The NAPNE and the success of students with special needs: a brief review of how to teach how to live with and accept diversity
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644489541Keywords:
Inclusive Education in Brazil, To learn how to teach, Pedagogy of SensitivityAbstract
The Núcleo de Apoio a Pessoas com Necessidades Educacionais Específicas (NAPNE), which is a Brazilian institution that supports people who have special educational needs, was approved by Resolution no. 024/2013 issued on March 1st, 2013 in Brazil. Teaching systems must enroll every student and schools must organize their structures to assist the ones who have special educational needs and ensure conditions to provide quality Education to all. Therefore, this literature review aimed at compiling data on how the NAPNE works to mediate inclusive Education, at showing some challenges face by the institution to strengthen policies on inclusive Education in Brazil and at highlighting mutualism among four pillars, i. e., school, family, faculty and the NAPNE. Regarding methodology, this qualitative study concerns with the phenomenon of educational inclusion of people who have special needs in the school context. Its results have provided a broad view of work developed by the NAPNE. They also enabled to show how important the NAPNE is to conduct true inclusive Education and to make people aware of the need to publicize its educational activities in Brazil and all over the world. Activities carried out by the NAPNE are not only highly appreciated by students and their families but also fundamental to the whole functioning of schools. In short, inclusive Education has several challenges but there are few papers that clearly describe the inclusion process of students who have special needs in school.
References
BRANDÃO, Viviane Bernadeth Gandra; RIBEIRO, Ingrid Thayná Santos; RUAS, Karinne Nogueira. Inclusão educacional e social: crianças com necessidades específicas e relação com profissionais de apoio. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 2, n. 6, p. 1-15, 2021.
CAVALCANTE, Ilane Ferreira; SILVA, Márcia de França; LEMOS, Elizama das Chagas. A função do núcleo de assistência a pessoas com necessidades específicas em cursos de educação a distância do Campus Zona Leste do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). TICs & EaD em Foco, v. 7, n. 2, p. 123-140, 2021.
DALMONECH, Jaqueline Zanotti; DALMONECH, Hildo Anselmo Galter; REIS, Luciléa Silva; REBELO, Andressa Santos. A Implementação e Funcionalidade dos Napnes na Rede Federal de Ensino. Educação, v. 48, n. 1, p. 1-20, 2023.
DIAS, Kátia Arruda; MASCARENHAS, Edicléa Fernandes. O estado da arte sobre a inclusão nos institutos federais: dialogando sobre ações inclusivas na rede. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 6, p. 39618-39632, 2020.
DIAS, Natalia Caroliny da Silva, SILVA, Rosilene Lima. Educação profissional inclusiva: panoramas e desafios de um campus avançado no Instituto Federal do Espírito Santo. Revista Iniciação & Formação Docente, v.7, n.3, p. 593-614,
DRAGO, Rogério; GABRIEL, Emilio. A pessoa com deficiência e a educação especial no Brasil nos últimos 200 anos: sujeitos, conceitos e interpretações. Revista Educação Especial, v. 36, n. 1, p. 1-20, 2023.
DUPIN, Aline Aparecida da Silva Quintã; SILVA, Michele Oliveira. Educação especial e a legislação brasileira: revisão de literatura. Scientia Vitae, v. 10, n. 29, p. 65-79, 2020.
FRANÇOSO, Rafael Verão; BELDERRAIN, Mischel Carmen Neyra. Inclusão de estudantes com necessidades educacionais específicas: um caminho estruturado para mudanças. Olhar de Professor, v. 22, n. 1, p. 1-17, 2019.
HAAS, Clarissa; BEZERRA, Querubina Aurélio. O trabalho colaborativo como princípio da educação inclusiva: desafios da acessibilidade curricular no ensino remoto em um instituto federal. Educação por Escrito, v. 14, n.1, p. 1-13, 2023.
NOGUEIRA, Edilson Marcolino; MARCHESANO, Lauren Souza do Nascimento; WINGLER, Silvani da Silva; Bernardes, Vanessa Araújo; SILVA, Thaís Leal da Cruz.
Educação especial no ensino superior: contexto e desafios do instituto federal de educação, ciência e tecnologia do espírito santo (ifes). RevistAleph, n.33, v.1, p. 32-44, 2019.
REIS, Éllen da Silva Rufino; WAGNER, Flávia; BITENCOURT, Vanessa Colares; MATTOS, Rodrigo Antônio; MACIEL, Vanessa Policarpo. Educação inclusiva no brasil - aspectos históricos, políticos, sociais e culturais. International Comtemporary Management Review, v. 4, n. 1, p. 216-229, 2023.
RODRIGUES, Tatiane Daby de Fatima Faria; OLIVEIRA, Guilherme Saramago; SANTOS, Josely Alves. As pesquisas qualitativas e quantitativas na educação. Revista PRISMA, v. 2, n. 1, p. 154-174, 2021.
SANTOS, Mariane Luize; NOZU, Washington Cesar Shoiti. Construção das políticas de educação especial inclusiva na educação profissional e tecnológica. Revista Docent Discunt, v. 2, n. 2, p. 141-162, 2021.
SANTOS, Danise Vivian Gonçalves; FONSECA, Beatriz Francisca Souza; SOUZA, Iranilde dos Santos Rocha. O processo de implantação do núcleo de atendimento às pessoas com necessidades específicas (NAPNE) do IFSCampus Glória. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 12, p. 118072-118079, 2021.
SANTOS, Jéssica Rodrigues; VILARONGA, Carla Ariela Rios; MENDES, Enicéia Gonçalves. Regulamentos dos Núcleos de Atendimento às Pessoas com Necessidades Educacionais Específicas nos Institutos Federais brasileiros. Revista Educação Especial, v. 36, n. 1, p. 1-22, 2023.
SANTOS, Vanilza Valentim; MORI, Nerli Nonato Ribeiro. NAPNE e os desafios para uma Educação Inclusiva nos Institutos Federais. Revista Transmutare, v. 9, n.1, p. 1-20, 2024.
SCHABBACH, Letícia Maria; ROSA, Júlia Gabriele Lima. Segregar ou incluir? Coalizões de defesa, ideias e mudanças na educação especial do Brasil. Revista de Administração Pública, v. 55, n. 6, p. 1312-1332, 2021.
SILVA, Danilo Oliveira. Educação inclusiva e NAPNES: (im)possibilidades na rede EPCT do Centro-Oeste do Brasil. Encontro Nacional Sobre Inclusão Escolar da Rede Profissional Tecnológica, v. 1, n. 1, p. 1-19, 2021.
SILVA, Antônio Soares Júnior. A educação profissional e tecnológica e o protagonismo dos núcleos de atendimento às pessoas com necessidades específicas. Europub Journal of Education Research, v.3, n.1, p. 37-53, 2022.
SILVA, Jussara Cristina Rodrigues; SILVA, Michele Oliveira. NAPNE: análise das resoluções dos institutos federais de diferentes regiões. Cadernos Cajuína, v. 6, n. 3, p. 198-212, 2021.
TREVISAN, Fernanda; ROMANELLI, Rosely A. Processo educacional no brasil: breve
contextualização da educação inclusiva. SemiEdu: a educação no digital, v.1, n.1, p. 1-11, 2021.
VILARONGA, Carla Ariela Rios, SILVA, Michele Oliveira, FRANCO, Ana Beatriz Momesso, RIOS, Gabriela Alias. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 102, n. 260, p. 283-307, 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

