National scientific production on digital games in Science Teaching (2004-2021)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644472106

Keywords:

Digital technologies, Digital games in Science Teaching, Serious games

Abstract

The use of different digital technologies in education is necessary, due to the reality in which our society finds itself. Therefore, it's essential to reconsider the teaching practices, especially when it comes to the transmission and acquisition of knowledge. The objective of this research is to analyze, utilizing a bibliographic review of the type state-of-knowledge, the use of digital games in Science Teaching in high school. The investigation started in the first semester of 2022 in the CAPES Periodicals database, using nine search descriptors for data collection. There were a total of eleven periodicals found on the topic of digital games, divided into games of entertainment and serious games After the collection, these journals were analyzed by pre-defined categories using a method Content of Analysis. The research allowed to verify that these artifacts are important in Science Teaching, using different types of games, which emphasizes the interest of the students and offers new possibilities in the teaching and learning processes, based upon active participation to the development of knowledge and skills.

Author Biographies

Markondes Lacerda Araújo, Instituto Federal de Educação

Atualmente é mestrando do Programa de Pós-Graduação em Ensino pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, Campus Octayde, Cuiabá-MT. Orientado do professor Dr. Marcelo Franco Leão. É bolsista CAPES. Possui graduação em Licenciatura em Biologia pelo Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, Campus Confresa (2018). Apresentação do trabalho de conclusão de curso em Evolução. Especialização em Ensino de Biologia (2020). Participou do projeto Residência Pedagógica (2018-2019) financiado pela CAPES. Atua principalmente nos seguintes temas: Metodologias de Ensino, Educação Ambiental, Evolução, Ensino de Ciências e Ensino de Biologia

Marcelo Franco Leão, Instituto Federal de Educação

Possui graduação em Química Licenciatura Plena pela Universidade de Santa Cruz do Sul (2006) e em Física Licenciatura pela Universidade do Estado de Mato Grosso (2015). Tem Especialização em Orientação Educacional pela Faculdade Dom Alberto (2009) e em Especialização em Relações Raciais na Educação e na Sociedade Brasileira pela Universidade Federal de Mato Grosso (2012). É Mestre em Ensino pela Universidade do Vale do Taquari (2014) e Doutor em Educação e Ensino de Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2018). Tem experiência docente na área de Ensino de Química. Ministrou aulas de Metodologias para o Ensino de Química, Química Geral, CTS, e Química Analítica no Ensino Superior. Desde 2003 atua como professor na Educação Básica das disciplinas de Ciências, Química e Física. Atualmente é professor EBTT efetivo do Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT), Campus de Confresa/MT. Participa do Grupo de Pesquisa Ensino de Ciências e Matemática no Baixo Araguaia (GPEnCiMa), registrado no CNPq, e atua como editor da Revista Prática Docente. É coordenador de área do Programa de Iniciação à Docência (PID) Núcleo Confresa

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Published

2024-03-04

How to Cite

Araújo, M. L., & Leão, M. F. (2024). National scientific production on digital games in Science Teaching (2004-2021). Education, 49(1), e50/1–24. https://doi.org/10.5902/1984644472106