Continuous training of teachers through the Pnem institutionality as a possibility in working time
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644484950Keywords:
Continuing teacher education, Pact for the strengthening of secondary Education, High schoolAbstract
It is a documentary study that aims to understand the appropriations of the school as a training space during work time. Analyzes 86 reports produced by coordinators, advisors and course participants, between 2014 and 2015, resulting from the Continuing Training Program for Teachers and Pedagogues, in line with the Pact for Strengthening Secondary Education. It questions the importance of the Pact for Strengthening Secondary Education to articulate training with teaching work, based on the axis of integral human training. It is anchored in the theoretical-methodological assumptions of Michel de Certeau (1994) and in the studies of António Nóvoa (1991, 2002). As a result, the importance of the Continuing Training Program for Teachers and Pedagogues is affirmed for producing training paths in the time of teaching work and in the school space. It also assumes the teacher as the subject of his own training and the training of his peers, as an alternative to instrumental rationality and as a solid proposal for training teachers and pedagogues.
References
ARROYO, M. G. As relações na escola e a formação do trabalhador. In: FERRETTI, C. J.; SILVA, J. R.; OLIVEIRA, N. S. Trabalho formação e currículo: para onde vai a escola? São Paulo: Xamã, 1999.
ASTORI, F. B. S. Apropriações epistemológicas praticadas nos trabalhos da ANPEd sobre formação continuada de professores (2008 – 2019). 2021. 448 f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2021.
BALL, S.; MAINARDES, J. Introdução. In: BALL, S.; MAINARDES, J. (orgs.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011, p.11-18.
BITTENCOURT, J. F. A formação continuada de professores na educação infantil: diálogos entre a produção acadêmico-científica e a pesquisa-formação. 2017. 384 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2017.
BRZEZINSKI, I. Formação de profissionais da educação (2003-2010). Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2014.
CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Trad. de Ephraim Ferreira Alves. Nova edição, estabelecida e apresentada por Luce Giard. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.
CÔCO, V. A dimensão formadora das práticas de escrita de professores. 1 ed. Curitiba, PR: CRV, 2014.
COSTA, L. S. Formação continuada de professores na produção acadêmica dos Endipes e as práticas de formação na escola: contextos em diálogos. 2019. 231 f. Dissertação (mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2019.
FERREIRA, E. B. A contrarreforma do ensino médio no contexto da nova ordem e progresso. Educ. Soc., Campinas, v. 38, n. 139, p. 293-308, abr.-jun., 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/cLyHwCQFR8r97gxFCJtcGHM/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 20 ago. 2022.
FERREIRA, E. B.; VENTORIM, S.; SANTOS, W. Políticas em disputa no ensino médio: um consenso excludente? Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação (Unisul), v. 10, p. 148-166, 2016. Disponível em: http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/article/view/3880. Acesso em: 27 jul. 2022.
MARIANO, C. S. A escola como espaço de formação docente: experiências do Pnem no Espírito Santo. 2018. 223 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Educação, Vitória, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufes.br/handle/10/10401. Acesso em: 30 ago. 2022.
NÓVOA, A. Concepções e práticas de formação contínua de professores. In: NÓVOA, A. Formação Contínua de Professores: realidades e perspectivas. Aveiro: Universidade de Aveiro, 1991. p. 15-38.
NÓVOA, A. Formação de professores e formação docente. In: NÓVOA, Antônio. Os professores e a sua formação. Publicações Dom Quixote, Lisboa, 1992.
NÓVOA, A. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista de Educación, v. 350, p. 203-218, 2009. Disponível em: http://www.revistaeducaci on.educacion.es/re350/re350_09por.pdf. Acesso em: 25 set. 2022.
NÓVOA, A. O espaço público da educação: imagens, narrativas e dilemas. In: Espaços de educação, tempos de formação. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2002. pp. 237-263. Disponível em: http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/4797/1/9723109 565_1 _30.pdf. Acesso em: 20 ago. 2022.
RELATÓRIOS MENSAIS DOS FORMADORES REGIONAIS DO PNEM/ES. Dispõem sobre as atividades da formação continuada do Pnem/ES no espaço das escolas públicas estaduais do Espírito Santo, 2014 – 2015 (Não publicados).
VENTORIM, S.; FERREIRA, E. B.; BRITO, R. S.; SANTOS, W. Programa de Formação Continuada de Professores e Pedagogos do Ensino Médio no Espírito Santo: trajetórias e conquistas para uma formação humana integral. In: VENTORIM, S.; FERREIRA, E. B.; SANTOS, W. (Orgs.). Escritas de Formação Docente: Experiências do Programa de Formação de Professores e Pedagogos do Ensino Médio (Pnem) no Espírito Santo. Curitiba: Appris, 2018.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)