Collaborative apprenticeship for a positive interdependence in the teach-apprenticeship process in university courses

Authors

  • Marcella Zampoli Troncarelli Pós-doutoranda pela Faculdade de Medicina Veterinária e Zootecnia UNESP Botucatu-SP Brasil Especialista em Metodologia da Educação no Ensino Superior pelo Centro Universitário Educacional (Uninter) 2013
  • Adriano Antonio Faria Mestre em Educação e Doutorando em Educação pela Universidade Tuiuti do Paraná.

DOI:

https://doi.org/10.5902/198464447770

Keywords:

Teach-apprenticeship, graduation courses, interaction.

Abstract

The central objective of this study was to list and discuss the advantages of Collaborative / Cooperative Learning (CL) as a proposed increase in undergraduate education (Higher Education) in Brazil. The main theoretical reference adopted was the line of study of Alcantara et al. Based on the considerations presented in this article, it is possible to conclude that CL is feasible, dynamic and current, and provides numerous opportunities for successful experiences for learning. The students’ training occurs in participatory, articulate, reflective, and socially contextualized way, contributing to the formation of thorough professionals, who understand their role in society. This present paper contributes to the dissemination and spread of CL to a larger number of higher educational institutions in Brazil.

Author Biographies

Marcella Zampoli Troncarelli, Pós-doutoranda pela Faculdade de Medicina Veterinária e Zootecnia UNESP Botucatu-SP Brasil Especialista em Metodologia da Educação no Ensino Superior pelo Centro Universitário Educacional (Uninter) 2013

Departamento de Higiene Veterinária e Saúde Pública FMVZ UNESP Botucatu-SP

Adriano Antonio Faria, Mestre em Educação e Doutorando em Educação pela Universidade Tuiuti do Paraná.

Possui formação em Filosofia, Marketing e Pedagogia; pós-graduação em Metodologia do Ensino na Educação Superior, Especialização em EAD, Formação de Docentes e de Orientadores Acadêmicos em EAD e também, MBA em Planejamento e Gestão Estratégica, pela Faculdade FACINTER- Curitiba-PR.

Published

2014-06-18

How to Cite

Troncarelli, M. Z., & Faria, A. A. (2014). Collaborative apprenticeship for a positive interdependence in the teach-apprenticeship process in university courses. Education, 39(2), 427–444. https://doi.org/10.5902/198464447770

Issue

Section

Continuous Demand