Family participation as an educational policy

Authors

  • Simone Santos de Albuquerque UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL

DOI:

https://doi.org/10.5902/198464449309

Keywords:

Education, Family Logic, School Logic.

Abstract

The paper presents part of the research called From family logic to school logic: paths and perspectives in children education. This study, as a qualitative approach of etnographic nature, started from the principle that a researcher must be inserted in the social field of the investigation. In this perspective, we tried to stablish the space for dialogue between schools and families, provoking an attentive “listening”, as well as an opportunity to discuss the pluralism of logic and culture of families, and deepen the knowledge about its relations in the educational context. The research pointed out to the necessity of comprehend relationship strategies created by schools, detaching how the confrontation (THIN, 1998) between family and school logic enables the creation of relationship strategies that qualify a school as a place for childcare and education.

Author Biography

Simone Santos de Albuquerque, UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL

Professora Adjunta da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), atuando no Departamento de Estudos Especializados (DEE) na área de Educação Infantil. Possui graduação em Pedagogia Anos Iniciais pela Universidade Federal do Rio Grande (1995), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (1999) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2009). Pesquisadora e vice-líder do Grupo de estudos em Educação Infantil e Infâncias(GEIN/UFRGS) na linha de pesquisa Políticas e Pedagogias da Educação Infantil. Pesquisadora do Núcleo de Estudo em Educação das Infâncias (NEPE/FURG). Militante do Movimento Interfóruns de Educação Infantil do Brasil- MIEIB e Membro da Coordenação do Colegiada do Fórum Gaúcho de Educação Infantil- FGEI. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, e seus temas de estudo e pesquisa vincula-se às temáticas da educação infantil, infâncias, famílias, contextos familiares e políticas e pedagogias para a pequena infância.

Published

2014-11-05

How to Cite

Albuquerque, S. S. de. (2014). Family participation as an educational policy. Education, 39(3), 617–628. https://doi.org/10.5902/198464449309

Issue

Section

Continuous Demand