If you can’t stand the heat get out of the kitchen: problematizing visual arts teaching

Authors

  • Rosana de Castro

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734810726

Keywords:

Visual culture education, Methodology, Educational project, Visuality

Abstract

This article problematizes the visual arts teaching in basic education and visuality in the contemporary world, from the teaching practices of visual arts undergraduate students involved in the project Arte/Fatos: narrativas da cultura visual na escola. The results achieved by the articulation between the educative project methodology and visual culture education are presented as references in the designing of pedagogical activities of the Arte/Fatos project, held in public schools in Brasília, Federal District.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosana de Castro

Professora Adjunta do Instituto de Artes Visuais, VIS, Universidade de Brasília, UnB

References

BRASIL. Ministério da Educação.Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: arte. Brasília: MEC/SEF, 1998.

DIAS, Belidson. O i/mundo da educação da cultura visual. Brasília: Editora da PPG-Arte- UnB, 2011a.

____. Arrastão: o cotidiano espetacular e práticas pedagógicas críticas. In MARTINS, R.; TOURINHO, I. (Org.). Culturas das imagens: desafios para a arte e para educação. Santa Maria: UFSM, 2011b.

DUNCUM, Paul. Por que a arte-educação precisa mudar. In MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Org.). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: UFSM, 2011.

GARCIA, Maria Manuela. O sujeito emancipado nas pedagogias críticas. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 26, n. 2, p. 31-50, jul./dez., 2001.

HERNÁNDEZ, Fernando; VENTURA, Montserrat. A organização do currículo por projetos de trabalho: o conhecimento é um caleidoscópio. Porto Alegre: Artmed, 1998.

MURRAY, Michael. Narrative psychology and narrative analysis. In: Camic, Paul, Rhodes, Jean; Yardley, Lucy (Org.). Qualitative research in psychology: expanding perspectives in methodology and design. Washington, D.C.: American Psychological Association, 2003

QUÉAU, Philippe. O tempo virtual. In: PARENTE, A. (Org.). Imagem e máquina: a era das tecnologias do virtual. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.

SILVA, Carolina Carvalho. Cultura Visual na Educação Artística. Dissertação de

mestrado. Universidade de Lisboa, 2010. Disponível em:

http://rnod.bnportugal.pt/rnod/cgi/winlib.exeUniversidadedeLisboa.FaculdadedeBelasArtes%

C9295&hist=no&doc=16571. Acesso em: 2 de fevereiro de 2011.

TAVIN, Kevin. Fundamentos da cultura visual e pedagogia pública na/como arte-educação. In MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Org.). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: UFSM, 2011.

Published

2013-09-23

How to Cite

Castro, R. de. (2013). If you can’t stand the heat get out of the kitchen: problematizing visual arts teaching. Revista Digital Do LAV, (11), 047–058. https://doi.org/10.5902/1983734810726