Curricular Policies for Teacher Education: the Teaching Profession for Childhood in Focus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644485382

Keywords:

Curricular policies; Teacher education; Childhood; BNC-Formação

Abstract

The present text addresses teacher education in early childhood education within the scope of Resolution No. 02/2019, which establishes the National Curriculum Guidelines for the Initial Teacher Training for Basic Education (BNC-Formação). It analyzes the context of producing this policy, problematizing the intricate relationship between teacher education and curriculum policies, focusing on the discursive flows that connect changes in education and curriculum to the improvement of educational quality. Through bibliographic and documentary research, it provides considerations on the production of policies for childhood education and the challenges posed by the realization of this constitutional right. It argues that initial and ongoing teacher education policies for early childhood education are closely related to curriculum policies, highlighting interconnections between Early Childhood Education, curriculum, and teacher education.

Author Biographies

Meyre-Ester Barbosa de Oliveira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação - PROPED da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ. Possui graduação em Pedagogia (1992) e Mestrado em Desenvolvimento e Meio Ambiente (2003) ambos pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN . É professora Adjunta da UERN vinculada ao curso de Pedagogia da Faculdade de Educação, Mossoró/RN. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas Currículo e Ensino (GEPCE/FE/UERN); membro do Grupo de Pesquisa Currículo, Formação e Educação em Direitos Humanos (PROPED/UERJ). Atuou como professora e coordenadora pedagógica em escolas públicas e privada da rede de educação básica de Mossoró/RN. Assumiu, no âmbito da UERN, a Coordenação Institucional do PRODOCÊNCIA (2012-2013) e do Programa Residência Pedagógica (2018/2020). Participou como assessora pedagógica do Setor de Cursos de Graduação (2003- 2007) e do Setor de Docência Universitária (2008-2013) da Pró- Reitoria de Ensino de Graduação (PROEG/UERN).

Marcia Betania de Oliveira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Professora (PES 3-09) da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte- UERN, lotada no Departamento de Educação da Faculdade de Educação (Campus Central). Pós doutorado em Educação (2020-2022), Doutora em Educação (2013-2016), ambos pelo Programa de Pós- Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (PROPED/UERJ). Participou do Programa Doutorado Sanduíche no Exterior, financiado pela CAPES (PDSE/CAPES), na Universidade do Porto/UP/PT (setembro a dezembro de 2014). Credenciada no Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação (POSEDUC/FE/UERN). Membro do Grupo de Pesquisa Contexto e Educação/CNPq.

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Published

2024-07-12

How to Cite

Oliveira, M.-E. B. de, & Oliveira, M. B. de. (2024). Curricular Policies for Teacher Education: the Teaching Profession for Childhood in Focus. Education, 49(1), e105/1–17. https://doi.org/10.5902/1984644485382

Issue

Section

Dossiê – Políticas-práticas curriculares para infância e formação de professores: perspectivas de análise em diferentes contextos nacionais e internacionais