nacional de Pós-Doutorado (CAPES) no Programa de Pós-graduação em Arte e Cultura visual da Faculdade de Artes Visuais da Universidade Federal de Goiás. Doutor e Mestre também pelo PPG em Arte e Cultura Visual. É ainda especialista em Teoria da Comunicação e da Imagem pela Universidade Federal do Ceará. Tem como interesses de pesquisa as relações entre pressupostos epistemológicos e concepções de arte e educação. Dedica-se ainda a debater abordagens pedagógicas para um ensino de artes visuais baseado na educação da cultura visual e a investigar apropriações críticas e artísticas de imagens de publicidade e de reflexões sobre relações destas imagens com a cultura contemporânea. 

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Published

2016-08-17

How to Cite

Sérvio, P. (2016). Epistemological pressupositions, conceptions of art and education: conections to think the art teaching in brasil in its pre-modernism stage. Revista Digital Do LAV, 9(2), 201–218. https://doi.org/10.5902/1983734822341