Flipped Classroom for Calculus I: An analysis of this methodology from the perspective of Learning Styles and personalized recommendation of learning objects
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644472116Keywords:
Flipped classroom, Learning Styles, Personalized recommendationAbstract
The teaching of Differential and Integral Calculus I faces challenges, with research suggesting that students' difficulties may also be associated with Learning Styles (LS) and the traditional teaching method. In response to this scenario, various innovative approaches, such as Flipped Classroom (FC), have emerged, aiming to motivate students and actively involve them in knowledge construction. However, few studies address the relationship between learning profiles and FC. Thus, the central issue of this study questions the capabilities and limitations of FC applied to Calculus I, considering LS and the personalized recommendation of Learning Objects (LO). The overall objective is to analyze the potentialities and limitations of the FC methodology for Calculus I, from the perspective of LS and personalized LO recommendation. The main reference authors of this study are Felder and Silverman (1988), whose contributions are crucial for understanding LS. The study involved administering questionnaires to Calculus I students to collect data on their LS and learning preferences. Based on the identified profiles, LOs were customized and recommended through a Recommendation System (RS). The analysis focused on verifying whether the different learning profiles of the participants could be effectively addressed by FC. The results indicate that FC has motivating and instructional potential, especially considering the predominant learning styles. However, limitations, such as the difficulty in finding varied LOs and the possibility of some styles being less favored, are highlighted.
References
AGUIAR, Janderson; BARBOSA, Anderson; FECHINE, Joseana; COSTA, Evandro. Um Estudo sobre a Influência das Dimensões do Modelo Felder-Silverman na Recomendação de Recursos Educacionais baseada nos Estilos de Aprendizagem dos Alunos. Anais do XXVIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (Sbie 2017), [S.L.], p. 1277-1286, 27 out. 2017. Brazilian Computer Society (Sociedade Brasileira de Computação - SBC). DOI: http://dx.doi.org/10.5753/cbie.sbie.2017.1277.
AGUIAR, Janderson; SANTOS, Savyo; FECHINE, Joseana; COSTA, Evandro. Avaliação de Sistemas de Recomendação Educacionais no Brasil: uma revisão sistemática da literatura. Anais do XXVI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (Sbie 2015), [S.L.], p. 1-10, 26 out. 2015. Sociedade Brasileira de Computação - SBC. http://dx.doi.org/10.5753/cbie.sbie.2015.1255.
ALONSO, C. M.; GALLEGO, D. J.; HONEY, P. Los estilos de aprendizaje: procedimientos de diagnóstico y mejora. Madrid: Mensajero, 2002.
ARAÚJO, Rafael; DORÇA, Fabiano; CATTELAN, Renan; SANTOS, Cíntia. Uso de Estilos de Aprendizagem em Ambientes Educacionais Ubíquos. Renote, [S.L.], v. 17, n. 3, p. 547-556, 31 dez. 2019. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. http://dx.doi.org/10.22456/1679-1916.99540.
ARIAS, S. Francisco J.; C, Julián Moreno; C, Demetrio A. Ovalle. Modelo para la selección de objetos de aprendizaje adaptados a los estilos de los estudiantes. Revista Avances En Sistemas e Informática, Medellín, v. 6, n. 1, p. 57-67, jun. 2009.
BERGMANN, J.; SAMS, A. Sala de aula invertida – uma metodologia ativa de aprendizagem. Ed 1. Rio de Janeiro: LTC, 2016.
BISHOP, J. L.; VERLEGER, M. A. The Flipped Classroom: A Survey of the Research. In: ASEE ANNUAL CONFERENCE & EXPOSITION, 120, 2013, Atlanta. Anais… Washington DC: American Society for Engineering Education, 2013.
BORGES, G.;STIUBIENER, I. Modelo de recomendação com base no estilo de aprendizagem. In: Anais do ESUD - XI Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância, 2014.
BREMGARTNER, Vitor; NETTO, José Francisco; MENEZES, Crediné de. Arcabouço Conceitual de Adaptação de Recursos Educacionais. Anais dos Workshops do VII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (Cbie 2018), [S.L.], p. 1-10, 28 out. 2018. Brazilian Computer Society (Sociedade Brasileira de Computação - SBC). http://dx.doi.org/10.5753/cbie.wcbie.2018.1.
BRITO, C. E.; NUNES, T. R. Erros e obstáculos no processo de aprendizagem de derivadas: uma análise na perspectiva docente/discente. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 22, n. 56, p. 277-288, out. 2017. Disponível em http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/article/view/805. Acesso em 10 out. 2021.
BUTZKE, Marco Aurélio; ALBERTON, Anete. Estilos de aprendizagem e jogos de empresa: a percepção discente sobre estratégia de ensino e ambiente de aprendizagem. Rege - Revista de Gestão, [S.L.], v. 24, n. 1, p. 72-84, jan. 2017. Emerald. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.rege.2016.10.003.
CARVALHO, Vitor César de. OntAES: uma ontologia para sistemas adaptativos educacionais baseada em objetos de aprendizagem e estilos de aprendizagem. 2017. 73 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Ciência da Computação, Faculdade de Computação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017.
Colenci Trevelin, AT, Alves Pereira, MA, & de Oliveira Neto, JD (2013). O uso da “sala de aula invertida” em cursos de tecnologia superior: comparação entre o modelo tradicional e o modelo invertido “sala de aula invertida” adaptado aos estilos de aprendizagem. Journal of Learning Styles , 6 (12). DOI: https://doi.org/10.55777/rea.v6i12.992.
COLVARA, Jonas dos Santos; ESPÍRITO SANTO, Eniel. Metodologias ativas no ensino superior: o hibridismo da sala de aula invertida. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, v. 18, n. 1, p. 19-19, 2019. Disponível na Internet em http://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/article/view/325 Acesso em 9.jan.2022
CROUCH, C. H.; MAZUR, E. Peer instruction: ten years of experience and results. American Journal of Physics, v. 69, n. 9, p. 970-977, 2001
CRONHJORT, M.; FILIPSSON, L.; WEURLANDER, M. Improved engagement and learning in flipped-classroom calculus. In: Teaching Mathematics and its Applications: An International Journal of the IMA, p. 1-9, mai. 2017.
CURY, H. N, Estilos de aprendizagem de alunos de engenharia, em "Congresso Brasileiro de Engenharia de Ensino de Engenharia -XXVIII COBENGE", Ouro Preto, 2000.
DORÇA, Fabiano Azevedo; RESENDE, Daniel Teixeira. Recomendação de conteúdo personalizada com base em estilos de aprendizagem: uma abordagem prática. Revista Brasileira de Informática na Educação, [S.L.], v. 23, n. 03, p. 12-25, 29 dez. 2015. Sociedade Brasileira de Computação - SB. http://dx.doi.org/10.5753/rbie.2015.23.03.12.
FELDER, R. and Soloman, B. (1991). Learning Styles and Stratgies. Strategies, pages 10–12.
FELDER, R. M. e J. Spurlin (2005) Applications, Reliability and Validity of the Index of Learning Styles. International Journal of Enginee-ring Education. v. 21, n. 1, p. 103–112.
FELDER, R. M.; Silverman, L. K. (1988). Learning and Teaching Styles in Engineering Education. Journal of Engineering Education, v. 78, n. 7, p. 674–681.
FLIPPED CLASSROOM FIELD GUIDE. Portal Flipped Classroom Field Guide. Disponível em: https://docs.google.com/document/d/1arP1QAkSyVcxKYXgTJWCrJf02NdephTVGQltsw-S1fQ/pub#id.suagqb7wve21. Acesso em: 30 mar. 2022
FLORES, Álvaro Dall Molin; RIBEIRO, Luciano Maciel; ECHEVERRIA, Evandro Luiz. A tecnologia da informação e comunicação no ensino superior:: um olhar sobre a prática docente.. Espacios, Venezuela, v. 38, n. 05, p. 17-31, set. 2016. Mensal. Disponível em: https://www.revistaespacios.com/a17v38n05/17380517.html#bibl. Acesso em: 11 abr. 2022.
GASPARIN, P. P. et al. O impacto do cálculo diferencial e integral nos alunos ingressantes dos cursos de engenharia. In: Engenharia: múltiplos saberes e atuações. Juiz de Fora: Cobenge, 2014. Disponível em http://www.abenge.org.br/cobenge-2014/ Artigos/129796.pdf. Acesso em 07 out. 2021.
GOEDHART, N. S.; WESTRHENEN, N. Blignaut-Van; MOSER, C.; ZWEEKHORST, M. B. M.. The flipped classroom: supporting a diverse group of students in their learning. Learning Environments Research, [S.L.], v. 22, n. 2, p. 297-310, 7 mar. 2019. Springer Science and Business Media LLC. DOI: http://dx.doi.org/10.1007/s10984-019-09281-2.
KAMPFF, A. J. C.; MACHADO, J. C.; CAVEDINI, P. Novas Tecnologias e Educação Matemática. RENOTE, Porto Alegre, v. 2, n. 2, 2004. DOI: 10.22456/1679-1916.13703. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/13703. Acesso em: 23 jun. 2022.
KENSINGTON-MILLER, B.; NOVAK, J.; EVANS, T. Just do it: flipped lecture, determinants and debate. In: International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, v. 47, n. 6, p. 853-862, 2016.
Kolekar, S. V., Pai, R. M., and Pai, M. (2017). Paper—Prediction of Learner’s Profile
based on learning styles in Adaptive E-learning System Prediction of Learner’sProfile
Based on Learning Styles in Adaptive E-learning System Paper—Prediction of Learner’s Profile based on learning styles in Adaptive . 12(6).
LOVE,B.; HODGE, A.; GRANDGENETT, N; SWIFT, A. W. Student learning and perceptions in a flipped linear algebra course. In: International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, v. 45, n. 3, p. 317–324, abr. 2014.
MACIEJEWSKI, W. Flipping the calculus classroom: an evaluative study. In: Teaching Mathematics and its Applications: An International Journal of the IMA, v. 35, Issue 4, p. 187–201, dez. 2015.
MCGREAl, R. (2004). Learning Objects: a practical definition. In: International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, v. 9, n. 1, p. 1550-6908.
MENDES, Miller; CARVALHO, Vitor; DORÇA, Fabiano; ARAðJO, Rafael Dias; CATTELAN, Renan. Agrupamento e Recomendação de Objetos de Aprendizagem no Padrão IEEE-LOM Considerando Estilos de Aprendizagem. Anais do XXVIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (Sbie 2017), [S.L.], p. 1217-1226, 27 out. 2017. Brazilian Computer Society (Sociedade Brasileira de Computação - SBC). DOI: http://dx.doi.org/10.5753/cbie.sbie.2017.1217.
MILHORATO, P.R. e GUIMARAES, E.H.R. 2016. Desafios e possibilidades da implantação da metodologia sala de aula invertida: Estudo de caso em uma Instituição de Ensino Superior privada. Revista de Gestão e Secretariado. 7, 3 (dez. 2016), 253–276. DOI: https://doi.org/10.7769/gesec.v7i3.607
MIRANDA, S. M. C.; PADILHA, S. L.; CIANI, A. B. Trigonometria, Cálculo, ensino e aprendizagem. Anais do XI Encontro Nacional de Educação Matemática – ISSN: 2178-034X, Curitiba, p. 1-8, jul. 2013.
MÜLLER, T. J.; LIMA, J. V. de; CURY, H. N. Construção de objeto de aprendizagem sobre números reais, adaptado aos estilos de aprendizagem dos alunos. Vidya, Santa Maria, v. 33, n. 2, p. 9-19, jul/dez 2013. Disponível em: https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/VIDYA/article/view/250. Acesso em 10 out. 2021.
MÜLLER, Thaísa Jacintho. Objetos de aprendizagem multimodais e ensino de cálculo: uma proposta baseada em análise de erros. 2015. 203 f. Tese (Doutorado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação, Centro de Estudos Interdisciplinares em Novas Tecnologias da Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/128914. Acesso em: 13 abr. 2021.
MURPHY, J.; CHANG, J.; SUARAY, K. Student performance and attitudes in a collaborative and flipped linear algebra course. In: International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, v. 47, n. 5, p. 653–673, jul. 2015.
NASSER Lilian; SOUSA, Geneci Alves de; TORRACA, Marcelo André Abrantes – Aprendizagem de cálculo: Dificuldades e sugestões para a superação. XIV CIAEMIACME, Chiapas, México, 2015. Disponível em http://xiv.ciaemredumate.org/index.php/xiv_ciaem/xiv_ciaem/paper/viewFile/654/29. Acesso em: 12 abr. 2021.
OLIVEIRA, M.C.A.; Raad, M.R. A existência de uma cultura escolar de reprovação no ensino de cálculo. Boletim GEPEM, v.1, p.125-137, 2012.
PATRICK, S.; KENNEDY, K.; POWELL, A. Mean what you say: defining and integrating personalized, blended and competency education. 2013. Inacol, The International Association forK-12 On-line Learning. Disponível em:<http://www.inacol.org/wp-content/uploads/2015/02/mean-what-you-say.pdf>. Acesso em 05 abr. 2022.
PAVANELO, Elisangela e Lima, Renan. Sala de Aula Invertida: a análise de uma experiência na disciplina de Cálculo I. Bolema: Boletim de Educação Matemática [online]. 2017, v. 31, n. 58 [Acessado 31 Março 2022] , pp. 739-759. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1980-4415v31n58a11>. ISSN 1980-4415.
PRIYAADHARSHINI, Manickavasagam; SUNDARAM, Bala Vinayaga. Evaluation of higher-order thinking skills using learning style in an undergraduate engineering in flipped classroom. Computer Applications In Engineering Education, [S.L.], v. 26, n. 6, p. 2237-2254, 26 jul. 2018. Wiley. DOI: http://dx.doi.org/10.1002/cae.22035.
REIS, Frederico da Silva. A tensão entre rigor e intuição no ensino de cálculo e análise: a visão de professores-pesquisadores e autores de livros didáticos. 2001. 302p. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/253451. Acesso em: 28 maio. 2021.
RESENDE, D. T; DORÇA, F. A.; CATTELAN, R. G.; ARAÚJO, R. D. (2014). Em direção à recuperação automática de objetos de aprendizagem em repositórios através da associação dos estilos de aprendizagem de estudantes com metadados no padrão IEEE-LOM. Anais do VI Workshop Brasileiro de Web Semântica e Educação (WSWEd), Dourados, MS. Disponível em: http://www.br-ie.org/pub/index.php/wcbie/article/view/3265/2805. Acesso em: 20 out. 2021.
RODRIGUES, Ana Carolina. Um estudo sobre a associação entre os Estilos de Aprendizagem e Objetos de Aprendizagem no processo de personalização do ensino. 2019. 94 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Diamantina, 2019.
ROSA, C. de M.; ALVARENGA, K. B.; SANTOS, F. F. T. dos. Desempenho acadêmico em cálculo diferencial e integral: um estudo de caso. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 5, p. e019023, 2019. DOI: 10.20396/riesup.v5i0.8653091. Disponível m: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8653091. Acesso em: 13 abr. 2021.
SANTOS, Acácia Aparecida Angeli dos; MOGNON, Jocemara Ferrreira. Estilos de aprendizagem em estudantes universitários. Bol. psicol, São Paulo , v. 60, n. 133, p. 229-241, dez. 2010 . Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0006-59432010000200009&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 11 abr. 2022.
SILVA, B.A. SILVA, B.A. Componentes do processo de ensino e aprendizagem do Cálculo: Saber, Aluno e Professor. In: Anais do IV SIPEM. Brasília: Sociedade Brasileira de Educação Matemática (2009).
SILVA, Benedito Antonio. Diferentes dimensões do ensino e aprendizagem do Cálculo. Educ. Matem. Pesquisa, São Paulo, v. 13, n. 3, pp. 393-413, 2011.
SILVA, Zenaide; FERREIRA, Leandro; PIMENTEL, Andrey. Modelo de Apresentação Adaptativa de Objeto de Aprendizagem baseada em Estilos de Aprendizagem. Anais do XXVII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (Sbie 2016), [S.L.], p. 717-726, 7 nov. 2016. Sociedade Brasileira de Computação - SBC. DOI: http://dx.doi.org/10.5753/cbie.sbie.2016.717.
SILVEIRA, Sidnei Renato; VIT, Antônio Rodrigo Delepiane de; BERTOLINI, Cristiano; PARREIRA, Fábio José; CUNHA, Guilherme Bernardino da; BIGOLIN, Nara Martini; RIBEIRO, Vinicius Gadis. Aplicando a metodologia da sala de aula invertida no ensino remoto emergencial em meio à pandemia de COVID-19. In: GONÇALVES, Maria Celia da Silva; JESUS, Bruna Guzman de. Educação Contemporânea. Belo Horizonte: Poisson, 2021. p. 88-98. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/233784. Acesso em: 17 abr. 2022.
SOARES DE MELLO, Maria Helena Campos; SOARES DE MELLO, João Carlos Correia Baptista. Reflexões sobre o ensino de Cálculo. XXXV Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia- COBENGE, Curitiba, Paraná, 2007. p.1-4. Disponível em: http://www.abenge.org.br/CobengeAnteriores/2007/artigos/357-Joao%20Soares%20de%20Mello.pdf. Acesso em: 12 abr. 2021.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa - ação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1986.
Trevelin, AT, Alves Pereira, MA, & de Oliveira Neto, JD (2013). O uso da “sala de aula invertida” em cursos de tecnologia superior: comparação entre o modelo tradicional e o modelo invertido “sala de aula invertida” adaptado aos estilos de aprendizagem. Journal of Learning Styles , 6 (12). https://doi.org/10.55777/rea.v6i12.992
ZAINA, Luciana A M; BRESSAN, Graça; CARDIERI, Maria Angélica A. C.; RODRIGUES JÚNIOR, José Fernando. E-LORS: uma abordagem para recomendação de objetos de aprendizagem. Revista Brasileira de Informática na Educação, [S.L.], v. 20, n. 1, p. 4-16, 1 abr. 2012. Sociedade Brasileira de Computacao - SB. DOI: http://dx.doi.org/10.5753/rbie.2012.20.1.04.
WASSERMAN, N. H.; QUINT, C.; NORRIS, Scott A.; CARR, Thomas. Exploring Flipped Classroom Instruction in Calculus III. In: International Journal of Science and Mathematics Education, v. 15, n. 3, p. 545–568, mar. 2017.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)