Listening of love in the writing of pain: autobiographical narrative as a catalytic process

Authors

  • Sandra Cristina Rodrigues Lopes Universidade Estadual de Goiás - UEG
  • Débora Cristina Santos e Silva Universidade Estadual de Goiás - UEG

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644435473

Keywords:

Writing and Identity, Autobiographic Narrative, Catartic Narrative, Sublimation.

Abstract

This article is based on the dialogue between the historical-cultural and psychoanalytic approaches to develop a reflection on the importance of autobiographical narratives as a mechanism of investigation of the identity construction of the subject. From the consideration of how the subject appropriates written language, according to historical-cultural psychology and the analysis of the cathartic function that the autobiographical narrative is able to produce in the individual, other fundamental points are revealed in relation to the learning of the essential contents for the development of the subject and its critical insertion in society. For this, he observes the relationship established between writing as a projection of the self and the traumatic events, intimate life histories of this subject, inasmuch as he proposes an analysis on autobiographical narrative as a vehicle for investigating the implications of these problems for the learning and development of language; in addition to drawing attention to the aspect of the cathartic and sublimatory function of autobiography to express conflicts and rework them through writing.

Author Biographies

Sandra Cristina Rodrigues Lopes, Universidade Estadual de Goiás - UEG

S. C. R. Lopes é Mestranda em Educação, Linguagem e Tecnologia da UEG. PPG-IELT– Anápolis-GO.  Graduada em Letras pela Universidade Estadual de Goiás – UEG. Especialista em Docência Universitária pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás – PUC-GO. Graduada em Psicologia pela Faculdade Anhanguera de Anápolis – FAA. Especialista em Terapia Familiar Sistêmica pela AVM – Faculdade Integrada do Rio de Janeiro. Professora da Rede Estadual de Educação de Goiás. Psicóloga (CRP 09/010532) de abordagem Sistêmica.  E-mail para contato: onlytwt@gmail.com  

Débora Cristina Santos e Silva, Universidade Estadual de Goiás - UEG

D. C. S. Silva é Mestre em Literatura Brasileira (UFG/1996/Bolsista CAPES). Doutora em Teoria Literária (UNESP /2002/Bolsista FUNADESP). Pós-doutora em Literatura e Hipermédia pela Universidade Fernando Pessoa (UFP-Porto/2010/Bolsista CAPES). Pós-doutoranda em Arte e Cultura Visual na Universidade Federal de Goiás (FAV-UFG/2016-2018). Docente do PPG Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias da Universidade Estadual de Goiás (PPG-IELT/UEG). Docente do curso de Letras do Campus Anápolis de Ciências Sócio-Econômicas e Humanas (CCSEH/UEG). Líder do GP ARGUS - Estudos de Cultura, Linguagem e Comportamento (CNPq/2004 -). Membro da Rede Goiana de Pesquisa em Leitura e Ensino de Poesia (REDEPESQ/ FAPEG/2007-2010). Pesquisadora do Projeto PO.EX ́70-80 - Arquivo Digital da Literatura Experimental Portuguesa?, financiado pela Fundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT/União Europeia/Refª: PTDC/CLE-LLI/098270/2008), no Centro de Estudos Culturais, da Linguagem e do Comportamento (CECLICO) da Universidade Fernando Pessoa (UFP/Porto/ 2010-2014).

References

ALMEIDA, Wilson Castelo de. Psicoterapia aberta: o método do psicodrama, a fenomenologia e a psicanálise. São Paulo: Ágora, 2006.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. 3. Ed. São Paulo: Hucitec, 1986.

BAKHTIN, Mikhail. (1961) Towards a reworking of the Dostoievsky book. In: Problems os Dostoievsky’s poetics. ed. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1987.

BAKHTIN, Mikhail. (1979) Estética da criação verbal. 2. Ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BENVENISTE, Émile. Problemas de linguística geral. São Paulo: Ed. Nacional; Ed. da Universidade de São Paulo, 1976.

BRUNNER, Jerome Seymour. Self-making narratives. In R. Fivush & C.A.Haden (eds.), Autobiographical memory and the construction of a narrative self. Developmental and cultural perspectives (pp.209-225).Mahawah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates, 2003.

CARVALHO, Ana Cecília. Pulsão e simbolização: limites da escrita. In: BARTUCCI, G. (Org.). Psicanálise, literatura e estéticas de subjetivação. Rio de Janeiro: Imago, 2001.

CARVALHO, Ana Cecília. Limites da sublimação na criação literária. In: Estudos de Psicanálise. Rio de Janeiro, n. 29, setembro 2006. P. 15-24.

CHEMAMA, Roland. Dicionário de Psicanálise. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

CRUZ, Juarez Guedes. Conflito psíquico e criatividade: alguns exemplos colhidos na literatura. Revista de Psicanálise, vol. X (1), 87-97, 2003.

DAMÁSIO, Antônio. O Sentimento de si. O corpo, a Emoção e a Neurobiologia da Consciência (9ª ed.). Lisboa: Publicações Europa-América, 2000.

DUARTE, Luiz Fernando Dias. “O culto do eu no templo da razão”, em “Três ensaios sobre pessoa e modernidade”. Boletim do Museu Nacional. Rio de Janeiro, (41):2-27), N.Série-Antropologia, 1980.

DUARTE, Newton. Formação do indivíduo e alienação: o ser humano na psicologia de Alexis Nikolaevich Leontiev. In Cadernos Cedes, Campinas, V. 24, n. 62, p. 44-63, 2004.

FOUCAULT, Michel. Histoire de la sexualité. La volonté de savoir. Paris, Gallimard, 1976.

FREUD, Sigmund. Obras. Madri: Biblioteca Nueva, 1968.

FREUD, S. As perspectivas futuras da terapêutica psicanalítica. Vol. XI da ESB-Edição Standard Brasileira das Obras Completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1980.

FREUD, Sigmund. Extratos dos documentos dirigidos a Fliess (1950[1892-1899]). In: Publicações pré-psicanalíticas e esboços inéditos (1886-1899). Obras psicológicas completas de Sigmund Freud: edição standard brasileira. Rio de Janeiro: Imago, 1996.

FREUD, Sigmund. Totem y tabu. O. C. Vol. II. 1912

FREUD, Sigmund. O Mal-estar na Cultura. In: Edição Standard das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Vol. 18. Rio de Janeiro: Imago, 1974 [1930].

GERALDI, João Wanderley. Portos de passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

GOMES, Ângela de Castro. Escrita de si: escrita da história. Rio de Janeiro: FGV, 2004.

GUNN, Janet Varner. Autobiography: toward a poetics of experience. Philadelphia,

University of Pennsylvania Press. 1982.

HARLEY, Keryn; REESE, Elaine. Origins of autobiographical memory. Development Psychology, 35(5), 1338-1348. 1999.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

LACAN, Jacques. O Seminário Livro 3: as psicoses. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1981.

LACAN, Jacques. Função e campo da fala e da linguagem em Psicanálise. In: Escritos (pp.238-324). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998a.

LACAN, Jacques. O estágio do espelho como formador da função do eu. In: Escritos (pp.96-103). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998b.

LACAN, Jacques. Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998c.

LARROSA, Jorge. A construção pedagógica do sujeito moral. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.) Liberdades reguladas: a pedagogia construtivista e outras formas de governo do eu. 2ª. Ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

LÉVI-STRAUSS, Claude. “A eficácia simbólica”, em Antrapologia estrutural. Rio de Janeiro, Tempo Brasileiro, 1975.

LÉVI-STRAUSS, Claude. A cura simbólica. Rio de Janeiro: Revista Tempo Brasileiro, 1973.

LIMA, Luiz Costa. “Mito e provérbio em Guimarães Rosa”, em A metamorfose do silêncio. Rio de Janeiro, Eldorado, 1995.

LIMA, Priscilla Melo Ribeiro de; VIANA, Terezinhade Camargo; LIMA, Sostenes Cezar de. (2015). Estética e poética da velhice em narrativas autobiográficas: um estudo à luz da psicanálise. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 15 (1), pp. 58-78. [Fecha de consulta: 06 de julho de 2017] Disponible en: http://www.redalyc.org:9081/articulo.oa?id=451844503005.

LURIA, Alexander Romanovich. A atividade consciente do homem e suas raízes histórico-sociais. In Alexander Romanovich Luria. Curso de Psicologia Geral (Vol. 1, 2ª ed., pp. 71-84). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991.

MARTINS, Lígia Marcia. A natureza histórico-social da personalidade. In Cadernos Cedes, Campinas: vol. 24, n. 62, p. 89-99, 2007.

MCADAMS, Dan. P. Identy and the life story. In R. Fivush & C.A.Haden (Eds.), Autobiographical memory and the construction of a narrative self. Developmental and ciltural perspectives (pp.187-207). Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates, 2003.

MIJOLLA-MELLOR, Sophie de. La sublimation. Paris: Presses Universitaires de France. Cap.IX. La sublimation dans avie affective, p.93-108, 2005.

PINO. Aangel. As marcas do humano: às origens da constituição cultural na perspectiva de Lev Semyonovich Vygotsky. São Paulo: Cortez, 2005.

ROUDINESCO, Elisabeth. A parte obscura de nós mesmos – uma história dos perversos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

SILVA, Débora Cristina Santos e; COSTA, Keila Matida de Melo. Percursos da Leitura entre a Página e a Tela: uma Multiplicidade de Sentidos. Texto Digital, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 55-74, jul. 2012. ISSN 1807-9288. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/textodigital/article/view/1807-9288.2012v8n1p55/22403. Acesso em: 25 jul. 2017.

SOUZA, Elizeu Clementino de. O conhecimento de si: estágio e narrativas de formação de professores. Salvador: Uneb; Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

SOUZA, Elizeu Clementino de; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. (Org.) Tempos, Narrativas e Ficções: a invenção de si. Porto Alegre: EDPUCRS; Salvador: EDUNEB, 2006.

TESSLER, Minda; NELSON, Katherine. Making memories: The influence of joint encoding on later recall by young children. Consciousness and Cognition, 3,307-326, 1994.

TYSON, Phyllis; TYSON, Robert. Teorias Psicanalíticas do desenvolvimento - uma integração. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

VIGOTSKY, Lev Semyonovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

VYGOTSKY, Lev Semyonovich. Pensamento e linguagem. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

VIGOTSKY, Lev Semyonovich. Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. In: VIGOTSKY, Lev Semyonovich Obras Escogidas III. Madrid, Espanha: Visor, 2000.

VIGOTSKY, Lev Semyonovich. A formação social da mente. O desenvolvimento dos processos psicológicos superiores (2ª tiragem). São Paulo: Martins Fontes, 2008.

VIGOTSKY, Lev Semyonovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

Published

2019-06-18

How to Cite

Rodrigues Lopes, S. C., & Santos e Silva, D. C. (2019). Listening of love in the writing of pain: autobiographical narrative as a catalytic process. Education, 44, e47/ 1–25. https://doi.org/10.5902/1984644435473