Pedagogical practice in Physical Education in the federal network: planning and teaching contents
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644474433Keywords:
pedagogical practice, physical education, qualitative researchAbstract
In the school context, the Physical Education teacher designs, organizes and conducts his/her pedagogical practice, considering elements such as planning, contents, teaching and evaluation strategies. The objective of the study was to analyze the pedagogical practice of Physical Education teachers from the federal education network, namely the planning and the contents used. Seven Physical Education teachers working in elementary education in the federal education network of the city of Florianópolis (SC) participated. The qualitative research technique Interview, Transcription, Categorization and Interpretation (ETCI) was used to collect and analyze the information. It was found that all teachers plan their teaching (annually), organizing the contents by trimesters, and, for the most part, they do it individually, not discussing it with colleagues from the area or other curricular components, and this document is delivered to the school board at the beginning of the school year. It was verified that the daily planning is accomplished, especially, based on the content selected for the quarter and distributed in a set of school days. As the planning is organized quarterly, by content, teachers seek to teach content from the six thematic units provided in the BNCC, regardless of their preferences or resistance of students. We conclude that teachers seek to plan the school year based on a diversity of body practices, without the emphasis traditionally seen in Brazilian schools on hegemonic sports such as soccer, volleyball, basketball, and handball.
References
ALVES, Luana Tavares de Oliveira et al. Prática pedagógica inovadora nas aulas de Educação Física escolar: percepções de estudantes e de um professor. Biomotriz, Cruz Alta, v.12, n. 2, p. 81-101, 2018.
BAGNARA, Ivan Carlos; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Intervenção pedagógica em Educação Física escolar: um recorte da escola pública. Motrivivência, Florianópolis, v. 28, n. 48, p. 316-330, 2016.
BAGNARA, Ivan Carlos; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. O desafio curricular da Educação Física escolar: sistematizações de uma pesquisa-ação na escola pública. Movimento, Porto Alegre, v. 25, e 25008, 2019a.
BAGNARA, Ivan Carlos; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. O desafio didático da Educação Física escolar: planejar, ensinar, avaliar. Educación Física Y Ciencia, Buenos Aires, v. 21, n. 4, e-102, 2019b.
BAHIA, Cristiano Sant’Anna. Formação continuada em exercício de professores da Educação Física escolar: contribuições para a prática pedagógica. 2016. Tese (Doutorado em Educação Física) - Centro de Desportos, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.
BARROS, André Minuzzo de; DARIDO, Suraya Cristina. Práticas pedagógicas de dois professores mestres em Educação Física escolar e o tratamento da dimensão conceitual dos conteúdos. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 23, n. 1, p. 61-75, jan./mar. 2009.
BENTO, Jorge Olímpio. Planejamento e avaliação em Educação Física. Lisboa: Livros Horizonte, 1998.
BOSCATTO, Juliano Daniel et al. A Educação Física nos Institutos Federais: diagnóstico acerca dos referenciais curriculares, conteúdos e abordagens metodológicas. Revista Prática Docente, Confresa, v. 5, n. 3, p. 1627-1645, set./dez. 2020.
BOSSLE, Fabiano. Planejamento de ensino na educação física: uma contribuição ao coletivo docente. Movimento, Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 31-39, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Educação Física. Brasília, DF: MEC, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2021.
COLL, César et al. Os conteúdos na reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Porto Alegre: Artmed, 2000.
COSTA, Luciana Cristina Arantes do; NASCIMENTO, Juarez Vieira. Prática pedagógica de professores de educação física: conteúdos e abordagens pedagógicas. Revista da Educação Física, Maringá, v. 17, n. 2, p. 161-167, 2006.
CUNHA, Maria Isabel da. O bom professor e sua prática. Campinas: Papirus, 1995.
CUNHA, Fernando José de Paula; NASCIMENTO, Juarez Vieira. Contribuições para a prática pedagógica de professores de Educação Física no ensino fundamental: um estudo de casos na rede pública estadual em Florianópolis – SC. In: FOLLE, Alexandra; FARIAS, Gelcemar Oliveira (Orgs.). Educação Física: prática pedagógica e trabalho docente. Florianópolis: Ed. da UDESC, 2012. p. 217-238.
DARIDO, Suraya Cristina. Educação Física Escolar: compartilhando experiências. São Paulo: Phorte, 2011.
DARIDO, Suraya Cristina. A avaliação da Educação Física na escola. In: UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Caderno de formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012. p. 127-140.
DARIDO, Suraya Cristina; RANGEL, Irene Conceição Andrade. Os conteúdos da Educação Física na escola. In: Suraya Cristina.; RANGEL, Irene Conceição Andrade. Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2011. p. 64-79.
FARIAS, Gelcemar Oliveira. Percurso profissional dos professores de Educação Física: rumo à prática pedagógica. 2000. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Centro de Desportos, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2000.
FILGUEIRAS, Isabel Porto et al. Concepções e preferências sobre as aulas de Educação Física escolar: uma análise da perspectiva discente. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 6, n. 3, p. 23-31, 2007.
FRANÇA, Silvana; MORALES, Pedro Jorge Cortes. A dança na prática pedagógica dos docentes de Educação Física da rede municipal de ensino de Joinville. Pensar a Prática, Goiânia, v. 24, p. 01-22, 2021.
FRANCO, Laercio Claro Pereira. Atividades Físicas de Aventura. In: DARIDO, Suraya Cristina (Org.). Educação Física Escolar: compartilhando experiências. São Paulo: Phorte, 2011. p. 267-285.
FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, DF, v. 97, n. 247, p. 534-551, set./dez. 2016.
GARIGLIO, José Angelo. Fazeres e saberes pedagógicos de professores de Educação Física. Ijuí: Unijuí, 2013.
GIBBS, Béatrice; QUENNERSTEDT, Mikael; LARSSON, Hakan. Teaching dance in physical education using exergames. European Physical Education Review, v. 23, n. 2, p. 237-256, 2017. DOI: 10.1177/1356336X16645611
GONÇALVES, Elisiane Cristina de Freitas; SANTOS, Aline Elias de Oliveira; MARTINS JÚNIOR, José Antônio. Prática docente: dificuldades encontradas pelos professores de Educação Física nos cinco primeiros anos de atuação profissional. O Mundo da Saúde, São Paulo, v. 31, n. 4, p. 494-499, out./dez. 2007.
GUIRRA, Frederico Jorge Saad; MOURÃO, Rainner Luís Campos. A importância do planejamento para a Educação Física escolar. In: CONGRESSO ARGENTINO; 12., LATINOAMERICANO DE EDUCACIÓN FÍSICA Y CIENCIAS, 7., 2017, Buenos Aires. Anais eletrônicos [...]. Buenos Aires: UNLP, 2017.
JAHN, Ângela Bortoli. O PIBID e a docência na Educação Física: perspectivas na formação inicial e continuada. 2015. Tese (Doutorado em Educação e Ciências: Química da Vida e Saúde) - Instituto de Ciências Básicas da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.
KVAAVIK, Elisabeth; TELL, Grethe S.; KLEPP, Knut-Inge. Predictors and tracking of body mass index from adolescence into adulthood: follow-up of 18 to 20 years in the Oslo Youth Study. Archives of pediatrics & adolescent medicine, v. 157, n. 12, p. 1212-1218, 2003.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.
LIBÂNEO, José Carlos. Gestão e organização da escola: teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2004.
LOPES, Marcia Regina Sousa et al. A prática do planejamento educacional em professores de Educação Física: construindo uma cultura do planejamento. Journal of Physical Education, Maringá, v. 27, e.2748, 2016.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 17. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
MALDONADO, Daniel Teixeira; BOCCHINI, Daniel. Educação Física escolar e as três dimensões do conteúdo: tematizando os esportes na escola pública. Conexões: Revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP, Campinas, v.12, n.2, p. 147-165, abr./jun. 2014.
MARTINS JUNIOR, Joaquim. A Educação Física Escolar. In: SHIGUNOV NETO, Alexandre; SHIGUNOV, Viktor (Orgs.). Educação Física: conhecimento teórico x prática pedagógica. Porto Alegre: Mediação, 2002.
MAVUNGO, Fernando Abel. O planejamento docente e a avaliação: uma reflexão sobre os seus reflexos na repetência escolar dos alunos das escolas do I ciclo em Cabinda/Angola. Educação, Santa Maria, v. 44, p. 1-23, nov. 2019.
METZNER, Andreia Cristina et al. Contribuição da Educação Física para o ensino médio: estudo a partir da prática docente de professores de Institutos Federais. Motrivivência, Florianópolis, v. 29, n. 52, p. 106-123, set. 2017.
MOÇAMBIQUE. Ministério da Educação e Desenvolvimento Humano Instituto Nacional do Desenvolvimento da Educação (INDE). Programas do Ensino Primário Língua Portuguesa, Matemática e Educação Física 1º Ciclo: (1ª e 2ª Classes). 2015.
OSTETTO, Luciana Esmeralda. Planejamento na educação infantil: mais que a atividade, a criança em foco. In: OSTETTO, Luciana Esmeralda (org.). Encontros e encantamentos na Educação Infantil. 2. ed. Campinas: Papirus, 2002.
PALMA FILHO, João Cardoso. Cidadania e Educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n.104, p. 101-121, 1998.
PEREIRA, Flávio Medeiros; SILVA, Adriane Correa da. Sobre os conteúdos da educação física no ensino médio em diferentes redes educacionais do Rio Grande do Sul. Revista da Educação Física, Maringá, v. 15, n. 2, p. 67-77, 2004.
PEREIRA, Marcos Paulo Vaz de Campos et al. Lutas na escola: estratégias de ensino de professores de educação física. Journal Physical Education, Maringá, v. 32, e3226, 2021. DOI: 10.4025/jphyseduc.v32i1.3226.
QUINA, João do Nascimento. A organização do processo de ensino em Educação Física. Edição: Instituto Politécnico de Bragança, Bragança, 2009.
RESENDE, Rui. Técnica de Investigação Qualitativa: ETCI. Journal of Sport Pedagogy & Research, Porto v. 2, n.1, p.50-57, 2016. Disponível em: http://www.ipg.pt/scpd/files/JSPR_2_1.pdf. Acesso em: 11 jun. 2022.
RODRIGUES, Heitor de Andrade; DARIDO, Suraya Cristina. As três dimensões do conteúdo na prática pedagógica de uma professora de Educação Física com mestrado: um estudo de caso. Revista da Educação Física, Maringá, v. 19, n. 1, p. 51-64, 2008.
ROSÁRIO, Luís Fernando Rocha; DARIDO, Suraya Cristina. A sistematização dos conteúdos da educação física na escola: a perspectiva dos professores experientes. Motriz, Rio Claro, v. 11, n. 3, p. 167-178, set./dez. 2005.
ROSSETO JUNIOR, Adriano José. et al. As dimensões dos conteúdos na educação física escolar. Coleção Pesquisa em Educação Física, Jundiaí, v. 9, n. 1, p. 71-78, 2010.
RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; DARIDO, Suraya Cristina. O ensino das lutas nas aulas de educação física: análise da prática pedagógica à luz de especialistas. Revista da Educação Física, Maringá, v. 26, n. 4, p. 505-518, 2015.
SACRISTÁN, José Gimeno. El curriculum: una reflexión sobre la práctica. 5. ed. Madrid: Morata, 1995.
SAYÃO, Déborah Thomé. Educação Física na Pré-escola: da especialização disciplinar à possibilidade de trabalho pedagógico integrado. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Santa Catarina, 1996.
SENA, Dianne Cristina Souza; LEMOS, Miguel Herick Sousa. Parkour: propostas de aulas na Educação Física escolar. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 18, n. 2, p. 1-11, 2020.
SILVA, Junior Vagner Pereira; DAGOSTIN, Kelly Umbelina Deus; NUNEZ, Paulo Ricardo Martins. Educação física e conteúdos trabalhados nas séries iniciais do ensino fundamental. Motriz, Rio Claro, v. 1, n. 3, p. 592-599, jul./set. 2009.
SILVA, Edileuza Fernandes da. Docência universitária: aula em questão. 2009. 293 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2009.
SILVA, Boaz Oliveira da. Pressupostos didáticos que norteiam a intervenção do professor de educação física na escola. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, São Paulo, v. 7, n. 27, p. 540-547, 2015.
SILVA, Giovana Soares da Cunha et al. A educação física na Rede Municipal de Ensino de Ponta Grossa/PR: a prática pedagógica nas aulas dos anos iniciais do ensino fundamental. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) - Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2017.
SILVA, Antonio Jansen Fernandes et al. A adesão dos alunos às atividades remotas durante a pandemia: realidades da educação física escolar. Corpoconsciência, Cuiabá, v.24, n.2, p. 57-70, 2020.
SOARES, Carmen Lúcia et al. Metodologia do ensino da Educação Física. São Paulo: 2. ed. Cortez, 1992.
SOARES, Antonio Jorge Gonçalves et al. Tempo e espaço para educação corporal no cotidiano de uma escola pública. Movimento, Porto Alegre, v. 16, n. 1, p. 65, 2010.
TAHARA, Alexander Klein; DARIDO, Suraya Cristina. Diagnóstico sobre a abordagem das práticas corporais de aventura em aulas de Educação Física escolar em Ilhéus/BA. Movimento, Porto Alegre, v. 24, n. 3, p. 973-986, 2018.
TELAMA, Risto et al. Physical activity in childhood and adolescence as predictor of physical activity in young adulthood. American journal of preventive medicine, v. 13, n. 4, p. 317-323, 1997.
TORINO, Maria Alice Braga; GALVÃO, Zenaide. A ação pedagógica de uma professora de educação física: do planejamento às estratégias de ensino. In: SERRA, Nuno et al. (Orgs.). Educação Física Lazer & Saúde: desafios interdisciplinares na promoção da atividade física. Guarda: Instituto Politécnico da Guarda, 2019. p. 64-70.
VALENTINI, Nadia Cristina; TOIGO, Adriana Marques. Ensinando Educação Física nas séries iniciais: desafios e estratégias. 2. ed. Canoas: Salles, 2006.
VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Planejamento: projeto de ensino e aprendizagem e projeto político pedagógico. Elementos metodológicos para a realização. 10. ed. São Paulo: Libertad, 2002.
VENÂNCIO, Luciana; DARIDO, Suraya Cristina. A educação física escolar e o projeto político pedagógico: um processo de construção coletiva a partir da pesquisa-ação. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 26, n. 1, p. 97-109, jan./mar. 2012.
VERDERI, Érica Beatriz Lemes Pimentel. Dança na escola. 2. ed. Rio de Janeiro: Sprint, 2000.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)