Covid-19 pandemic impacts on basic education: the issue of school failure

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644485155

Keywords:

Disapproval, School dropout, Age-grade distortion

Abstract

The first two years of the Covid-19 pandemic, which included 2020 and 2021, were the most difficult and challenging for society as a whole, which includes school education, which began operating under the regime of emergency remote teaching, whose classes, mediated by technological resources, could be taught live or made available to students. Another measure adopted by government concerns the automatic progression system, with the purpose of preventing school dropout and student retention due to poor academic performance in studies. Thus, with the objective of understanding the impacts of the pandemic on the production of school failure in basic education in Brazil, a documentary research was carried out at Inep, focusing on the evaluation results of basic education, covering the period from 2018 to 2021 , that is, the first two years of the pandemic, and two years before, for comparison with the pandemic reality. To complement some information, other documentary sources, in addition to Inep, were also consulted, such as Unicef and CNE. The survey data are not always clear enough, but an articulated analysis of the various sources reveals substantial impacts of the pandemic on basic education. Finally, even if the indicators of school failure, such as failure, abandonment and age-grade are not quantitatively defined in a reliable way, Inep and the other consulted organizations point to immeasurable impacts on education, which requires urgent planning, action and public policies to reverse the situation.

Author Biographies

Júlio Ribeiro Soares, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutor em Educação (Psicologia da Educação), pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professor da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, vinculado ao Departamento de Educação (área de Psicologia da Educação) e ao Programa de Pós-Graduação em Educação (linha de Formação Humana, Docência e Currículo). Membro do grupo de pesquisa Educação e Subjetividade. Integrante da pesquisa Impactos da Pandemia na Educação Básica (PUC-SP/UERN/UNIVILLE/CAPES).

Ana Mercês Bahia Bock, Pontifical Catholic University of São Paulo

Psicóloga, formada pela PUCSP, mestre e doutora em Psicologia social pela PUCSP; coordenadora do PPG em Educação: Psicologia da Educação PUC-SP; professora na graduação em psicologia na PUCSP; autora e organizadora de publicações em Psicologia Sócio-histórica; membro e coordenadora do grupo de pesquisa cadastrado no CNPq “Dimensão Subjetiva da Desigualdade Social e suas diversas expressões”. Membro da pesquisa “Impactos da Pandemia na Educação Básica” aprovada em edital CAPES.

Eliana de Sousa Alencar Marques, Federal University of Piauí

Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Piauí. Professora associada do departamento de Métodos e Técnicas de Ensino na área de Didática, currículo e avaliação. Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas Histórico Críticas em Educação e Formação Humana (NEPSH).

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Published

2023-12-07

How to Cite

Soares, J. R., Bock, A. M. B., & Marques, E. de S. A. (2023). Covid-19 pandemic impacts on basic education: the issue of school failure. Education, 48(1), e130/1–25. https://doi.org/10.5902/1984644485155

Issue

Section

Dossiê – Uma análise crítica dos impactos da pandemia na educação em países da América Latina: possibilidades de caminhos emancipatórios