Approximations between freirian thought and freudian psychoanalysis in theses and dissertations
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644488680Keywords:
Freire, Freud, PsychoanalysisAbstract
The present study is an integrative review that examined the production of theses and dissertations on the intersection between Paulo Freire's pedagogical thought and Sigmund Freud's psychoanalysis, constituting part of a doctoral thesis of the same scope, but more comprehensive, developed by the first author and supervised by the second. The research was conducted in the first semester of 2023 using the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) with the descriptors “Freire,” “Freud,” and “psychoanalysis.” Among the documents found, three Brazilian works and two American theses cataloged in the same database were selected. The analysis revealed points of convergence between the authors: the relationship between the sadism/masochism pair in the processes of colonization of minds and spirits described by Freire; the relevance of the psychoanalytic concept of “transference” in the teacher-student relationship; and the importance and desirability of emotions and the desire for knowledge in affective and engaged learning. The research highlights a resonance between Freire's writings and concepts, mainly those contained in the Pedagogy of the Oppressed and the Pedagogy of Autonomy, and some Freudian psychoanalytic concepts.
References
ABBADE, Rosane Carvalho da Silveira. Desejo e Saber: Desejo de Saber nas trilhas de Freud e Freire. 2020. 62f. Dissertação (Mestrado em Ensino em Saúde) – Universidade José do Rosário Vellano, Belo Horizonte, 2020. Disponível em: http://tede2.unifenas.br:8080/jspui/handle/jspui/295. Acesso em: 30 jun. 2023.
ALMEIDA, William Xavier de; MARTINS FILHO, Lourival José. Intersecções entre o pensamento freiriano e a psicanálise freudiana: uma revisão integrativa. Educação e Pesquisa, v. 50, 2024. Disponível em: https://revistas.usp.br/ep/article/view/22745. Acesso em: 31 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634202450272668
BACCARIN, Maria Inês. Aprendendo a pensar, pensando o aprender: as origens afetivas do pensar. 2000. 273f. Tese (Doutorado em Ciências Médicas) – Faculdade de Ciências Médicas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/202452. Acesso em: 30 jun. 2023.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. 72. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022a.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 81. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022b.
FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. 11 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.
FREUD, Sigmund. Conferências introdutórias à psicanálise (1916-1917). São Paulo: Companhia das Letras, 2014.
FREUD, Sigmund. Introdução ao narcisismo, Ensaios de metapsicologia e outros textos (1914-1916). São Paulo: Companhia das Letras, 2010
FREUD, Sigmund. Moisés e o monoteísmo, Compêndio de psicanálise e outros textos (1937-1939). São Paulo: Companhia das Letras, 2018.
FREUD, Sigmund. O Eu e o Id, "Autobiografia" e outros textos (1923-1925). São Paulo: Companhia das Letras, 2011a.
FREUD, Sigmund. Psicologia das massas e análise do Eu e outros textos (1920-1923). São Paulo: Companhia das Letras, 2011b.
FREUD, Sigmund. Totem e tabu, Contribuição à história do movimento psicanalítico e outros textos (1912-1914). São Paulo: Companhia das Letras, 2012.
FREUD, Sigmund. Três ensaios sobre a teoria da sexualidade, Análise fragmentária de uma histeria ("O caso Dora") e outros textos (1901-1905). São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
GALEANO, Eduardo. Las palabras andantes. Buenos Aires: Catálogos S.R.L., 1993.
GAY, Peter. Freud: uma vida para o nosso tempo. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.
GAZTAMBIDE, Daniel José. Freud, Ferenczi, and Freire: liberation psychology and the practice of psychoanalytic therapy. 2015. 143f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Rutgers University, New Brunswick, New Jersey, 2015. Disponível em: https://rucore.libraries.rutgers.edu/rutgers-lib/48178/. Acesso em: 30 jun. 2023.
IANNINI, Gilson. Freud no século XXI: que é a psicanálise? Belo Horizonte: Autêntica, 2024.
LAPLANCHE, Jean; PONTALIS, Jean-Bertrand. Vocabulário de psicanálise. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
ROBAERT, Damaris Wehrmann. Psicanálise, educação e formação inicial de professores: desafios, articulações e contribuições possíveis. 2017. 181f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2017. Disponível em: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/20486. Acesso em: 30 jun. 2023.
ROUDINESCO, Elizabeth; PLON, Michael. Dicionário de psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.
SLOOP, Joyce Honeycutt. Education and critical consciousness: Freire, Freud and Hegel. 1987. 170f. Tese (Doutorado em Educação) – University of North Caroline at Greensboro, Greensboro, 1987. Disponível em: https://libres.uncg.edu/ir/uncg/listing.aspx?id=25989. Acesso em: 30 jun. 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

