Perceptions of Chemistry teachers at federal universities in Minas Gerais on the low expressiveness of book production in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644470830Keywords:
Chemistry, Graduation, University bookAbstract
The issue of the low expressivity of the production of university chemistry books in Brazil was addressed in this text. Given the representativeness of the Federal Universities of Minas Gerais in the country, was investigated the perception of fourteen university professors of Chemistry linked to these institutions about the central theme. The research is qualitative and use questionnaires and interviews with teachers. Data Content Analysis was performed, with categories defined a posteriori. It was finished that the differentiation between national and international works does not depend only on nationality, but also on the type of scientific and pedagogical training of the author, and that the low expressivity is due to four main factors: the appreciation of international culture; the late development of Chemistry in Brazil; teachers' low interest in authorship; and the good quality of the translated books.
References
ANDRADE, Ana Carolina de; FELIPE, Edmáisson; MEDEIROS, Simone Alves de. Da pedagogia tradicional a uma aprendizagem significativa: Ações inovadoras que fazem a diferença na vida do aluno. Revista Episteme Transversalis, v.11, n. 2, p. 69-95, 2020. Disponível em: http://revista.ugb.edu.br/ojs302/index.php/episteme/article/view/2146 Acesso em: 07 jun. 2023.
BARDIN, Lawrence. Análise de conteúdo. 1. ed. Lisboa: Edições 70, 2011.
CHARTIER, Roger. A mão do autor e a mente do editor. 1. ed. São Paulo: Editora Unesp, 2014.
CHOPPIN, Alain. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, v. 30, n. 3, set./dez., p. 549-566, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/GNrkGpgQnmdcxwKQ4VDTgNQ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 17 jun. 2022.
DURHAM, Eunice R. O ensino superior no Brasil: público e privado. Documento de trabalho. Núcleo de Pesquisas sobre Ensino Superior da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2003.
FARIAS, Robson Fernandes de; NEVES, Luiz Seixas das; SILVA, Denise Domingos da. História da Química no Brasil. 2. ed. Campinas, SP: Editora Átomo, 2006.
FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo. 2. ed. Brasília: Liber Livro, 2007.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Superior 2019. [online]. Brasília: Inep, 2020. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/basica-censo-escolar-sinopse-sinopse. Acesso em: 17 jun. 2022.
LEITE, Francisco Tarcisio. Metodologia Científica: Métodos e técnicas de pesquisa (Monografias, Dissertações, Tese e Livros). 3 ed. Aparecida: Ideias & Letras, 2015.
MAAR, Juergen Heinrich. Aspectos históricos do ensino superior de química. Scientiae Studia, São Paulo, v. 2, n. 1, p. 33-84, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ss/a/sq9xSdnwf6syXphxGDdmcdx/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 17 jun. 2022.
MANOEL, Edison de Jesus. A cultura do livro e a pós-graduação em educação física. Movimento, Porto Alegre, v. 26, p. 1-12, 2020
MUNAKATA, Kazumi. Livro didático como indício da cultura escolar. História da Educação, Porto Alegre, v. 20, n. 50, p. 119-138, set./dez. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/heduc/a/cwYpSWdmxxpLjK7ZRGfxhmc/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 17 jun. 2022.
SANTOS, William Rossani dos; GALLETTI, Rebeca Chiacchio Azevedo Fernandes. História do Ensino de Ciências no Brasil: Do período colonial aos dias atuais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 23, p. 1-36, 2023.
SOUZA, Karina Aparecida de Freitas de; MATE, Cecília Hanne; PORTO, Paulo Alves. História do uso do livro didático universitário: o caso do instituto de química da Universidade de São Paulo. Ciência e Educação, v. 17, n. 4, p. 873-886, 2011. Disponível em: http://old.scielo.br/pdf/ciedu/v17n4/a07v17n4.pdf. Acesso em: 17 jun. 2022.
TREVISOL, Joviles Vitório; TREVISOL, Maria Teresa Ceron; VIECELLI, Eloir. O ensino superior no Brasil: políticas e dinâmicas de expansão (1991-2004). Roteiro, Joaçaba, v. 34, n. 2, p. 215-242, jul/dez 2009. Disponível em https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/306/59. Acesso em: 17 jun. 2022.
VEIGA-NETO, Alfredo. Cultura, culturas e educação. Revista Brasileira de Educação, n. 23, p. 5-15, maio/jun./jul./ago. 2003. ). Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/G9PtKyRzPcB6Fhx9jqLLvZc/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 17 jun. 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)