Lembranças de professoras de artes visuais: a experiência estética na infância

Authors

  • Vanessa Freitag Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5902/198373482162

Keywords:

Childhood Memories, Art Teaching, Aesthetical Experience

Abstract

The present work is aimed at to investigate some experiences with arts developed in the education of the Visual Arts teachers at the Casa de Cultura (House of Culture) at Santa Maria/RS. However, its main purpose is to discuss the childhood memories of those teachers related to the games, colors, smells and flavors lived, seeing in them possibilities of artistic creations and reflections upon contents and methodologies of art teaching in the contemporary.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vanessa Freitag, Universidade Federal de Santa Maria

Mestre em Educação – Linha de Pesquisa ‘Educação e Artes’/2008; Bacharel e Licenciada em Artes Visuais pela Universidade Federal de Santa Maria/RS

References

ABREU, Regina. Chicletes eu misturo com bananas? Acerca da relação entre teoria e pesquisa em memória social. In: GONDAR, Jô; DOBEDEI, Vera (Orgs.). O que é memória social? Rio de Janeiro: Contra Capa Livraria/Programa de Pós-Graduação em Memória Social da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, 2005, p.27-42.

ARANHA, Maria Lúcia de Arruda; MARTINS, Maria Helena, (Orgs.). Temas de filosofia. São Paulo: Moderna, 2005.

BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2002.

BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

BODEI, Remo. Livro da memória e da esperança. Bauru: EDUSC, 2004.

BRAGA, Elizabeth dos Santos. A constituição social da memória: uma perspectiva histórico-cultural. Ijuí: Unijuí, 2000.

CHAUÍ, Marilena de Souza. Os trabalhos da memória In: BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: Companhia das Letras, 1994, p.17-34.

COELHO, Luiz Antonio Luzio. Tal objeto tal dono. In: LOPES, Luiz Paulo da Moita; BASTOS, Liliana Cabral (Orgs.). Identidades: recortes multi e interdisciplinares. Campinas: Mercado das Letras, 2002. p. 69-80.

DIEHL, Astor Antônio. Memória e identidade – perspectiva para a história. In: TEDESCO, João Carlos (Org.) Usos de memórias (política, educação e identidade). Passo Fundo: UPF, 2002, p.141-160.

FÉLIX, Loiva Otero. Política, memória e esquecimento. In: TEDESCO, João Carlos (Org.) Usos de memórias (política, educação e identidade). Passo Fundo: UPF, 2002, p.15-39.

GONDAR, Jô. Quatro proposições sobre memória social. In: GONDAR, Jô; DOBEDEI, Vera (Orgs.).O que é memória social? Rio de Janeiro: Contra Capa Livraria/Programa de PósGraduação em Memória Social da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, 2005, p.11-26.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Minotauro, 2006.

OLIVEIRA, Patrícia Rossi de. Memória e poder: lembranças de um tempo que não passou. Revista Vivência, São Paulo, n° 9, 2005, p.87-89.

RICHTER, Ivone Mendes. Interculturalidade e estética do cotidiano no ensino das artes visuais. Campinas: Mercado das Letras, 2003.

TEDESCO, João Carlos. Nas cercanias da memória: temporalidade, experiência e narração. Passo Fundo: UPF, 2004.

ZANINI, Maria Catarina Chitolina. Construindo memórias, tecendo trajetórias. Revista Vivência, São Paulo, nº 28, 2005, p.115-122.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. São Paulo: Vozes, 2000, p.07-72.

FREIRE, Cristina. O museu do cotidiano de Nina Moraes. Disponível em: www.mac.usp.br/obracontexto/ninamoraes/nina1.jpg. Acesso em: fevereiro de 2008.

FENTRESS, James; WICKHAM, Chris. Memoria social. España: Universidad de Valencia, 2003. Disponível em: http://books.google.com/books. Acesso em: janeiro de 2008.

Published

2010-10-25

How to Cite

Freitag, V. (2010). Lembranças de professoras de artes visuais: a experiência estética na infância. Revista Digital Do LAV, 1(1), 086–099. https://doi.org/10.5902/198373482162