Entrepreneurial pedagogical rationality in guiding forms of self-government

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644472300

Keywords:

Governmentality, Entrepreneurship, Performance

Abstract

This paper submitted to the Journal deals with the Project of Life, self-management and the culture of entrepreneurship. Our general objective is to analyze how the Project of Life – as a transversal curricular component – is associated with the culture of entrepreneurship. According to this culture, the Project of Life promises to develop the individuals in multiple dimensions, motivating them to solve problems and make decisions to achieve goals and accomplish professional fulfillment. When associated to the Project of Life, such culture imposes business devices – like competitiveness, performance and productivity – to the educational scope, submitting the training processes to a new govern mentality. From that, we raise the following question: What have we made of ourselves under the control forms of life? We believe that the academic debate on the Project of Life is grounded in principles from the neoliberal market, prioritizing the formation of economically productive individuals, whose are, however, politically submissive and docile. Thus, we intend to discuss the role played by entrepreneurial pedagogical rationality in directing the forms of self-government. To develop our criticism, we adopt an analytical standpoint from Foucault's thoughts, which emerges as a theoretical framework capable of presenting the limits of neoliberal devices that place Education in the guidelines of productivity and effectiveness.

Author Biography

Ademir Henrique Manfré, University of Western São Paulo

Meu nome é Ademir Henrique Manfré. Formado em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista - UNESP/Campus de Presidente Prudente/SP. Psicanalista clínico pela Escola de Psicanálise de Curitiba. Especialista em Psicopedagogia Clínica e Psicopedagogia Institucional. Mestre em Educação pela Universidade Estadual Paulista - UNESP/Campus de Presidente Prudente/SP e Doutor em Educação pela Universidade Estadual Paulista - UNESP. Sou professor vinculado à Universidade do Oeste Paulista, campus de Presidente Prudente/SP. Trabalho junto à Faculdade de Artes, Ciências, Letras e Educação - FACLEPP e da Faculdade de Arquitetura da referida universidade. Sou responsável pelas seguintes disciplinas: História da Educação I e II; Psicologia da Educação; Psicologia do Desenvolvimento e da Aprendizagem; Psicologia Ambiental; Currículo e Escola. Ministro aulas junto aos cursos de licenciatura em Pedagogia, Matemática, História, Geografia, Letras e Design de Interiores. Também oriento pesquisas nas seguintes temáticas: TDAH e educação escolar; Autismo; Formação de Professores; Sexualidade e gênero; Subjetividade e escola. Também sou membro consultor da Revista Colloquium Humanarum publicada pela Unoeste.

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Published

2024-03-18

How to Cite

Manfré, A. H. (2024). Entrepreneurial pedagogical rationality in guiding forms of self-government. Education, 49(1), e60/1–27. https://doi.org/10.5902/1984644472300