MITec: a perceptual model to identify the necessary skills in the integration of digital technologies in the teaching-learning process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644471110

Keywords:

MITec, Digital skills, Inquiry, Perceptual Model

Abstract

This article aims to present a model of inquiry, in the form of a Likert questionnaire, which seeks to understand, in the initial training of teachers, how they perceive the development of skills necessary for the integration of digital technologies in the teaching-learning process. For this, we sought to structure a questionnaire in three dimensions: 1) attitude towards digital information and communication technologies (ICT) which is based on the Will-Skill-Tool-Pedagogy (WSTP) model, having 6 categories and 9 statements; 2) digital competences that are based on DigComp and on the Dynamic Framework of Digital Competence Reference for Portugal (QDRCD) having 9 categories and 15 affirmatives; 3) pedagogical that seeks foundations in the Synthesis of Qualitative Data (SQD) model, having 6 categories and 24 statements. The construction of the questionnaire was validated by a pair of specialists from the area of ​​initial teacher education, and the reliability analysis was carried out using Cronbach's alpha coefficient, which showed excellent internal consistency. By referring to the Technological pedagogical content knowledge (TPACK) model, the initial results demonstrate that the questionnaire has the potential to generate relevant data that can be used by educational managers and researchers for future decision-making on the methodologies used in the development of digital skills in initial teacher training, with a view to encouraging their integration into the teaching-learning process.

Author Biographies

Wender Antônio da Silva, Universidade Estadual de Roraima

Wender Antônio da Silva é Pós-Doutor pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Doutor em Educação em Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC) vinculado a Universidade Federal de Mato Grosso / Universidade Estadual do Amazonas / Universidade Federal do Pará, Mestre em Ciências (Ênfase em Computação) pelo programa de Pós-Graduação da Faculdade de Engenharia Elétrica da Universidade Federal de Uberlândia-MG, Especialista em Docência Universitária e Bacharel em Sistemas de Informação pelo Instituto Luterano de Ensino Superior de Itumbiara. Atuou como Professor Auxiliar nos cursos de Sistemas de Informação, Ciência da Computação, Psicologia, Pedagogia, Matemática, Ciências Contábeis e Agronomia do Instituto Luterano de Ensino Superior de Itumbiara, onde também atuou na Comissão Própria de Avaliação Institucional (CPA). Foi professor bolsista da Universidade Federal de Roraima, onde atuou especificamente no Núcleo de Educação a Distância (NEaD). Foi professor dos cursos de tecnologia da Faculdade Estácio Atual. É professor efetivo da Universidade Estadual de Roraima, onde atuou no Núcleo de Educação a Distância (NEaD) como coordenador geral da Universidade Aberta do Brasil. Atualmente faz parte do colegiado do curso de Bacharelado em Ciência da Computação e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências (Mestrado Profissional). 

Fernando Albuquerque Costa , University of Lisbon

Graduado em Psicologia (Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação /Universidade de Lisboa). Doutor em Ciências da Educação (Universidade de Lisboa). Professor Auxiliar do Instituto de Educação da Universidade de Lisboa onde integra a Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação. Coordena a Licenciatura em Educação e Formação e o Curso de Mestrado em Educação e Formação, especialização em e-Learning e Formação a Distância. Desenvolve pesquisas na área de: Currículo e tecnologias digitais; Tecnologias digitais e inovação de práticas e processos educacionais; Competências digitais de alunos, educadores, professores e formadores.

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Published

2023-04-18

How to Cite

Silva, W. A. da, & Costa , F. A. (2023). MITec: a perceptual model to identify the necessary skills in the integration of digital technologies in the teaching-learning process. Education, 48(1), e16/1–26. https://doi.org/10.5902/1984644471110