<b> Narciso e o avesso do espelho – o lazer no imaginário do professor <b/>
Abstract
O Imaginário Social determina atitudes e preferências dos grupos. O presente trabalho pretendeu apresentar um "recorte" do imaginário dos professores do Município do Rio de Janeiro, evidenciando as suas representações do próprio trabalho docente. A partir de entrevistas não-estruturadas e de associações livres, chegou-se à construção de quadros categoriais e matrizes simbólicas., aos quais foi aplicada a Análise do Discurso. O imaginário Social deste grupo apresenta o próprio trabalho como um "sacrifício", com tendências para a doação e o sofrimento. Pode-se perceber um certo "fenômeno deformacional, inconsciente: um processo de negação do prazer e de renúncia ao tempo de lazer. Palavras Chave: imaginário; trabalho docente; lazer
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

