Disturbances in the classrooms: Scenarios to think discourses of heterosexuality

Authors

  • Luciana Borre Nunes

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734810733

Keywords:

Visual Culture, Masculinities, Classroom, Heteronormativity

Abstract

The text presents part of an investigation being developed in the Graduate Program in Art and Visual Culture at the Federal University of Goiás. Data was produced in a public school in Goiânia, Goiás, with 3 rd graders from Elementary School. This paper discusses different school narratives that somehow are constituted as disciplining mechanisms and producers of gender and sexuality. It focuses the constitution of masculinities through cultural artifacts at school, trying to understand how the institution heteronormative discourses influence social relations. The poststructuralist perspective associated to visual culture principles grounds the theoretical framework of this investigation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Borre Nunes

Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Arte e Cultura Visual, Universidade Federal de Goiás

References

ABREU, Carla Luzia. Um olhar sobre construções de identidade de gênero na contemporaneidade. Revista Visualidades, volume 8, FAV/UFG: 2010, p. 191-204.

DUNCUM, Paul. Por que a arte-educação precisa mudar e o que podemos fazer. MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Orgs). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Editora UFSM, 2011, p. 15-30.

LOURO, Guacira Lopes. O currículo e as diferenças sexuais e de gênero. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). O currículo nos limiares do contemporâneo. Rio de Janeiro: DP&A, 2005, p. 85-92.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero Sexualidade e Educação: Uma perspectiva pósestruturalista. Rio de Janeiro: Petrópolis, 2007a.

______. Currículo, gênero e sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes; FELIPE, Jane; GOELLNER, Silvana Vilodre (Orgs.). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. Petrópolis (RJ): Vozes, 2007b, p. 42-52.

MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Culturas da infância e da imagem: aconteceu um fato grave, um incidente global. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Orgs.). Cultura visual e infância: quando as imagens invadem a escola. Santa Maria: Editora UFSM, 2010, p. 37-45.

MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Circunstâncias e ingerências da cultura visual. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Orgs.). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Editora UFSM, 2011, p. 51-68.

Published

2013-09-23

How to Cite

Nunes, L. B. (2013). Disturbances in the classrooms: Scenarios to think discourses of heterosexuality. Revista Digital Do LAV, (11), 146–161. https://doi.org/10.5902/1983734810733