Cinema and education: scripts, scenes and takes in their research
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644474699Keywords:
Cinema, Education, Literature reviewAbstract
The dialogue between cinema and education does not carry an isolated, unique meaning, but is in constant dispute, operating through different theoretical trends that fine-tune the silhouettes of this meeting. Through a literature review between the years 2014 and 2021 in the Capes Catalog of Theses & Dissertations and in annals of events, this article aims to understand how the relationships between cinema and education have been drawn between researchers Brazilians in these fields. The results point to three more frequent approaches in studies: cinema as and for teacher training; cinema as a didactic resource; and cinema as an aesthetic experience. Research draws lines that lead one to think that an experience with films can be much more than enjoyment, entertainment or leisure, but an undoing of instituted and naturalized forms that prevent the breath of a more fruitful existence.
References
ACCIOLY, Denise Cortez da Silva. Educomunicação: O cinema na prática pedagógica. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES DA COMUNICAÇÃO - INTERCOM, 39., 2016, São Paulo. Anais eletrônicos...São Paulo, 2016. Disponível em: https://www.portalintercom.org.br/anais/nacional2016/resumos/R11-0092-1.pdf. Acesso em: 22 mar. 2023.
ALMANSA, Sandra Espinosa. Práticas de si e educação: o si mesmo e o cinema. In: REUNIÃO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO - ANPED, 37, 2015, Florianópolis. Anais eletrônicos...Florianópolis, 2015. Disponível em: http://37reuniao.anped.org.br/wp-content/uploads/2015/02/Trabalho-GT17-4528.pdf. Acesso em: 22 mar. 2023.
ALMEIDA, Rogério de. Possibilidades formativas do cinema. Rebeca – Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual, ano 3, ed. 6, jul./dez. 2014. Disponível em: https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/118. Acesso em: 22 mar. 2023.
ALMEIDA, Rogério de. Cinema e Educação: fundamentos e perspectivas. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 33, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-4698153836. Acesso em: 20 mar. 2023.
ALVES, Alda Judith. A “revisão bibliográfica” em teses e dissertações: meus tipos inesquecíveis. Cad. Pesq., n. 81, 1992.
ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. Tradução de Mauro W. Barbosa de Almeida. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 1979.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 1977.
BARTALINI, Marina Mayumi. Quando o cinema na escola emerge como mafuá. In: ENCONTRO DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE ESTUDOS DE CINEMA E AUDIOVISUAL - SOCINE, 24, 2021, São Paulo. Anais eletrônicos...São Paulo, 2021, p. 798-803. Disponível em: https://www.socine.org/wp-content/uploads/anais/AnaisDeTextosCompletos2021(XXIV).pdf. Acesso em: 19 fev. 2023.
BARTHES, Roland. Elementos de Semiologia. São Paulo, SP: Editora Cultrix, 1971.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF, 1996.
CORAZZA, Sandra Mara. Noologia do currículo: vagamundo, o problemático, e Assentado, o resolvido. Educação & Realidade, v. 27, n. 2, p. 131-142, jul./dez. 2002. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/25923/15191. Acesso em: 22 mar. 2023.
CORAZZA, Sandra Mara. A formação do professor-pesquisador e a criação pedagógica. Revista da FUNDARTE, Montenegro, ano 11, n. 21, p. 13-16, 2011. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/221018/000820192.pdf?sequence=1. Acesso em: 22 mar. 2023.
CORAZZA, Sandra Mara. O que se transcria em educação? Porto Alegre, RS: Doisa, 2013.
COSTA, Marisa Vorraber; ANDRADE, Paula Deporte de. Na confluência entre educação e comunicação, as pedagogias contemporâneas. Perspectiva, Florianópolis, v. 33, n. 2, p. 843- 862, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2015v33n2p843. Acesso em: 22 mar. 2023.
DELEUZE, Gilles. Conversações. Tradução de Peter Pál Pelbart. 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2013.
DELEUZE, Gilles. O que é o ato de criação? In: DUARTE, Rodrigo (org.). O belo autônomo: textos clássicos de estética. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica; Crisálida, 2017, p. 385-398.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia (Vol. 1) Tradução de Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Celia Pinto Costa. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2011.
DIAS, Rosimeri de Oliveira. Formação inventiva de Professores e Políticas de Cognição. Informática na educação: teoria e prática, Porto Alegre, v. 12, n. 2, jul./dez. 2009. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1982-1654.9313. Acesso em: 01 jan. 2023.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Sobrevivência dos vaga-lumes. Tradução de Vera Casa Nova e Márcia Arbex. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.
FLORES, Luís. Como enganar um míssil teleguiado: Pedagogia farockiana. In: ENCONTRO DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE ESTUDOS DE CINEMA E AUDIOVISUAL - SOCINE, 23, 2019, Porto Alegre. Anais eletrônicos...Porto Alegre, 2019, p. 726-731. Disponível em: https://www.socine.org/wp-content/uploads/anais/AnaisDeTextosCompletos2019(XXIII).pdf. Acesso em: 22 mar. 2023.
GARCIA, Débora Cristina Ferreira; GATTAZ, Cristiane Chaves; GATTAZ, Nilce Chaves. A relevância do título, do resumo e de palavras-chave para a escrita de artigos científicos. Rev. Adm. Contemp., v. 23, n. 3, mai./jun. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-7849rac2019190178. Acesso em: 22 mar. 2023.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GIROUX, Henry. Memória e pedagogia no maravilhoso mundo da Disney. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. 10. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012, p. 129-154.
GURGEL, Evanilson; MAKNAMARA, Marlécio. “Um bando chamado desejo”: imagens de corpos, gêneros e sexualidades por professores/as de ciências em formação. Em aberto, Brasília, v. 31, n. 103, p. 191-203, set./dez. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.31i103.3955. Acesso em: 23 mar. 2023.
GURGEL, Evanilson; MAKNAMARA, Marlécio. Masculinidades nos currículos de “Tropa de Elite” e de “Praia do Futuro”. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 17, n. 4, p. 1502-1522, out./dez. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.31i103.3955. Acesso em: 23 mar. 2023.
HERMANN, Nadja. Estetização do mundo na vida e sensibilização moral. Educação & Realidade, v. 30, n. 2, p. 35-47, jul./dez. 2005. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/12414. Acesso em: 22 mar. 2023.
HOSSOE, Lucas. Melodrama e sensibilidade gay em Praia do Futuro. In: ENCONTRO DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE ESTUDOS DE CINEMA E AUDIOVISUAL – SOCINE, 23., 2019, Porto Alegre. Anais eletrônicos...Disponível em: https://www.socine.org/wp-content/uploads/anais/AnaisDeTextosCompletos2019(XXIII).pdf. Acesso em 29 jun. 2022.
KELLNER, Douglas. Lendo imagens criticamente: em direção a uma pedagogia pós-moderna. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. 10. ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2012, p. 101-128.
LARROSA, Jorge. Literatura, experiência e formação. In: COSTA, Marisa Vorraber (org.). Caminhos investigativos: novos olhares na pesquisa em educação. Porto Alegre: Mediação, 1996, p. 133-162.
LIMA, Eliana Kiara Viana. Literacinese ou da escrita [literária] com imagens...em movimento. In: REUNIÃO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO - ANPED, 37, 2015, Florianópolis. Anais eletrônicos...Florianópolis, 2015. Disponível em: https://www.anped.org.br/sites/default/files/trabalho-gt24-4237.pdf. Acesso em: 22 mar. 2023.
LIMA, Daniela da Costa Britto Pereira; ALONSO, Katia Morosov; ECHALAR, Jhonny David. GT 16 da ANPEd: panorama, tendências e desafios no pós-pandemia. REVELLI, v. 13, 2021. Disponível em: https://www.revista.ueg.br/index.php/revelli/article/view/11741/8821. Acesso em: 22 mar. 2023.
LIMA, Telma Cristiane Sasso de; MIOTO, Regina Célia Tamaso. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico. Rev. Katál., v. 10, p. 37-45, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-49802007000300004. Acesso em: 22 mar. 2023.
LISPECTOR, Clarice. Água viva. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.
MARTINS, Karine Joulie. Escola, mídia e cinema: construindo espaços de participação com as crianças. In: REUNIÃO NACIONAL – ANPED, 39., 2019, Niterói. Anais eletrônicos... Disponível em: http://39.reuniao.anped.org.br/wp-content/uploads/sites/3/trabalhos/5119-TEXTO_PROPOSTA_COMPLETO.pdf. Acesso em: 29 jun. 2022.
MIGLIORIN, Cezar. Inevitavelmente cinema: educação, política e mafuá. 1. ed. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2015.
OMELCZUK, Fernanda. Cinema, Educação e Psicologia: reflexões a partir de Jonas e o circo sem lona. In: ENCONTRO DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE ESTUDOS DE CINEMA E AUDIOVISUAL - SOCINE, 23, 2019, Porto Alegre. Anais eletrônicos...Porto Alegre, 2019. Disponível em: https://www.socine.org/wp-content/uploads/anais/AnaisDeTextosCompletos2019(XXIII).pdf. Acesso em: 22 mar. 2023.
PEREIRA, Marcos Villela. Educação e arte: dez anos de trajetória do GT24. Revista Brasileira de Educação, v. 26, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782021260043. Acesso em: 22 mar. 2023.
PRETTO, Nelson de Luca. Educação, comunicação e informação: uma das tantas histórias. Revista Linhas, Florianópolis, v. 10, n. 02, p. 17-33, jul./dez. 2009.
RODRIGUES, Cristiano José. Cinema documentário em espaços formativos. In: REUNIÃO NACIONAL – ANPED, 37., 2015, Florianópolis. Anais eletrônicos... Disponível em: http://37reuniao.anped.org.br/wp-content/uploads/2015/02/Trabalho-GT16-3787.pdf. Acesso em: 29 jun. 2022.
RODRIGUES, Juliana; RODRIGUES, Maria do Carmo de Morais Mata. Tecendo rede educativas com movimentos migratórios apresentados no cinema: fios de tessituras curriculares. In: REUNIÃO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO - ANPED, 39, 2019, Niterói. Anais eletrônicos...Niterói, 2019. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos_35_8. Acesso em: 22 mar. 2023.
SAMPAIO, Lívia. Do Harlem ao Pelourinho: caminhos que se cruzam através de uma história de esperança. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES DA COMUNICAÇÃO - INTERCOM, 38, 2015, Rio de Janeiro, Anais eletrônicos...Rio de Janeiro, 2015. Disponível em: https://www.portalintercom.org.br/anais/nacional2015/resumos/R10-0607-1.pdf. Acesso em: 01 jan. 2023.
SANTOS, Priscilla Castro dos; DIAS, Rosimeri de Oliveira. Práticas docentes – território de cognição. Linha Mestra, n. 35, p. 217-225, mai./ago. 2018. Disponível em: https://lm.alb.org.br/index.php/lm/article/view/49. Acesso em: 22 mar. 2023.
SILVA, Maíra Norton. A imagem da mulher nas experiências pedagógicas com cinema. In: REUNIÃO NACIONAL – ANPED, 39., 2019, Niterói. Anais eletrônicos...Disponível em: http://39.reuniao.anped.org.br/wp-content/uploads/sites/3/trabalhos/5460-TEXTO_PROPOSTA_COMPLETO.pdf. Acesso em: 29 jun. 2022.
SILVA JUNIOR, Alcidesio Oliveira da. A Experiência-Cinema como um currículo: cartografando masculinidades dissidentes em Boi Neon (2015). Vista, n. 8, p. 02-15, jul./dez. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.21814/vista.3646. Acesso em: 01 fev. 2023.
VEIGA-NETO, Alfredo. Olhares...In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). Caminhos investigativos: novos olhares na pesquisa em educação. Porto Alegre: Mediação, 1996, p. 19-35.
VIVIANI, Vadim Ravara; ROCHA, Mayra Yamazaki; HAGEN, Oskar. Fauna de besouros bioluminescentes (Coleoptera: Elateroidea: Lampyridae; Phengodidae, Elateridae) nos municípios de Campinas, Sorocaba-Votorantim e Rio Claro-Limeira (SP, Brasil): biodiversidade e influência da urbanização. Biota Neotrop, v. 10, n. 2, 2010. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199115791013. Acesso em: 21 mar. 2023.
WLIAN, Luiz Fernando. Em busca dos espaços outros. In: ENCONTRO DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE ESTUDOS DE CINEMA E AUDIOVISUAL, 24., 2021, São Paulo (evento remoto). Anais eletrônicos...Disponível em: https://www.socine.org/wp-content/uploads/anais/AnaisDeTextosCompletos2021(XXIV).pdf. Acesso em: 29/06/2022
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

