State of art: the textbook in Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644486609Keywords:
PNLD, Preschool Education, TextbookAbstract
ABSTRACT
Through the National Book and Didatic Material Program (PNLD), a notice was published for the first time in Brazil in 2020 that included the textbook for pre-school students in public education. The objective of this research is to analyze and map what academic research, theses and dissertations show on this topic. The methodology consists of a State of the Art qualitative investigation into the use of textbooks in Early Childhood Education, based on notice 02/2020 from the Ministry of Education (Brazil). The empirical research corpus is limited to works produced in the period from 2020 to 2022, in review articles, theses and dissertations, in Portuguese, original, researched and compiled in the databases Google Scholar, Scientific Electronic Library Online (SciELO), Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) and CAPES Periodical Portal (Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel). It was concluded from the State of the Art carried out in 2023 that there are few findings, and that these, although important, are marked by disparate interpretations that reinforce thoughts that oppose each other and minimally complement each other. It was also verified the importance of continuing research that analyzes the textbooks inserted in the daily life of preschool, based on the interpretations of teachers who are using this artifact with young children in their educational practices.
References
ARAÚJO, Renata Adjaína Silva de. Os usos do livro didático na educação infantil: uma análise da construção de práticas de ensino de leitura e escrita. 2020. 191 f. Dissertação (Mestrado em Educação Contemporânea) – Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, 2020.
ARIÈS, Philippe. História social da infância e da família. Tradução D. Flaksman. Rio de Janeiro: LCT, 1978.
AZEREDO, Flávia Talavera. Unificação da escolha dos livros didáticos no Programa Nacional do Livro e do Material Didático: percepção docente. 2021. 110 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Decreto 9.099 de 18 de julho de 2017. Dispõe sobre o Programa Nacional do Livro e do Material Didático. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/legislacoes/decretos/item/10941-decreto-n%C2%BA-9099,-de-18-de-julho-de-2017. Acesso em: 01 jan. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Documento Referencial Técnico-Científico. Programa Nacional do Livro e do Material Didático – Edital PNLD 2022 Educação Infantil. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2020.
CARBONELL, Jaume. Pedagogias do século XXI: bases para a inovação educativa. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2016.
CRUZ, Fabielle Rocha; FERREIRA, Jacques de Lima. Estudos de revisão em Educação: Estado da Arte e Revisão Sistemática. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 30, p. e11512, 2023.
DEL PRIORE, Mary. História das crianças no Brasil. 7. ed. São Paulo: Contexto, 2013.
FARIAS, Micarla Lopes de. O discurso sobre a função epistêmica da imagem visual no Programa Nacional do Livro e do Material Didático. 2021. 104 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2021.
FEIDF. Fórum de Educação Infantil do Distrito Federal. Brasília, DF, 30 jun. 2020.
FEI-GO. Fórum Goiano de Educação Infantil. Proposições de alterações no Edital
de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas e
literárias para o PNLD – 2022 - Educação Infantil. Goiânia: 2020.
FEIPar. Fórum de Educação Infantil do Paraná. Posicionamento público do Fórum
de Educação Infantil do Paraná (FEIPar) relativo ao Edital de convocação para
o processo. Curitiba, 08 mai. 2020.
FOUCAULT, Michael. Sobre a história da sexualidade. In: FOUCAULT, Michael. Microfísica do Poder. 26. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2008. p. 243-276.
HOFFMANN, Jussara. Avaliação na pré-escola: um olhar sensível e reflexivo sobre a criança. Porto Alegre: Mediação, 1996.
KRAMER, Sonia. Infância e Educação Infantil: Relações e lições. In: LEITE, Maria Isabel Ferraz. Educação, Psicologia e contemporaneidade. São Paulo: Cabral Editora Universitária, 2000. p. 29-46.
MOSCOVICI, Serge. A representação social da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
OLIVEIRA, Francielly de Lima. Análise de livros didáticos do PNLD/2019 para a Educação Infantil: imagens e gêneros. 2020. 221 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Fronteira Sul, Chapecó, 2020.
OLIVEIRA, Janaina Bulcão de. O Programa Nacional do Livro do Professor da Educação Infantil: oralidade, leitura e escrita em destaque. 2021. 115 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, 2021.
PEDRO, Vivian Ventura Tomé; CORREA, Cíntia Chung Marques. A Educação Infantil para além da escolarização precoce: uma revisão sobre o tempo-espaço na escola a partir da inserção de livros didáticos. Revista Periferia, Rio de Janeiro, v. 13, n. 3, p. 122-139, set./dez. 2021.
PEREIRA, Fábio Hoffmann. Atuação dos Fóruns de Defesa da Educação Infantil em Tempos de Pandemia. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 23, n. Especial, p. 291-315, jan./jan. 2021.
RODRIGUES, Nadja Cézar Ianzer. Programa Nacional do Livro e do Material Didático: implementação e participação. 2021. 133 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2022.
ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da Arte” em Educação. Revista Diálogo Educacional, v. 6, n. 19, p. 37-50, 2006.
SARMENTO, Manuel Jacinto. A reinvenção do ofício de criança e aluno. Atos de
Pesquisa em Educação – FURB, Blumenau, v. 6, p. 581-602, set./dez. 2011.
STEARNS, Peter N. A infância. Tradução Mirna Pinsky. São Paulo: Contexto, 2006.
VYGOTSKY, Lev Semyonovich. Pensamento e linguagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
VYGOTSKY, Lev Semyonovich. A formação social da mente. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
ZANOLLA, Tarciana; RAMOS, Flávia Brocchetto; BOHM, Verônica. O encontro da criança com o livro didático: representações da infância. Revista Eletrônica de Educação, v. 14, p. 1-18, jan./dez. 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

