Descriptive study on the continuing training of Arts teachers of state schools in the capital of Sergipe.

Autori

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644461888

Parole chiave:

Teacher training, Continuing training, Arts teachers

Abstract

This paper is the result of a Master's dissertation linked to the training of educators research line, at PPGED-UFS[i].The general objective of this study was to describe the position of Arts teachers in the face of their continuing training process. Its specific objectives are: to characterize pedagogical problems with regard to Arts teaching, with emphasis on their origin and how teachers solve them; to understand the connection that these teachers establish with regard to the multivalence of artistic languages; and to relate these issues with the professional life cycle with the aspect of motivation and demand for the realization of the different modalities of continuing training. The research is configured in a qualitative - descriptive approach. The instruments used to collect qualitative data were 30 questionnaires with closed questions and 10 semi-structured interviews. The theoretical basis of this research is organized from the understanding of continuing training as a deontological element of the teaching profession and the characterization of the teaching of the curricular component Arts. The results obtained demonstrate several aspects that may affect the planning of training practices aimed at Arts teachers.

Biografie autore

Jorge Luis Santana Luduvice, Universidade Federal de Sergipe

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe PPGED/UFS. Especialista em Metodologia do Ensino de Artes pela UNINTER. Licenciado em Música pela Universidade Federal de Sergipe. Professor de Artes da educação básica. Professor de música do Conservatório de Música de Sergipe. Integrante do grupo de pesquisa Formação e Atuação de Educadores – INTERAÇÃO-UFS.

Luiz Anselmo Menezes Santos, Universidade Federal de Sergipe

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Sergipe. Professor Associado do Departamento de Educação Física da UFS-Brasil. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFS. Coordenador do grupo de pesquisa Formação e Atuação de Educadores - INTERAÇÃO.

Fabio Kalil de Souza, Universidade Federal de Sergipe

Doutorando em Educação na Universidade Federal de Sergipe; Pedagogo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe; Integrante do grupo de pesquisa Formação e Atuação de Educadores - INTERAÇÃO.

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Pubblicato

2022-02-25

Come citare

Luduvice, J. L. S., Santos, L. A. M., & de Souza, F. K. (2022). Descriptive study on the continuing training of Arts teachers of state schools in the capital of Sergipe. Educação, 47(1), e16/ 1–22. https://doi.org/10.5902/1984644461888