Perceptions of Chemistry teachers at federal universities in Minas Gerais on the low expressiveness of book production in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644470830

Keywords:

Chemistry, Graduation, University book

Abstract

The issue of the low expressivity of the production of university chemistry books in Brazil was addressed in this text. Given the representativeness of the Federal Universities of Minas Gerais in the country, was investigated the perception of fourteen university professors of Chemistry linked to these institutions about the central theme. The research is qualitative and use questionnaires and interviews with teachers. Data Content Analysis was performed, with categories defined a posteriori. It was finished that the differentiation between national and international works does not depend only on nationality, but also on the type of scientific and pedagogical training of the author, and that the low expressivity is due to four main factors: the appreciation of international culture; the late development of Chemistry in Brazil; teachers' low interest in authorship; and the good quality of the translated books.

Author Biographies

Isabela Christo Gatti, Universidade Federal de Juiz de Fora

Aluna de Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Química da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Licenciada e Mestre em Química pela mesma instituição.

Andreia Francisco Afonso, Universidade Federal de Juiz de Fora

Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro e em Licenciatura em Química pela Universidade de Uberaba. Mestrado em Ciências Biológicas (Área de concentração Zoologia) pelo Museu Nacional do Rio de Janeiro e Doutorado em Ciências (Área de concentração Química) pela Universidade Federal de São Carlos. Atualmente é Professora Adjunta do Departamento de Química, do Programa de Pós-Graduação em Química, do Programa de Pós-graduação Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública e da Especialização em Ensino de Ciências e Matemática nos anos iniciais. 

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Published

2024-02-20

How to Cite

Gatti, I. C., & Afonso, A. F. (2024). Perceptions of Chemistry teachers at federal universities in Minas Gerais on the low expressiveness of book production in Brazil. Education, 49(1), e39/1–24. https://doi.org/10.5902/1984644470830

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