Prescribed work vs. real work: a confrontation between official regulations and teachers' knowledge at the Federal Institute of Paraíba
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644491019Keywords:
English Teaching, Federal Institutes, Official Guidelines, Teaching PracticeAbstract
This study investigates the relationship between the conceptions of English language teaching in the regulatory documents of the Federal Institute of Paraíba (IFPB) and teachers' knowledge of these regulations. Using a qualitative, descriptive, and exploratory approach in Applied Linguistics, official documents were analyzed, and questionnaires were administered to high school integrated education teachers. The results indicate that English teaching at the institution is not guided by a single document but by three regulatory modalities: National Regulations, Macro-Institutional Prescriptions, and Micro-Institutional Prescriptions. A misalignment was observed between what the documents prescribe and actual teaching practices, as well as a low level of familiarity among teachers with these guidelines. Most Course Plans prioritize reading instruction, aligning more with professional training requirements than with the communicative approach proposed by the Common National Curriculum Base (BNCC). The study concludes that the absence of unified guidelines result in fragmented practices and in individual conceptions of English teaching. The lack of knowledge about institutional prescriptions undermines pedagogical cohesion, highlighting the need for greater regulatory clarity and alignment between teaching objectives and official guidelines.
References
BALIEIRO, Luan Tarlau.; AZEVEDO, Mario Luiz Neves; OLIVEIRA, Terezinha. Currículo, memória e consciência histórica na formação do sujeito segundo a Base Nacional Comum Curricular. In Revista e-Curriculum. V. 21, 2023. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e53489
BARBIERI, Simone Corte Real. Intencionalidades biopolíticas do silenciamento da formação docente na BNCC. 2019. 154 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2019. https://repositorio.ucs.br/xmlui/bitstream/handle/11338/5465/Tese%20Simone %20C%C3%B4rte%20Real%20Barbieri.pdf?sequence=1&isAllowed=y
BEZERRA, Daniela Sousa. Políticas e planejamento do ensino médio (integrado ao técnico) e da língua estrangeira (inglês): na mira(gem) da politecnia e da integração. 2012. 204 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Lei de Diretrizes e Bases. Lei no 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
_______. PCN+ Ensino Médio: Orientações Educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais: linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEMTEC, 2002.
_______. Lei nº 11.741, de 16 de julho de 2008. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 17 jul. 2008a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11741.htm
_______. Lei n. 11.892 de 29 de dezembro de 2008b. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Ciência e Tecnologia. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11892.htm
_______. Resolução CNE/CEB nº 6, de 20 de setembro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11741.htm
Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018a.
_______. Resolução CNE/CEB nº 3, de 21 de novembro de 2018b. Atualiza as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio.
BROWN, Henry Douglas Principles of language learning and teaching. New Jersey: PrenticeHall, 1994.
DUDLEY-EVANS, Tony.; & ST JOHN, Maggie. Developments in ESP: A Multi-Disciplinary Approach. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
FERNANDES, Fabrício Ademar. Crenças, experiências e ações de professores de inglês (LE) de um Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia. 2017. 244f. Tese (Doutorado em Linguística). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2017.
FERRARINI-BIGARELI, Marlene Aparecida. O ensino de língua inglesa no ensino médio integrado ao técnico do Instituto Federal do Paraná: um contexto idiossincrático. 2016. 208 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Contexto da problemática do objeto da pesquisa, objetivos, categorias de análise e procedimentos metodológicos. In: Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: relação com o ensino médio integrado e o projeto societário de desenvolvimento / Gaudêncio Frigotto, organizador. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2018. 320 p.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
HUTCHINSON, Tom; WATERS, Alan. How communicative is ESP? In: ELT Journal. Vol. 38, 2. ed. 1984, Pages 108–113.
HUTCHINSON, Tom; WATERS, Alan. English for Specific Purposes: A Learner-Centered Approach. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.
IFPB. RESOLUÇÃO-CS N° 59, de 01 de Outubro de 2019. Dispõe sobre as Diretrizes Indutoras para a Educação Profissional integrada ao ensino médio no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba - João Pessoa: 2019. Disponível em: https://www.ifpb.edu.br/orgaoscolegiados/consuper/ resolucoes/2019/resolucoes-aprovadas-pelo-colegiado/resolucao-no-59
IFPB. Plano de Desenvolvimento Institucional 2020 – 2024. João Pessoa: 2021. Disponível em: www.ifpb.edu.br/transparencia/pdi.
LIMA FILHO, Jarbas Medeiros. O ensino de inglês como prática social: das orientações oficiais à prática na educação profissional e tecnológica. 2025. 226 f. Tese (Doutorado em Linguagem e Ensino) Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino, Centro de Humanidades, Universidade Federal de Campina Grande, Paraíba, Brasil, 2025.
KRASHEN, Stephen. Principles and practice in second language acquisition. California. University of Southern California, Pergamon Press, 1982.
LARSEN-FREEMAN, Diane; ANDERSON, Marti. Techniques and Principles in Language teaching. Oxford University Press: 2011, 272p.
LITTLEWOOD, William. Foreign and Second Language Learning: Language Acquisition Research and Its Implications for the Classroom. Cambridge University Press, Cambridge, 1984.
MINAYO, Maria Cecília de Sousa. Trabalho de campo: contexto de observação, interação e descoberta In. MINAYO, Maria Cecília de Sousa. DESLANDES, Suely Ferreira. GOMES, Romeu. (Org). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28ª. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.
RAMOS, Marise Nogueira. Possibilidades e Desafios na Organização do Currículo Integrado. In: Ensino Médio Integrado: Concepção e Contradições. Cortez, 2005.
RICHARDS, Jack Croft.; RODGERS, Theodore. Approaches and Methods in Language Teaching. 13 ed. New York: Cambridge University Press, 1997.
SANTOS, Jaciana Nô.; SIQUEIRA, Sávio. Desafios contemporâneos na formação de professores de inglês: algumas contribuições dos estudos de Inglês como Língua Franca. In: Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 8, n. 3, 2019; p. Port. 65–86. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/ article/view/1428.
TADDEI, Paulo; DIAS, Vanessa; SILVA, Andréa. Considerações sobre o trabalho como princípio educativo e a educação como instrumento de resistência e emancipação. In: Revista Trabalho Necessário. Ano 12, n.19, 2014. Núcleo de Estudos, Documentação e Dados sobre o Trabalho e Educação – NEDDATE –UFF.
WEST, Richard. Needs Analysis in Language Teaching. In: Language Teaching. Cambridge University Press, v. 27, p. 1 – 19, Cambridge: 1994. https://doi.org/10.1017/S0261444800007527
WIDDOWSON, Henry George. Teaching Language as Communication. Oxford: Oxford University Press, 1978.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

