Non-directive pedagogies: Leon Tolstoy, Alexander Neill, and Carl Rogers
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644484265Keywords:
Alexander Neill, Carl Rogers, Democratic schools, Leon Tolstoy, Non-directive pedagogiesAbstract
Non-directive pedagogies constitute a pedagogical conception different from the mainstream approaches practiced in schools across different countries, including Brazil. This article was empirically based on a bibliographic survey of the historical-epistemological foundation of this pedagogy, seeking to explicitly clarify its fundamental premises. Among the key thinkers of non-directive pedagogies are Leon Tolstoy, Alexander Neill, and Carl Rogers. Despite the various understandings of this pedagogical trend, the resulting term from the conducted research was non-directive pedagogy (regarding its pedagogical process), with its practicing schools identified as democratic schools or free schools. After the bibliographic research, it was also observed that the editorial space dedicated to this theme is limited, despite the considerable pedagogical potential of this teaching approach in fostering genuinely inclusive education, providing an alternative to conventional schooling. Values that are often underestimated in other pedagogies, such as autonomy, the right to be oneself, and protagonism, are considered central to this process. When Rogers acknowledges this central, protagonist, and authentic self, it reveals the maximum point of connection with the thoughts of Tolstoy and Neill. Thus, the objective of this article is to explicitly clarify the basic premises that underpin non-directive pedagogy, guiding the educational practices carried out in democratic schools, free schools, and non-directive schools, while also contributing to the possibility of sparking new research and reviving existing studies that may shed light on their possibilities, reframe, and expand the knowledge on the topic.
References
ADORNO, T. W. Dialéctica negativa. Madrid: Ed. Taurus, 1984.
AERO. Democratic schools. Disponível em: https://www.educationrevolution.org/store/findaschool/democraticschools/#Unitedstates. Acesso em: 18 jun. 2023.
APPLE, M.W; BEANE, J. A. Escolas democráticas. São Paulo: Cortez, 1997.
BARROS, R. M. Subjetividade e Educação: conexões contemporâneas. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2009.
BARTLETT, R. Tolstói: a biografia. São Paulo: Ed. Globo, 2013.
BRASIL, 1988. Constituição da República Federativa do Brasil, 1988. Barueri/SP: Manole, 2004.
BRITTO, S.P. Psicologia da aprendizagem centrada no estudante. Campinas: Papirus, 1986.
CARBONELL, J. Pedagogias do século XXI: bases para a inovação educativa. Porto Alegre: Penso, 2016.
DENNISON, G. A nova escola do futuro. São Paulo: IBRASA, 1976.
FAURE, S. A Colmeia: uma experiência pedagógica. São Paulo: Ed. Terra Livre, 2015.
PUENTE, M. O ensino centrado no estudante: renovação e crítica das teorias educacionais de Carl R. Rogers. São Paulo: Cortez & Moraes, 1978.
GADOTTI, M. História das ideias pedagógicas. São Paulo: Ática, 1999.
GALLO, S. Pedagogia Libertária: anarquistas, anarquismos e educação. São Paulo: Imaginário – Ed. da Universidade Federal do Amazonas, 2007.
GAUTHIER, C; TARDIF, M. A pedagogia: teorias e práticas da Antiguidade aos nossos dias. Petrópolis: Vozes, 2014.
GRIBBLE, D. Real education: varieties of freedom. Bristol: Bristol, 1998.
HECHT, Y. Conheça a escola democrática de Hadera. São Paulo: Ed. Autêntica. 2016.HOOKS, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.
IASNAIA POLIANA. Iasnaia Poliana. Disponível em: https://lasneaux.wixsite.com/institutolasneaux/pedagogia-em-iasnaia. Acessado em: 16 mar. 2024.
JUSTO, I. H. Carl Rogers – teoria da personalidade / aprendizagem centrada no aluno. Porto Alegre: Livraria Santo Antônio, 1973.
LANE, H. Conversas com pais e mestres. São Paulo: IBRASA, 1968.
LIBÂNEO, J. C. Democratização da Escola Pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 28 ed. São Paulo: Loyola, 2014.
LUMIAR. Escola Lumiar. Disponível em: https://lumiaredu.com/escolas/. Acesso em: 16 mar. 2024.
NEILL, A.S. Liberdade na Escola - Summerhill. São Paulo: Brasiliense, 1967.
NEILL, A.S. Liberdade sem medo - Summerhill. São Paulo: IBRASA, 1976.
NEILL, A. S. Um mestre contra o mundo – o fracasso que floriu numa nova escola. São Paulo: IBRASA, 1978.
ROGERS, C. Liberdade para aprender. São Paulo: Interlivros, 1969.
ROGERS, C. Liberdade de aprender em nossa década. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.
ROGERS, C. Tornar-se pessoa. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
SEMLER, R. Você está louco? Rio de Janeiro: Ed. Rocco, 2007.
SINGER, H. Gestão democrática do conhecimento: sobre propostas transformadoras da estrutura escolar e suas implicações nas trajetórias dos estudantes. Relatório de pós-doutoramento. 2008. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, 2008.
TOLSTÓI, L. Escola de Iasnaia Poliana. São Paulo: Ed. Terra Livre, 2021.WREGE, M. G. Escolas Democráticas: um olhar construtivista. 418 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)