Continuous training of teachers through the Pnem institutionality as a possibility in working time

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644484950

Keywords:

Continuing teacher education, Pact for the strengthening of secondary Education, High school

Abstract

It is a documentary study that aims to understand the appropriations of the school as a training space during work time. Analyzes 86 reports produced by coordinators, advisors and course participants, between 2014 and 2015, resulting from the Continuing Training Program for Teachers and Pedagogues, in line with the Pact for Strengthening Secondary Education. It questions the importance of the Pact for Strengthening Secondary Education to articulate training with teaching work, based on the axis of integral human training. It is anchored in the theoretical-methodological assumptions of Michel de Certeau (1994) and in the studies of António Nóvoa (1991, 2002). As a result, the importance of the Continuing Training Program for Teachers and Pedagogues is affirmed for producing training paths in the time of teaching work and in the school space. It also assumes the teacher as the subject of his own training and the training of his peers, as an alternative to instrumental rationality and as a solid proposal for training teachers and pedagogues.

Author Biographies

Claudia Simões Mariano, Federal University of Espírito Santo

Mestra em Educação, na linha de Currículo, Diversidade e Formação de Professores do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) - (2018) da Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes). Graduada em Letras Português e Literaturas pela Universidade Federal do Espírito Santo - Ufes (2006). Especialista em Letras-Literatura pela Faculdades Integradas de Jacarepaguá (FIJ- RJ) e em Ensino Médio Integrado à Educação Profissional Técnica de Nível Médio pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo - Ifes. Atuei como Técnica Educacional (referência em Língua Portuguesa e Literatura) na Assessoria de Apoio Curricular e Educação Ambiental da Secretaria de Estado da Educação do Espírito Santo (Sedu 2012-2019); como Técnica em Gestão Escolar (Sedu 2019-2020); e atuo, hoje, como Técnica em Assuntos Educacionais (Sedu 2020-2021) na Coordenação do Pacto pela Aprendizagem no Espírito Santo (Copaes), que é o regime de colaboração entre o Estado e os Municípios para o fomento de ações articuladas e integradas que fomentem a melhoria da qualidade e a equidade na educação no território Capixaba. 

Juverci Fonseca Bitencourt, Universidade Federal do Espírito Santo

Professor voluntário na Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes) na disciplina Política e Organização da Educação Básica. Gestor escolar da Educação Básica na rede municipal de Vitória/ES. Coordenador do Fórum de Diretores do Município de Vitória. Professor efetivo na Educação Básica (Educação Infantil) nas redes municipais de Vitória/ES e Serra/ES. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais (Nepe/Ufes). Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes), na linha de "Docência, Currículo e Processos Culturais". Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes), na linha de "Cultura, Currículo e Formação de Educadores". Especialista em Educação Inclusiva. Especialista em Gestão Educacional. Licenciado em Pedagogia. Licenciado em Artes Visuais pela Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes).

Silvana Ventorim, Federal University of Espírito Santo

Professora Titular do Departamento de Linguagens, Cultura e Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo. Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (1991), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (1997) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2005). Membro de Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (PROTEORIA) e do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Política Educacional.

Diego Davila Fernandes Oliveira, Federal University of Espírito Santo

Mestrando em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação (Ufes) na linha de pesquisa Docência, Currículo e Processos Culturais. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais (Nepe/Ufes). Especialista em Docência para a Educação Profissional e Tecnológica (Ifes). Licenciado em Matemática e em Pedagogia. Bacharel em Engenharia de Produção.

References

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Published

2025-02-03

How to Cite

Mariano, C. S., Bitencourt, J. F., Ventorim, S., & Oliveira, D. D. F. (2025). Continuous training of teachers through the Pnem institutionality as a possibility in working time. Education, 50(1), e11/1–25. https://doi.org/10.5902/1984644484950