Continuing training policies for literacy teachers in perspective of training experiences
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644488151Keywords:
Continuing training, Training policies, Literacy, Formative experiencesAbstract
This article analyzes continuing training policies for literacy teachers developed in the Brazilian context, over the last ten years, aiming to reflect on the challenges of these policies with regard to meeting the training needs of literacy teachers and the urgency of developing emancipatory and humanizing processes in this context. This is a study of a bibliographical and documentary nature,which takes critical theory as a reference and studies on formative processes such as possibility of training experience. Continuing training is that which takes place throughout the teaching professional career, has a procedural nature and aims correspond to the needs of teachers. It is therefore characterized as a permanent process, which can occur from institutional actions and teacher initiatives. This is understood as a process that can affect teachers and their practices, as well as contributing to the reorientation of teaching theories and practices and, also, for personal and professional teachers development. The study concludes that there is a need for investment in professional development processes that enable teachers to both become aware of their social roles, regarding the particularities of the teaching profession. It also concludes that the continued training of teachers can constitute a process dialogical, within which teachers are perceived as subjects of thinking and of acting in the world.
References
BRASIL. MEC. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: Formação do professor alfabetizador: Caderno de apresentação. Brasília: MEC, SEB, 2012.
BRASIL. MEC. Secretaria de Alfabetização. PNA: Política Nacional de Alfabetização. Brasília: MEC, SEALF, 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Decreto nº 9.765, de 11 de abril de 2019. Institui a Política Nacional de Alfabetização. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/2019/decreto-9765-11-abril-2019-787972-norma-pe.html. Acesso em: 15 abr.2024.
CHARLIER, E. Formar professores profissionais para uma formação articulada à prática. In: Perrenoud, P.; PAQUAY, L.; ALTET, M.; CHARLIER, E. Formando professores profissionais: quais estratégias? quais competências?. Porto Alegre, Artmed Editora, 2001.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Editora Olho D’ Água, 1997.
FREIRE, Madalena. Educador, educa a dor. São Paulo Paz e Terra, 2008.
GATTI, B. A.; BARRETO, E. de S. (Coord.). Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.
GIROUX, H. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997, pp. 157-164.
JOSSO. Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.
LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação. n. 19., jan./abr., 2002, p. 20-28. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782002000100003&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 11 mai. 2024.
LINO, C. M. et. al. Os resultados educacionais do programa piauiense de alfabetização na idade certa, no Estado do Piauí, no período de 2021 a 2023. CONTRIBUCIONES A LAS CIENCIAS SOCIALES, São José dos Pinhais, 17(2), jun, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.55905/revconv.17n.2-236. Acesso: 30.04.2024.
Moraes, A. G. de. Análise crítica da PNA (política nacional de alfabetização) imposta pelo MEC através de decreto em 2019. Revista Brasileira de Alfabetização. Belo Horizonte, MG | v. 1 | n. 10 (Edição Especial) | p. 66-75 | jul./dez. 2019. Disponível em: https://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/357/253 . Acesso: 12 de maio de 2024.
PIAUÍ. Lei nº 7.453, de 8 de janeiro de 2021. Institui o Programa Piauiense de Alfabetização. Diário Oficial do Estado do Piauí, Teresina, PI, 8 jan. 2021. Disponível em: https://www.diario.pi.gov.br/doe/files/diarios/anexo/8f14ca21-eb71-4ca8-8f61-e2b47732f9f3/DIARIO-OFICIAL-DO-ESTADO-DO-PIAUI-PUBLICACAO-N-69%20(8).pdf. Acesso em: 5 de abr. 2024.
LINO, C. M. et. al. Os resultados educacionais do Programa Piauiense de Alfabetização na Idade Certa, no estado do Piauí, no período de 2021 a 2023. Contribuciones a Las Ciencias Sociales, São José dos Pinhais, v.17, n.2, p. 01-38, 2024. Disponível em: https://ojs.revistacontribuciones.com/ojs/index.php/clcs/article/view/5309/3638. Acesso em: 05 de abr. 2024.
NÓVOA, A. S. da. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, out./dez. 2017. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4843. Acesso em: 11 mai. 2024.
REALI, A. de M. R.; Tancredi, R. M. S. P.; Mizukami, M. da G. N. Comunidade de aprendizagem profissional: tensões nos processos de desenvolvimento profissional de mentoras. Educação, Porto Alegre, 39(1), 121–132, jan. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.1.14500. Acesso em: 30 abr. 2024.
VAILLANT, D.; MARCELO, C. Ensinando a ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba: UTFPR, 2012.
VAILANT, D.; MARCELO, C. Formación Inicial del Profesorado: Modelo Actual y Llaves para el Cambio. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, Sevilla, 19(4), 55-69. jun.2021. Disponível em: https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.003. Acesso em: 11 mai. 2024.
ZEICHNER, K. M. Políticas de formação de professores nos Estados Unidos: Como e por que elas afetam vários países no mundo. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

