Gramsci, culture, folklore and education
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644471514Keywords:
Culture, Education, GramsciAbstract
This article presents the results of a research whose problem was to know if the prominence that Gramsci gave to culture distanced him from historical-dialectical materialism. Methodologically, bibliographical research was used, through which texts by Gramsci, youth and prison maturity, and commentators were analyzed. In the first part, it is said that Gramsci formulated the concept of culture from the synthesis between two rival paradigms contemporaneous with him: the French and the German, building the concept of popular national culture. In the second, it is demonstrated that the cultural dimension of social life is dialectically articulated with education, politics and the economic structure. In the last part, it is stated that Gramsci overcame the classic distinction between high and popular culture, and gave a new interpretation to folklore. In conclusion, Gramsci collaborated to update Marxism to the 20th century, as he supported the formulations he produced in the category of totality and interpreted culture as one of the dimensions of the dispute for hegemony, politicizing it and articulating it to education.
References
ALVES, Alexandre. A tradição alemã do cultivo de si (Bildung) e sua significação histórica. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 2, e83003, 2019. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/edreal/a/HLLcPFh84zpNNdDrrvnBWvb/?lang=pt>. Acesso em: 03 mai. 2021.
BARATA, Giorgio. Cultura. In: LIGUORI, G. e VOZA, P. (org.). Dicionário gramsciano (1926-1937). Trad. de CHIARINI, A. M. e outros. 1ª ed. São Paulo: Boitempo, 2017, p. 171-174.
BEZERRA, Cristina Simões. A construção da concepção de cultura em Antonio Gramsci: uma análise da produção pré-cárcere. I JOINGG – Jornada Internacional de Estudos e Pesquisas em Antonio Gramsci e VII JOREGG – Jornada Regional de Estudos e Pesquisas em Antonio Gramsci. Universidade Federal do Ceará, Fortaleza/CE, 23-25 nov. 2016 – Anais. Disponível em: <http://www.ggramsci.faced.ufc.br/wp-content/uploads/2017/06/A-
CONSTRU____O-DA-CONCEP____O-DE-CULTURA-EM-ANTONIO-GRAMSCI-UMA-AN__LISE-DA-PRODU____O-PR__-C__RCERE.pdf>. Acesso em: 05 jun. 2021.
CARDOSO, Ciro Flamarion. VAINFAS. Ronaldo (orgs.) Domínios da história: ensaios de teoria e metodologia. 4ª ed. Rio de Janeiro: Campus, 1997.
CARDOSO, Ciro Flamarion. Entrevista. Revista Cantareira. nº 6, v. 1, ano II. Setembro, 2014 - janeiro de 2015.
CARDOSO, Ciro Flamarion. Sociedade e cultura: comparação e confronto. Estudos Ibero-Americanos. PUCRS, v. XXIX, nº 2, p. 23-49, dezembro. 2003. Disponível em: <http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/iberoamericana/article/view/23969/14374>. Acesso em: 01 mai. 2017.
CARDOSO, Mario Mariano Ruiz; MARTINS, Marcos Francisco. A catarse na Pedagogia Histórico-Crítica. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, nº 57, p. 146-164, jun. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.20396/rho.v14i57.8640409. Acesso em: 03 mai. 2021.
COUTINHO, Carlos Nelson. Gramsci: um estudo sobre seu pensamento político. Ed. revista e ampliada. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.
COUTINHO, Caros Nelson. Cultura e sociedade no Brasil: ensaios sobre idéias e formas. 4ª ed. São Paulo: Expressão Popular, 2011.
COUTINHO, Carlos Nelson. Catarse. In: Dicionário Gramsciano. Guido Liguori e Pasquale Voza (Org.). 1ª ed. São Paulo: Boitempo, 2017, p. 93-95.
EAGLETON, Terry. A ideia de cultura. Trad. de Sandra Castello Branco. São Paulo: UNESP, 2005.
FRADE, Cáscia. Folclore/cultura popular: aspectos de sua história. 1997. Disponível em: <http://www.unicamp.br/folclore/Material/extra_aspectos.pdf>. Acesso em: 20 fev. 2020.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere, v. 1 - Antonio Gramsci: introdução ao estudo da filosofia. A filosofia de Benedetto Croce. Ed. e trad. de Carlos N. Coutinho. Coed. de Luiz S. Henriques e Marco A. Nogueira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere, v. 2 - Antonio Gramsci: os intelectuais. O princípio educativo. Jornalismo. Ed. e trad. de Carlos N, Coutinho. Coed. de Luiz S. Henriques e Marco A. Nogueira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000a.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere, v. 3 - Antonio Gramsci: Maquiavel. Notas sobre o Estado e a política. Ed. e trad. de Carlos N. Coutinho. Coed. de Luiz S. Henriques e Marco A. Nogueira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000b.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere. v. 6. Trad., org. e ed. de Carlos Nelson Coutinho, de Marco Aurélio Nogueira e Luiz Sérgio Henriques. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 2002.
GRAMSCI, Antonio. Lá città futura. In: GRAMSCI, Antonio. Escritos políticos – volume 1: 1910-1920. Org. e trad. de Carlos Nelson Coutinho. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 2004a, p. 76-98.
GRAMSCI, Antonio. Socialismo e cultura. In: GRAMSCI, Antonio. Escritos políticos – volume 1: 1910-1920. Org. e trad. de Carlos Nelson Coutinho. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 2004b, p. 56-61.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere, v. 4. Edição de Carlos Nelson Coutinho, com a colaboração de Luiz Sérgio Henriques e Marco Aurélio Nogueira. 5ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.
MARCONI, Marina de Andrade; PRESOTTO, Zélia Maria Neves. Antropologia. Uma introdução. 6ª ed. São Paulo: Atlas. 2006.
MARTINS, Marcos F. Marx, Gramsci e o conhecimento: ruptura ou continuidade? Campinas-SP: Autores Associados; Americana-SP: UNISAL, 2008.
MARTINS, Marcos Francisco. Gramsci, filosofia e educação. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 8, n. 1, p. 13-40, jan./jun. 2013. Disponível em: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/5369/3466. Acesso em: 20 fev. 2020.
MARTINS, Marcos Francisco. "Tradução" da escola unitária de Gramsci pela pedagogia histórico-crítica de Saviani. ETD-Educação Temática Digital, Campinas/SP, v. 20, n. 4, p. 997-1017, out./dez. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.20396/etd.v20i4.8649915. Acesso em: 10 mai. 2021.
MARTINS, Marcos Francisco. Gramsci, educação e escola unitária. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 47, 226099, 2021, 14. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ep/a/X3MD3XtH4YVQfXndFDBDtws/>. Aceso em: 04 jul. 2023.
MARTINS, Angela Maria Souza. NEVES, Lúcia Maria Wanderley. Cultura Educação, Dominação: Gramsci, Thompson, Williams. Revista HistedBR On-line. Campinas, nº 55, p. 73-93, março de 2014. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8640462/8021. Acesso em: 20 fev. 2020.
MARX, Karl. Crítica da filosofia do direito de Hegel. São Paulo: Boitempo Editorial, 2015.
PORTELLI, Hugues. Gramsci e o Bloco Histórico. 5ª ed. Trad. de Angelina Peçanha. São Paulo: Paz e Terra, 1990.
SEMERARO, Giovanni. Gramsci e a sociedade civil: cultura e educação para a democracia. Petrópolis: Vozes, 1999.
SCHLESENER, Anita Helena. Hegemonia e cultura: a dimensão política da educação e a formação escolar em Antonio Gramsci. Revista Novos Rumos, v. 50, p. 1-11, 2013.
SCHLESENER, Anita Helena. Hegemonia e cultura: Gramsci. 3ª ed. Curitiba: Ed. UFPR, 2007.
STACCONE, Giuseppe. Gramsci – 100 anos: revolução e política. 3ª ed. Petrópolis: Vozes, 1995.
VIEIRA, Carlos Eduardo. Cultura e formação humana no pensamento de Antonio Gramsci. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 1, p. 51-66, jan./jun. 1999. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ep/a/Pnbfn3MVRVR4LvYyhjJwsRr/?lang=pt&format=pdf>. Acesso em: 29 mai. 2021.
VIEIRA PINTO, Álvaro. Teoria da Cultura. In: Ciência e existência: problemas filosóficos da pesquisa científica. 2ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979, cap. VI, p. 119-138.
WILLIAMS. Raymond. Palavra-chave: um vocabulário de cultura e sociedade. São Paulo: Boitempo, p. 117-124, 2007.
WILLIAMS. Raymond. Reymond. Cultura e Marxismo. In: Base e superestrutura na teoria da cultura marxista. São Paulo: Editora UNESP, p. 43-68, 2011a.
WILLIAMS. Raymond. Cultura e materialismo. Trad. de André Glaser. São Paulo: Editora Unesp, 2011b.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)