Tensioning school games: a report on the processes of sportization of Physical Education
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644483742Keywords:
Physical Education, Sportization, SchoolAbstract
This study dealt with the pedagogical intentions for the transformations in the meaning and curriculum of Physical Education at school, specifically analyzed in school games. Thus, based on an experience report produced on the 'school floor', we describe the proposal, its tensions and resonances. We problematize the sportization of the school and the incorporations of meanings and behaviors resulting from this process. More specifically, the naturalization of violence, the separation and hierarchy of gender roles, and the overvaluation of 'victory at any cost' were elements that generated some teacher discomfort, and on which we decided to act. We build a direction and a sense for the transformations that we intend in Physical Education at school. A more mature model of games necessarily goes through insistence and setbacks, but we understand that it must be produced in the collective, democratic and more horizontal participation between teachers and students.
References
BETTI, Mauro. Educação Física escolar: ensino e pesquisa-ação. Ijuí: Ed. daUnijuí, 2009.
BRASIL. Resolução nº 510, de 07 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 24 mai 2016. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf. Acesso em: 10 fev. 2023.
CARDOSO, Nicole Marceli Nunes. Mudanças nas práticas esportivas em uma escola federal: uma análise sobre trabalho docente e os processos de esportivização. Trabalho de Conclusão de Curso (TCC). Licenciatura em Educação Física. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 2022.
CHAN-VIANNA, Alexandre Jackson; MOURA, Diego Luz; MOURÃO, Ludmila. Educação Física, gênero e escola: uma análise da produção acadêmica. Movimento, v. 16, n. 02, p. 149-164, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1982-8918.9492. Acesso em 24 abr. 2023.
COSTA, Jonatas Maia da. Esporte escolar no Brasil: Contradições e possibilidades. Kinesis, v. 33, n. 1, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.5902/2316546418228. Acesso em: 20 nov. 2022.
DANTAS JUNIOR, Hamilcar Silveira. A "esportivização" da escola na sociedade do espetáculo: o caso dos Jogos da Primavera em Sergipe (1964-1995). Revista HISTEDBROn-line, n. 35, p. 108-125, 2009. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639617. Acesso em: 24 abr. 2023.
ELLER, Marcelo Laquini; BRUSCHI, Marcela; FERREIRA NETO, Amarílio; SANTOS, Wagner dos; SCHNEIDER, Omar. A olimpíada escolar e a esportivização da Educação Física no Espírito Santo: continuidades e descontinuidades (1946-1954). Revista da Educação Física/UEM, v.26, n. 03, p.389-400, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/refuem/a/HgqnFXnwxnkQzkXdvXQtqmG/?lang=pt. Acesso em: 24 abr. 2023.
FRIZZO, Giovanni. Os jogos escolares como mecanismos de manutenção e eliminação: uma crítica à lógica esportiva na escola. Movimento, v. 19, n. 4, p. 163–180, 2013. DOI: 10.22456/1982-8918.38628. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/38628. Acesso em: 16 nov. 2022.
GOELLNER, Silvana Vilodre. Jogos Olímpicos: a generificação de corpos performantes. Revista USP, n. 108, p. 29-38, 2016. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/118235. Acesso em: 23 jan. 2023.
ILHA, Franciele Roos da Silva; HYPOLITO, Álvaro Moreira. Esportivização da Educação Física escolar: um dispositivo e seus regimes de enunciação. Movimento, v. 22, n. 1, p. 173-186, 2016. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/55467. Acesso em: 28 out. 2022.
ILHA, Franciele Roos da Silva; HYPOLITO, Álvaro Moreira. Linhas de força de um dispositivo: os professores de Educação Física iniciantes e as relações de poder na escola”. Movimento, Porto Alegre, v. 23, n. 4., p. 1421-1434, out./dez. de 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/73933. Acesso em: 06 nov. 2022.
LETTNIN, Carla. (Des)seriação da Educação Física no Ensino Médio como proposta de contribuições à saúde: visão de alunos e professores. Tese de Doutorado (Doutorado em Educação). Programa de Pós Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. 2013. Disponível em: https://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3805/1/457921.pdf. Acesso em: 11 nov. 2022.
OLIVEIRA, Esequiel Rodrigues de; SILVA, Lincoln Tavares; WANDERLEY, Sônia. OLIMPÍADA DO CAp-UERJ – 40 anos de história e memórias. Revistae-Mosaicos (CAP-UERJ), v. 02, n. 03, 2013. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/e-mosaicos/article/view/8829. Acesso em: 24 abr. 2023.
SILVA, Danúbia Ângela; CAMPOS, Rafaella Cristina; SILVA, Leandro Veloso; SILVA, Giuliano Roberto da. É só brincadeira de criança? Discussões sobre cooperação e competição na construção das relações de gênero de escolares. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 14, n. 3, p. 1111–1123, 2019. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10990. Acesso em: 16 jan. 2023.
SOUZA, Marinês Matter; BEGOSSI, TuanyDefaveri; BALBINOTTI, Carlos Adelar Abaide; MAZO, Janice Zarpellon. Olimpíadas do Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul: marcas de uma competição esportiva no âmbito escolar. Revista Thema, v. 19, n. 2, p. 295-307, 2021. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/1542. Acesso em: 11 nov. 2022.
TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 3, p. 443-466, 2005. Disponível em:https://www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a09v31n3.pdf. Acesso em: 11 nov. 2022.
UFRGS. Guia para integridade em pesquisa científica. Propesq/UFRGS, 2020. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/236910. Acesso em: 11 nov. 2022.
VARGAS, Cláudio Pellini. Esporte de ouro e educação “ferro velho”: a nossa vida continua... na mesma! Movimento, v. 18, n. 4, p. 309-325, 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/32261. Acesso em: 16 nov. 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)