Approximations between freirian thought and freudian psychoanalysis in theses and dissertations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644488680

Keywords:

Freire, Freud, Psychoanalysis

Abstract

The present study is an integrative review that examined the production of theses and dissertations on the intersection between Paulo Freire's pedagogical thought and Sigmund Freud's psychoanalysis, constituting part of a doctoral thesis of the same scope, but more comprehensive, developed by the first author and supervised by the second. The research was conducted in the first semester of 2023 using the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) with the descriptors “Freire,” “Freud,” and “psychoanalysis.” Among the documents found, three Brazilian works and two American theses cataloged in the same database were selected. The analysis revealed points of convergence between the authors: the relationship between the sadism/masochism pair in the processes of colonization of minds and spirits described by Freire; the relevance of the psychoanalytic concept of “transference” in the teacher-student relationship; and the importance and desirability of emotions and the desire for knowledge in affective and engaged learning. The research highlights a resonance between Freire's writings and concepts, mainly those contained in the Pedagogy of the Oppressed and the Pedagogy of Autonomy, and some Freudian psychoanalytic concepts.

Author Biographies

William Xavier de Almeida, Santa Catarina State University

Doutorando em Educação pela Faculdade de Educação (FAED) da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) e mestre em Educação pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS). É servidor técnico-administrativo do Centro de Educação Superior do Oeste da UDESC.

Lourival José Martins Filho, Santa Catarina State University

Doutor em Teologia pela Faculdade EST e mestre em Educação e Cultura pela UDESC. Professor Titular na Faculdade de Educação (FAED) da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação (PGGE) da FAED/UDESC. Editor-chefe da Revista Linhas do PPGE/FAED/UDESC. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2 na área de Política, Planejamento e Avaliação Educacional. Diretor de Formação Docente e Valorização dos Profissionais da Educação da Secretária de Educação Básica do Ministério da Educação - SEB/MEC.

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Published

2025-04-11

How to Cite

Almeida, W. X. de, & Filho, L. J. M. (2025). Approximations between freirian thought and freudian psychoanalysis in theses and dissertations. Education, 50(1), e49/–24. https://doi.org/10.5902/1984644488680