Tasting concepts and actions to produce breeches and to think about education
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734812860Keywords:
Artistic intervention degust[ação], Archive, Statement, DiscourseAbstract
Approaching Foucault’s concepts of statement, archive and discourse, this article seeks to give visibility to an experience which was lived at Research Practice A discipline at Education Master’s Degree on Federal University of Santa Maria (UFSM), at 2011’s first semester. Between encounters, discomforts, choices, deviations and affects which were experimented by the group at that semester, we opted to linger on the concepts which passed by our readings, so that through them we could produce other things. Artistic intervention degust[ação] was part of this process, this writing is invented and from it and from the possibilities it left half open.Downloads
References
BARROS, M. As lições de R. Q. Livro Sobre Nada. Disponível em: www.passeiweb.com/na_ponta_lingua/banco_de_questoes/portugues/livro_sobre_nada. Acesso em: 06/08/12.
DELEUZE, G. Conversações. São Paulo: Ed. 34, 1992.
DELEUZE G.; GUATTARI F. Mil platôs - capitalismo e esquizofrenia. Vol. 2, Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995.
DUNCUM, P. Por que a arte-educação precisa mudar e o que podemos fazer. In: MARTINS, R.; TOURINHO, I. (Orgs.). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011, p. 15-30.
FERNANDES C. A.; SANTOS J. B. C. 2008. A imagem como enunciado operador de memória. In: ROMÃO, L. M. S.; GASPAR N. R. (Orgs.). Discurso midiático: sentidos de memória e arquivo. Pedro e João editores, p. 279-286. Disponível em: http://www.ileel.ufu.br/lep/arquivos/membros_textos/joao_bosco/imagem_como_enunci
ado.pdf. Acesso em: 16/06/11
FISCHER, R. M. B. El ejercicio de ver: medios y educación. In: DUSSEL, I.; GUTIERREZ, D. (Orgs.). Educar la mirada: políticas y pedagogias de la imagen. 1. Ed. Buenos Aires: Manantial: Flacso, OSDE, 2006, p. 165-177.
_______. Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de pesquisa. n. 114, novembro, 2001, p. 197-223. Disponível em: www.scielo.br/pdf/cp/n114/a09n114.pdf. Acesso em: 02/05/11.
FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. 5. Ed. Rio de Janeiro: Forence Universitária, 1997.
_________. 1994. Verdade Poder e Si. Verité, pouvoir et soi (entretien avec R. Martain, Université du Vermont, 25 de octobre 1982). Trad. a partir de FOUCAULT, M. Dits et écrits. Paris: Gallimard, vol. IV, p. 777-783, por Wanderson Flor do Nascimento. Disponível em: http://filoesco.unb.br/foucault/verdade.pdf. Acesso em: 14/07/11.
GUATTARI, F.; ROLNIK, S. Micropolítica: cartografias do desejo. 10 ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
HERNÁNDEZ, F. A cultura visual como um convite à deslocalização do olhar e ao reposicionamento do sujeito. In: MARTINS, R.; TOURINHO, I. (Orgs.). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011, p. 31-49.
Intervenção artística degust[ação]. Registro em vídeo. Disponível em: www.youtube.com/watch?v=ou9zFnVMpRs. Acesso em: 20/02/13
LARROSA, J. Tecnologias do eu e educação. In: SILVA, T. T. O sujeito da educação. Petrópolis: Vozes, 1994, p. 35-86.
NASCIMENTO, E. A. Singularidades da educação da cultura visual nos deslocamentos das imagens e das interpretações. In: MARTINS, R.; TOURINHO, I. (Orgs.). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011, p. 209-226.
SILVA, T. T. Teoria cultural e educação: um vocabulário crítico. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.