Childhoods without borders: migration, friendship and interculturality between Bolivian and Brazilian children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644489523

Keywords:

Migration, Friendship, Early Childhood Education

Abstract

The article aims to contribute to studies related to international migration in childhood, the education of children from infants, and public policies for migrant populations. This is a qualitative research carried out with a class of 4-year-old Bolivian and Brazilian children in a Municipal School of Early Childhood Education in the city of São Paulo, using the record of the teacher-researcher's logbook with intercultural actions between child-child, adult-child, as well as children's drawings and participant observation. Based on the analyses, it can be highlighted that friendships are a representative aspect of the differences in the experiences of girls and boys of different nationalities within peer cultures. Together the Bolivian and Brazilian children transgressed the barriers of the educational space, built linguistic, bodily, affective arrangements for ethnic-racial and gender relations, perceptions about the phenomenon of migration and refuge in childhood lived in times of resistance against barbarism.

Author Biography

Artur Oriel Pereira, University of São Paulo

Doutor em Ciências na Linha Corporalidades, Alteridades, Territórios e Modos de Existência (PPGHDL/FFLCH/USP), com foco em estudos sobre migração e refúgio, infâncias, amizades, educação intercultural e antirracista, interseccionalidade, decolonialidade. Mestre em Educação na Linha Ciências Sociais e Educação (PPGE/FE/UNICAMP). Especialista em Sociopsicologia pela Escola Pós-Graduada de Ciências Sociais (FESPSP). Pedagogo. Beletrista. Professor efetivo na Rede Municipal de Educação de São Paulo (RME/SP). Pesquisador do Grupo de Pesquisa Temáticas, narrativas e representações árabes, africanas, asiáticas e sul-americanas e de comunidades diaspóricas (USP/CNPq) e do Núcleo de Apoio à Pesquisa NAP Brasil África (USP/CNPq). 

References

ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2011.

ALEXANDRE, Ivone Jesus. A presença das crianças migrantes haitianas nas escolas de Sinop/MT: o que elas visibilizam da escola? Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Sociologia. Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos/SP, 2019.

BARACHI, Claudia. Amicizia. Milano: Ugo Mursia Editore, 2017.

BANO, Issaka Maïnassara. Por uma construção cultural: crianças e adolescentes refugiados africanos em São Paulo. 102f. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação. Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas/SP, 2019.

BARBOSA, Maria Carmem Silveira. Culturas infantis: contribuições e reflexões. Revista Diálogo Educacional, [S. l.], v. 14, n. 43, p. 645–667, 2014.

BHABHA, Jacqueline. Child Migration and Human Rights in a Global Age. Princeton: Princeton University Press, 2014.

BRAGA, Adriana de Carvalho Alves. Imigrantes latino-americanos na escola municipal de são paulo: sin pertenencias, sino equipaje - formação docente, o currículo e cultura escolar como fontes de acolhimento. 293 f. Tese (Doutorado em Educação, Arte e História da Cultura). Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019.

BRUNER, Jerome. La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor, 1997.

CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, Antonio Flávio; CANDAU, Vera Maria (Orgs.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 10 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

CORSARO, William Arnold. Sociologia da Infância. Trad. Lia Gabriele Regius Reis. Porto Alegre: Artmed, 2011.

DIAS, Lucimar Rosa. Considerações para uma educação que promova a igualdade étnico-racial das crianças nas creches e pré-escolas. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 9, n. 2, p. 557-595, 2015.

FERREIRA, Manuela. Do “avesso” do brincar ou... as relações entre pares, as rotinas da cultura infantil e a construção da(s) ordem(ens) social(is) instituinte(s) das crianças no jardim-de-infância. In: SARMENTO, M. J.; CERISARA, A. B., (Ed.). Crianças e Miúdos: Perspectivas Sociopedagógicas da Infância e Educação. Porto: Edições ASA, 2004. p. 55-104.

FOUCAULT. Michel. Vigiar e punir: história das violências nas prisões. 9 ed. Petrópolis: Vozes, 1991.

FOUCAULT. Michel. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, Hubert L.; RABINOW, Paul. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.

GOBBI, Márcia Aparecida. Mundos na ponta do lápis: desenhos de crianças pequenas ou de como estranhar o familiar quando o assunto é criação infantil. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 20, n. 41, p. 147-165, jan./abr. 2014.

GONÇALVES, Carolina Abrão. Ser criança imigrante boliviana na Ocupação Prestes Maia: o cotidiano e os sonhos da infância. 194f. Dissertação (Mestrado). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.

GUSMÃO, Neusa Maria Mendes de. Linguagem, cultura e alteridade: imagens do

outro. Cadernos de Pesquisa, n 107, p. 41-78, julho/1999.

HOOKS, Bell. Vivendo de amor. In: WERNECK, Jurema; MENDONÇA, Maisa; WHITE, Evelyn Corliss (Orgs.). O livro da saúde das mulheres negras. Nossos passos vêm de longe. Rio de Janeiro: Pallas: Criola, p. 188-198, 2000.

LORDE, Audre. Zami, a new spelling of my name. Crossing, 1982.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MAGALHÃES, Giovanna Modé. Fronteiras do direito humano à educação: um estudo sobre os imigrantes bolivianos nas escolas públicas de São Paulo. 184 f. Dissertação (Mestrado). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.

MARTINS FILHO, Altino José. Práticas de socialização entre adultos e crianças, e elas entre si, no interior da creche. Pró-posições, v.19, n.1 (55), jan./abr. 2008.

MBEMBE, Achille. Necropolítica. 6ª.ed. São Paulo: N-1, 2018.

MBEMBE, Achille. Políticas da inimizade. Lisboa: Antígona, 2017.

MUNANGA, Kabengele. A questão da diversidade e da política de reconhecimento das diferenças. Revista Crítica e Sociedade, Uberlândia, v. 4, n. 1, p. 34-45, 2014.

NETO, Otávio Cruz. O trabalho de campo como descoberta e criação. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org). Pesquisa Social. 23 ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2004.

NORÕES, Kátia. De criança a migrante, de migrante a estrangeira: reflexões sobre a educação pública e as migrações internacionais. In: MAZZA, Débora; NORÕES, Kátia (Orgs.). Educação e Migrações Internas e Internacionais: um diálogo necessário. Jundiaí, SP: Paco editorial, 2016.

OIM. Glossário sobre Migrações. Direito Internacional da Migração, n. 22. 2009.

PECSI E FUSARO, Karin. Infância refugiada: mediação e agência de crianças sírias no Distrito Federal. 117f. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Estudos Comparados sobre as Américas. Instituto de Ciências Sociais, Universidade Federal de Brasília, Brasília/DF, 2019.

PEREIRA, Artur Oriel. Brincadeira e amizade na educação infantil. Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED, [S. l.], v. 2, n. 6, p. 1-25, 2021a.

PEREIRA, Artur Oriel. "Bonjour, comment ça va?": uma experiência docente com crianças imigrantes senegalesas. Dossiê - Migrações Internacionais e Infâncias.. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 23, n. 43, p. 949-966, jan./jun., 2021b.

PEREIRA, Artur Oriel. Amigues: um estudo interseccional das práticas de amizade entre as crianças pequenas na educação infantil. 146 f. Dissertação (Mestrado). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas/SP, 2020.

POLETTI, Fulvio. L’educazione interculturale. San Giustino: La nuova Italia, 1992.

QVORTRUP, Jens; CORSARO, William Arnold.; HONIG, Michael-Sebastien. The Palgrave handbook of childhood studies. Palgrave: Macmillan, 2011.

RESSTEL, Cizina Célia Fernandes Pereira. Desamparo psíquico nos filhos de Dekasseguis no retorno ao Brasil. 363f. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Psicologia. Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Universidade Estadual Paulista, Assis/SP, 2014.

ROGOFF, Bárbara. A natureza cultural do desenvolvimento humano. Porto Alegre: Artmed, 2005.

SANTIAGO, Flavio. Crianças migrantes dos países africanos na educação infantil paulistana: entre o acolhimento e a exclusão. Childhood & Philosophy, Rio de Janeiro, v. 18, ago. 2022, p. 01-25.

SAYAD, Abdelmalek. A imigração ou os paradoxos da alteridade. São Paulo: EDUSP, 1998.

SESTINI, Ana Elisa. Interação social e comunicação na primeira infância. 257f. Tese (Doutorado). Instituto de Psicologia. Programa de Pós-Graduação em Psicologia. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

UNICEF GLOBAL DATABASE. International Migrant Stock. United Nations Department of Economic and Social Affairs, Population Division, 2020.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Imaginação e criação na infância. São Paulo: Ática, 2009.

WALDMAN, Tatiana Chang. O acesso à educação escolar de imigrantes em São Paulo: a trajetória de um direito. 236 f. Dissertação (Mestrado). Faculdade de Direito, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

ZABALZA, Miguel Angel. Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2025-05-07

How to Cite

Pereira, A. O. (2025). Childhoods without borders: migration, friendship and interculturality between Bolivian and Brazilian children. Education, 50(1), e63/1–33. https://doi.org/10.5902/1984644489523