Hospital education conditions in a hospital in the municipality of Porto Velho/RO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644485929

Keywords:

Hospital education, Basic education, Hospitalization, Pedagogue

Abstract

This research discusses hospital education as a right to continue studying for patients enrolled in basic education who have been hospitalized for a long time. It is based on the following problem: What are the conditions in a hospital in the municipality of Porto Velho/RO for providing school education in a hospital environment for basic education patients? The aim of this study was to ascertain the conditions of a hospital with regard to organizing the continuation of studies in a non-formal education environment. We opted for survey research, in which data was collected by means of a questionnaire and observation with 10 parents and/or guardians from a hospital located in the north of Brazil (Porto Velho /RO). The results and discussion show that the inpatients were enrolled in different periods of elementary school. The majority of parents (60%) said they had informed the school about their child's hospitalization, while 40% of those interviewed did not inform the school and were not contacted by the school to find out the reason for the absences. All those interviewed had no access to educational activities during their hospitalization. It is understood that hospital education has been established in legislation as a right to continue studying during long periods of hospitalization, however, the spaces and times in which it takes place are not qualitatively realized in the context in which the research was carried out.

Author Biographies

Delaine Batista dos Santos, Federal University of Rondônia

Licencianda em Pedagogia pela Universidade Federal de Rondônia.

Ludimilla Ronqui, Federal University of Rondônia

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Paranaense (2004), graduação em pedagogia, mestrado em Genética e Melhoramento pela Universidade Estadual de Maringá (2006) e doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Zootecnia pela Universidade Estadual de Maringá (2016). Atualmente é professora adjunto do Departamento Acadêmico de Biologia da Universidade Federal de Rondônia. Docente nos programas de pós-graduação (Programa de pós-graduação - Mestrado acadêmico em ensino de ciências da natureza - PGECN) e (Programa de pós-graduação em conservação e uso de recursos naturais - PPGReN).

Jacqueline Lidiane de Souza Prais, Federal University of Technology of Paraná

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Norte do Paraná - Campus de Cornélio Procópio (UENP/CCP) em 2011. Especialista em Educação Especial Inclusiva (2012-2013) e em Políticas Públicas para a Educação(2013-2014), ambas pela UENP/CCP. Experiência profissional como Educadora Infantil na Prefeitura Municipal de Cornélio Procópio. Atualmente é docente no regime CRES na UENP - Campus de Cornélio Procópio e Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Humanas, Sociais e da Natureza - PPGEN pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) - Campus de Londrina. Integrante do Grupo de Pesquisa em Educação (GEPEDUC) na linha de formação de professores. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Especial, inclusão, organização da atividade de ensino.

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Published

2025-03-07

How to Cite

Santos, D. B. dos, Ronqui, L., & Prais, J. L. de S. (2025). Hospital education conditions in a hospital in the municipality of Porto Velho/RO. Education, 50(1), e23/1–23. https://doi.org/10.5902/1984644485929