Relaciones de poder en la inserción profesional de los docentes en la carrera docente

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644470544

Palabras clave:

Relaciones de poder, Profesores principiantes, Gobernanza de la conducta

Resumen

This article chooses as the central focus of the discussions the relations of power that cross the insertion of beginning teachers in the teaching career. It aims to analyze the tactics of power that are put into action to govern the conduct of these professors, aiming at their professional constitution. For that, this article takes as inspiration the theoretical-analytical framework of Michel Foucault. For the production of data and information about the object, the study made use of discussion groups with beginning and experienced teachers who work in the final years of Elementary School in municipal public schools in Caetité, in the State of Bahia. The research findings showed that power relationships, at the beginning of the teaching profession, mobilize tactics of destabilization and recomposition of the body of beginning teachers. In action, these power tactics seek to create flexible and skilled teaching professionals for the performance of multiple neoliberal learning practices in contemporary schools.

Biografía del autor/a

Ginaldo Cardoso de Araújo, Bahia State University

Doutor em Educação. Professor do Programa de Pós-graduação em Ensino, Linguagem e Sociedade (PPGELS), do Departamento de Ciências Humanas (DCH), da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), no município de Caetité, Bahia, Brasil.

Citas

BUTLER, Judith. Quadros de Guerra: quando a vida é passive de luto? Tradução de Sérgio Lamarão e Arnaldo Marques da Cunha. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.

CAVACO, Maria Helena. Oficio do professor: o tempo e as mudanças. In: NÓVOA, António. Profissão Professor. Porto: Porto Editora, 1995. p. 155-191.

CRUZ, Giseli Barreto da; FARIAS, Isabel Maria Sabino de; HOBOLD, Márcia de Souza. Indução profissional e o início do trabalho docente: debates e necessidades. Revista Eletrônica de Educação, v. 14, p. 1-15, e4149114, jan./dez. 2020.

DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: Ed. 34, 1992.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1988.

FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos IV: Estratégia, Poder-saber. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.

FOUCAULT, Michel. Segurança, território e população: curso dado no Collège de France (1977-1978). São Paulo: Martins Fontes, 2008a.

FOUCAULT, Michel. Nascimento da biopolítica: curso dado no Collège de France (19781979). São Paulo: Martins Fontes, 2008b.

FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, Hubert L.; RABINOW, Paul. Michel Foucault: uma trajetória filosófica para além do estruturalismo e da hermenêutica. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010. p. 273-29.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. 42. ed. Petrópolis: Vozes, 2014a.

FOUCAULT, Michel. A Coragem da Verdade: o governo de si e dos outros II. Curso dado no Collège de France. (1983-1984). Martins Fontes, São Paulo, 2014b.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. 7. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.

MARCELO GARCÍA, C. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo, Revista de Ciências da Educação, n. 8, p. 7-22, jan./abr. 2009.

NOGUERA-RAMÍREZ, Carlos Ernesto; MARÍN-DÍAZ, Dora Lilia. Educar es gobernar: la educación como arte de gobiern. Cadernos de Pesquisa, v. 42, n. 145, p. 14-29, jan./abr., 2012.

IMBERNÓN, Francisco. Qualidade do ensino e formação do professorado: uma mudança necessária. São Paulo: Cortez, 2016.

ROSE, Nikolas. Governando a alma: a formação do eu privado. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Liberdades reguladas: a pedagogia construtivista e outras formas de governo do eu. Rio de Janeiro: Vozes, 1998. p. 30-45.

SILVA, Maria Celeste Marques da. O primeiro ano da docência: o choque com a realidade. In: ESTRELA, Maria Teresa (Org.). Viver e Construir a Profissão docente. 2. ed. Porto, Portugal: Porto, 1997. p. 51-80.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

VAILLANT, Denise.; MARCELO GARCIA, C. Ensinando a ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba: UTFPR, 2012.

VEENMAN, Simon. El proceso de llegar a ser profesor: um análisis de la formación inicial. In: VILLA, Alberto (Coord.). Perpectivas y problemas de lafunción docente. Madrid – Espanha: Narcea, 1988. p. 39-68.

WELLER, Wivian. Grupos de discussão na pesquisa com adolescentes e jovens: aportes teórico-metodológicos e análise de uma experiência com o método. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n.2, p. 241-260, maio/ago, 2006.

Publicado

2024-02-22

Cómo citar

Araújo, G. C. de. (2024). Relaciones de poder en la inserción profesional de los docentes en la carrera docente. Educación, 49(1), e42/1–23. https://doi.org/10.5902/1984644470544