Um trabalho sobre histórias em quadrinhos com alunos do 9º ano do ensino fundamental nas aulas de língua portuguesa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644486613

Keywords:

Comic Books, Portuguese Language, Didactic Sequence

Abstract

The aim of this article is to disseminate the result of a didactic-pedagogical intervention carried out with thirty-two students of the 9th grade of elementary school in Portuguese language classes. The theoretical assumptions of this study are based on Sociodiscursive Interactionism-SDI (Dolz; Noverraz; Schneuwly, 2004) according to the rereading of Costa-Hübes (2009; 2011), which is configured in the insertion of the module of recognition of the discursive genre to be studied. This study is an action research (Engel, 2000; Tripp, 2005; Thiollent, 2009) of qualitative nature (GIL, 2008). The data collection instrument occurred through twenty-four Portuguese language classes, which fit into a didactic sequence (DS) guided by a script of ten open questions and a logbook that guided the data collection. The locus of the research took place in a public school localizated in Carpina city, Mata Norte region, state of Pernambuco, Brasil. As a final result, this research resulted in three actions: (1) development of social practice; (2) the strengthening of discursive practices; (3) the study of comic books for recognition of political, economic and social issues in the world and (4) the publication of a comic book collection authored by the research participants.

Author Biographies

Eronildo da Silva Biondinni, Secretaria de Educação de Pernambuco

Mestre em Educação pela Universidade de Pernambuco, Campus Mata Norte (UPE).  Atualmente desenvolve suas atividades de docência na Escola de Referência em Ensino Fundamental e Médio João Teobaldo de Azevedo, no município de Carpina, estado de Pernambuco. 

Jonathas de Paula Chaguri, Universidade de Pernambuco

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM).  É Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Pernambuco (UPE), Campus Mata Norte.

References

BAKHTIN/VOLOCHÍNOV, M. Marxismo e Filosofia da Linguagem. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.

BINDEN. Publicação alterada com autoria inventada para manter o anonimato dos autores. Mimeo: cidade, 2023.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): educação é a Base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2017.

BRITO. A. D. Uma Metodologia Para a Aprendizagem Histórica de Jovens Estudantes do Ensino Fundamental por meio da Produção de Histórias em Quadrinhos. 156 f. 2020. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) – Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2020.

BOSI, A. História Concisa da Literatura Brasileira. 41. ed. São Paulo: Editora Culturix, 1994.

CAVALCANTE, C. M. A.; CHAGURI, J. P. O Uso das Histórias em Quadrinhos nas Aulas de Língua Portuguesa: uma intervenção pedagógica na sala de apoio à aprendizagem. In: PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência da Educação. Programa de Desenvolvimento Educacional. (Org.). Os Desafios da Escola Pública Paranaense na Perspectiva do Professor PDE de 2014. Curitiba: SEED, 2016, p. 3-27.

COSTA-HÜBES, T. C. Reflexões Linguísticas sobre Metodologia e Prática de Ensino em Língua Portuguesa. Confluência, Rio de Janeiro, v. 1, nª. 35, p. 129-146, 2009.

COSTA-HÜBES, T. C. Por uma Concepção Sociointeracionista da Linguagem: orientações para o ensino da Língua Portuguesa. Línguas & Letras, Cascavel, v.--, nº. especial XIX CELLIP, versão on-line, 2011. Disponível on-line em: <https://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletrasrticle/view/5548/4174>. Acesso em 15 jan. 2022.

EISNER, W. Narrativas Gráficas. São Paulo: Devir, 2005.

ENGEL, Guido Irineu. Pesquisa-Ação. Educar, Curitiba, v.--, n. 16, p.181-191, 2000.

FAUSTO, B. História do Brasil. 2. ed. São Paulo: Edusp, 1995.

FREITAS, F.; RODRIGUES, J. A. D. Letramento digital, multimodalidade e multiletramentos: desafios e caminhos possíveis para a educação. Revista Linhas, Florianópolis, v. 23, n. 52, p. 304-323, 2022.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

KARONTE. Aka Museu de imagens. Yellow Kid. 2018. Disponível em: <https://karonte.com.br/the-yellow-kid-hogans-alley/> Acesso em 08 fev. 2024.

MACHADO, A. R; CRISTOVÃO, V. L. L. A Construção de Modelos Didáticos de Gêneros: aportes e questionamentos para o ensino de gêneros. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, v. 6, n. 3, p. 547-573, 2006.

MELO, J. M. Da Gibimania à Quadrinhologia. In: VERGUEIRO, W; RAMOS, P; CHINEN, N. (Orgs). Os Pioneiros no Estudo de Quadrinhos no Brasil. São Paulo: Criativo, 2013. p. 12-27.

MOYA, A. Pioneiro dos quadrinhos brasileiros, como desenhista e pesquisador. In: VERGUEIRO, W; RAMOS, P; CHINEN, N. (Orgs). Os Pioneiros no Estudo de Quadrinhos no Brasil. São Paulo: Criativo, 2013. p. 30-35.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação e Esportes. Currículo Básico do Estado de Pernambuco para o Ensino Fundamental e Médio: com base nos parâmetros curriculares do estado de Pernambuco. Recife: SEE, 2012.

QUINO, J. L. Toda Mafalda: da primeira à última tira. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

RAMOS, P. Os quadrinhos em aulas de Língua Portuguesa. In: RAMA, A et al (orgs.). Como usar Histórias em Quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004.

RENTROIA IANNONE, L.; IANNONE, R. A. O Mundo das Histórias em Quadrinhos. 7. ed. São Paulo: Moderna, 1998.

RIBEIRO, A. E.; COSCARELLI, C. V. Linguística Aplicada Ensino de Português. São Paulo: Contexto, 2023.

ROJO, R. MOURA, E. (Orgs.). Multiletramentos na Escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

ROJO, R. Letramentos Digitais: a leitura como réplica ativa. Trabalhos em

Linguística Aplicada, Campinas, v. 46, n. 1, p. 63-78, 2007.

ROJO, R. (Org.). Escol@ Conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.

SINTEPE. Sindicato dos Trabalhadores em Educação de Pernambuco. Campanha Salarial Educacional 2023: pauta de reivindicações 2023. Carpina: Sintepe, 2023. 1 cartaz, color.

SCHNEIDER, M. B. Quadrinhos no ensino de história da infância. 2020. 70 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2020.

SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Comércio Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. São Paulo: Mercado de Letras, 2004.

SWIDERSKI, R. M. S.; COSTA-HÜBES, T. C. Abordagem sociointeracionista & sequência didática: relato de uma experiência. Línguas & Letras, Cascavel, v. 10, n. 18, p. 113-128 2009.

THIOLLENT, M. Metodologia da Pesquisa-Ação. São Paulo: Cortez & Autores Associados, 2009.

TRIPP, D. Pesquisa-Ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, 2005.

THÜRLER, D. Intervenção Pedagógica e Interdisciplinaridade. Salvador: UFBA,

VERGUEIRO, W. Uso das HQs no Ensino. In: RAMA, A et al (orgs.). Como usar

Histórias em Quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004.

VERGUEIRO, W. A Linguagem dos Quadrinhos uma “Alfabetização” Necessária. In: RAMA, A et al (orgs.). Como usar Histórias em Quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004, p.31-64.

VERGUEIRO, W.; RAMOS, P. Muito Além dos Quadrinhos: análises e reflexões sobre a 9ª Arte. São Paulo: Devir, 2009.

ZEVIANI, M. Comunica UEM. Turma da Mônica: das tirinhas às telas de cinema. 2019. Disponível em: <http://www.dfe.uem.br/comunicauem/2019/06/17/turma-da-monica-das-tirinhas-as-telas-de-cinema/> Acesso em 08 jan. 2024.

Published

2025-03-21

How to Cite

Biondinni, E. da S., & Chaguri, J. de P. (2025). Um trabalho sobre histórias em quadrinhos com alunos do 9º ano do ensino fundamental nas aulas de língua portuguesa. Education, 50(1), e26/1–30. https://doi.org/10.5902/1984644486613