Continuing training policies for literacy teachers in perspective of training experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644488151

Keywords:

Continuing training, Training policies, Literacy, Formative experiences

Abstract

This article analyzes continuing training policies for literacy teachers developed in the Brazilian context, over the last ten years, aiming to reflect on the challenges of these policies with regard to meeting the training needs of literacy teachers and the urgency of developing emancipatory and humanizing processes in this context. This is a study of a bibliographical and documentary nature,which takes critical theory as a reference and studies on formative processes such as possibility of training experience. Continuing training is that which takes place throughout the teaching professional career, has a procedural nature and aims correspond to the needs of teachers. It is therefore characterized as a permanent process, which can occur from institutional actions and teacher initiatives. This is understood as a process that can affect teachers and their practices, as well as contributing to the reorientation of  teaching theories and practices and, also, for personal and professional teachers development. The study concludes that there is a need for investment in professional development processes that enable teachers to both become aware of their social roles, regarding the particularities of the teaching profession. It also concludes that the continued training of teachers can constitute a process dialogical, within which teachers are perceived as subjects of thinking and of acting in the world.

Author Biography

Antonia Edna Brito, Federal University of Piauí

Possui graduação em PEDAGOGIA pela Universidade Federal do Piauí (1983), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Piauí (1997) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2003). Atualmente é professora titular da Universidade Federal do Piauí, lotada no Centro de Ciências da Educação, no Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino. Professora do curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação/UFPI, vinculada à linha de pesquisa Formação de professores e Práticas da Docência. Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Formação e Profissionalização Docente em Pedagogia/NUPPED. Líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Alfabetização, Leitura e Escrita. Associada na Associação Brasileira de Alfabetização e da Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph). Tem experiência na educação básica (atuou como professora da educação infantil, do ensino fundamental e do ensino médio). Foi coordenadora pedagógica nos anos iniciais do ensino fundamental. Foi chefe do Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino (1997 a 1999). Foi coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação/UFPI. Atuou como membro da CPA/UFPI (2012 a 2013. Tem interesse nos seguintes temas: formação de professores, alfabetização, práticas da docência, educação infantil e pesquisa autobiográfica.

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Published

2025-05-20

How to Cite

Brito, A. E. (2025). Continuing training policies for literacy teachers in perspective of training experiences. Education, 50(1), e69/1–22. https://doi.org/10.5902/1984644488151

Issue

Section

Dossiê: As políticas e práticas de alfabetização, leitura e escrita