Curricular Policies for Teacher Education: the Teaching Profession for Childhood in Focus
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644485382Keywords:
Curricular policies; Teacher education; Childhood; BNC-FormaçãoAbstract
The present text addresses teacher education in early childhood education within the scope of Resolution No. 02/2019, which establishes the National Curriculum Guidelines for the Initial Teacher Training for Basic Education (BNC-Formação). It analyzes the context of producing this policy, problematizing the intricate relationship between teacher education and curriculum policies, focusing on the discursive flows that connect changes in education and curriculum to the improvement of educational quality. Through bibliographic and documentary research, it provides considerations on the production of policies for childhood education and the challenges posed by the realization of this constitutional right. It argues that initial and ongoing teacher education policies for early childhood education are closely related to curriculum policies, highlighting interconnections between Early Childhood Education, curriculum, and teacher education.
References
AVELAR, Marina. Entrevista com Stephen J. Ball: uma análise de sua contribuição para a pesquisa em política educacional. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 24, n. 24, p. 1-18, 2016.
BHABHA, Homi K. O local da cultura. 1ª reimpressão. Trad. Myriam Ávila, Eliana LL Reis, Gláucia R. Gonçalves. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2001.
BALL, Stephen J.. Reforma educacional como barbárie social: economismo e o fim da autenticidade. Práxis Educativa [online]. 2012, vol. 07, n. 01, pp. 33-52. ISSN 1809-4309.
BALL, Stephen J. Educação global S.A.: novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Ponta Grossa: Editora da UEPG, 2014.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto/Secretaria de Ensino Fundamental. Política de educação infantil (Proposta). Brasília, 1993.
BRASIL. MEC/SEF/COEDI. Por uma política de formação do profissional de Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF/DPE/COEDI, 1994.
BRASIL. Ministério da Educação. Proposta para Base Nacional Comum da Formação de Professores da Educação Básica. Brasília-DF, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Formação de professores será norteada pelas regras da BNCC. Portal MEC, 2018. Disponível em http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/211-218175739/72141-formacao-de-professores-sera-norteada-pelas-regras-da-bncc Acesso em 30/07/2023.
BRASIL. Censo Escolar da Educação Básica 2022: Resumo Técnico. Brasília, 2023.
BRASIL. COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). PROGRAMA DE RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA (PRP). EDITAL Nº 1/2020. Brasília, 2020.
BRASIL. Parecer CNE/CP n. 22/2019, de 7 de novembro de 2019. Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial de professores para a Educação Básica e Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília-DF, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/atos-normativos--sumulas-pareceres-e-resolucoes. Acesso em: 10/07/2023.
DIAS, Rosanne Evangelista; LOPES, Alice Casimiro. Competências na formação de professores no Brasil: o que (não) há de novo. Educação & Sociedade, v. 24, p. 1155-1177, 2003.
DIAS, Rosanne; FARIAS, Lívia; SOUZA, Cristiane. Tentativas de controle curricular na formação e no trabalho docente. In: LOPES, Alice; OLIVEIRA, Marcia (org). Políticas de Currículo: pesquisas e articulações discursivas. Curitiba: CRV, 2017, p. 251-268.
FERNANDES, F. S.; KUHLMANN JR., M. Políticas de Formação Docente para a Educação Infantil. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 9, n. 27, p. 10–22, 2019. DOI: 10.30612/eduf.v9i27.12608. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/12608. Acesso em: 16 ago. 2023.
FONSECA, Daniel José Rocha. Análise discursiva sobre a Base Nacional Comum Curricular. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Goiás Regional Jataí, 2018. Disponível em: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstream/tede/9107/5/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20-%20Daniel%20Jos%c3%a9%20Rocha%20Fonseca%20-%202018.pdf. Acesso em: 27 ajul. 2023.
FRANGELLA, Rita de Cássia Prazeres. Políticas de Currículo e Alfabetização: Negociações para além de um Pacto. Projeto de pesquisa. Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2014.
FRANGELLA, Rita de Cássia Prazeres. Um pacto curricular: o pacto nacional pela alfabetização na idade certa e o desenho de uma base comum nacional. Educação em Revista, v. 32, p. 69-90, 2016.
FRANGELLA, Rita; OLIVEIRA, Meyre-Ester B. Políticas curriculares e formação de professores: isto e aquilo? Ou o mesmo? In: FRANGELLA, Rita; OLIVEIRA, Meyre-Ester B. (org.). Currículo e formação de professores: sobre fronteiras e atravessamentos. Curitiba: CRV, 2017. p. 21-42.
KRAMER, Sonia. Subsídios para uma Política de Formação do Profissional de Educação Infantil. Relatório-sintese contendo diretrizes e recomendações. In.: BRASIL. Por uma política de formação do profissional de Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF/DPE/COEDI, 1994.
KRAMER, Sonia. NUNES, Maria Fernanda R. CORSINO, Patrícia . Infância e crianças de 6 anos: desafios das transições na educação infantil e no ensino fundamental. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.37, n.1, 220p. 69-85, jan./abr. 2011. Disponível em https://www.scielo.br/j/ep/a/vZGy5F6XjQ3C9rS4VvrcMXJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso: 08. Agos.2013
LARROSA, Jorge. Pedagogia Profana: danças, piruetas e mascaradas. 4ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
MAGUIRE, Meg. Para uma sociologia do professor global. In: APPLE, Michel W. BALL, Stephen J. GANDIN, Luís Armando. Sociologia da educação: análise internacional. Porto Alegre: Penso, 2013. pp 77-88.
OLIVEIRA, Marcia Betania de. DIAS, Rosanne Evangelista. Redes políticas em prol de “fazer valer a bncc, na prática”: a educação pública é de quem? Currículo sem Fronteiras, v. 22, e2181, 2022. Disponível em https://www.curriculosemfronteiras.org/vol22articles/2181-oliveira-dias.pdf. Acesso: 21.03.2023
OLIVEIRA, Veronica Borges de; JESUS, Ana Paula de. Fazendo a “racionalidade” tremer: notas disruptivas acerca da BNC-Formação. Série-Estudos, Campo Grande, MS, v. 25, n. 55, p. 31-50, set./dez. 2020. Acesso: 21.06.2023
PIMENTA, N. A. A.; LIMA, P. E. D. S.; OLIVEIRA, M. B. FORMAÇÃO INICIAL EM DEBATE: articulações discursivas em torno do Parecer CNE/CP 22/2019. Revista Espaço do Currículo, v. 15, n. 2, p. 1-15, 2022. ISSN21772886. Acesso: 27.07.2023
PIRES, Manuella de Aragão; CARDOSO, Lívia de Rezende. BNC para formação docente: um avanço às políticas neoliberais de currículo. Série-estudos, v. 25, n. 55, p. 73-93, 2020.
SILVA, Isabel O. Trabalho docente na educação infantil: dilemas e tensões. REUNIÃO ANUAL DA ANPED, GT, v. 7, p. 30, 2007.
SILVA, Rosangela Aparecida Galdi da; GARMS, Gilza Maria Zauhy. Formação de professores de educação infantil: perspectivas para projetos de formação e de supervisão. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente-SP, v. 26, número especial 1, p. 34-54, jan. 2015.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)