Music Education with Elderly People in Brazil: A Scoping Review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644473499

Keywords:

Music Education, Education, Music Teaching, Music, Elderly

Abstract

The aim of this study was to analyze the Brazilian scientific production regarding Music Education in group with elderly individuals in Brazil, based on the enactment of the Elderly Statute (Lei federal nº 10.741/03). A scoping review was conducted by searching the databases of CAPES, ERIC, Redalyc, Scielo, Lilacs, ABEM, Amplificar, and Google Scholar, starting from 2003, the year of the statute's creation. The following descriptors were used in all databases: "Music Education," "Elderly," "Teaching Music," "Music Training," "Music," along with the boolean operators OR and AND. The general characteristics, such as locations, methods, interventions, and objectives, were analyzed, along with the quantitative word count using the software Iramuteq for the most frequently used words and the activities conducted. The searches returned 9,877 studies, out of which 24 were selected, including articles, dissertations, and undergraduate theses focused on Music Education for elderly individuals in Brazil. Through the word count, analysis of the research characteristics, and examination of the conducted activities, it was found that the majority of these studies are empirical, qualitative, involving field interventions and observations, and were predominantly conducted (79.17%) in the southeastern region of the country. The results indicated a positive influence of musical learning on the quality of life of elderly individuals, demonstrating cognitive and emotional benefits, as well as highlighting the need for further studies on the subject.

Author Biographies

Lincoln Thiengo Ferreira, Universidade Federal do Paraná

Mestre em Música (UFPR), doutorando em Educação pela mesma instituição. Curitiba-PR, Brasil.

Hermes Soares dos Santos, Universidade Estadual do Paraná

Mestre em Educação. Doutorando do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná. Membro do Grupo de Pesquisa em Evelhecimento Humano (GPEH). Professor Assistente do Bacharelado de Musicoterapia da UNESPAR Campus Curitiba. Curitiba-PR, Brasil.

Mariana Lacerda Arruda Arruda, Universidade Estadual do Paraná

Doutoranda em Educação (UFPR), Mestre em Educação (UFPR).  Professora e Coordenadora do Bacharelado em Musicoterapia da Universidade Estadual do Paraná - Campus de Curitiba II - Faculdade de Artes do Paraná. Coordenadora do departamento científico da Associação de Musicoterapia do Paraná. Curitiba-PR, Brasil.

Valdomiro de Oliveira, Universidade Federal do Paraná

Doutor e Mestre em Educação Física pela Unicamp/SP. rofessor Associado do Departamento de Educação Física - UFPR, onde ministra as Disciplinas: Pedagogia do Esporte e Basquetebol na Graduação. Professor dos Programas de Pós-graduação stricto-sensu em Educação na linha de Cognição Aprendizagem e Desenvolvimento Humano. Curitiba-PR, Brasil.

Gislaine Cristina Vagetti, Universidade Estadual do Paraná

Doutora em Educação Física pela Universidade Federal do Paraná - UFPR (2012). Mestrado com pesquisa em processo ensino-aprendizagem na educação física para idosos, pela Universidade Estadual de Maringá - UEM (2006). Professora Associada da Universidade Estadual do Paraná, Curitiba. Professora do Programa de Pós-Graduação Stricto-Sensu em Educação (UFPR), na linha Cognição Aprendizagem e Desenvolvimento Humano. Curitiba-PR, Brasil.

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Published

2024-03-18

How to Cite

Ferreira, L. T., Santos, H. S. dos, Arruda, M. L. A., Oliveira, V. de, & Vagetti, G. C. (2024). Music Education with Elderly People in Brazil: A Scoping Review. Education, 49(1), e59/1–29. https://doi.org/10.5902/1984644473499