Melodic, rhythmic and affective-musical imitation: the musical learning of babies through imitation and the mirror neuron system
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644470379Keywords:
Mirror neurons, Imitation, Musical learning of babiesAbstract
Studies show that imitation integrates children's musical learning (DELALANDE, 2019; GORDON, 2015; SWANWICK, 2014). The discovery of mirror neurons proves that imitation is an action that integrates human learning and, therefore, should be investigated. Imitation is also an innate action of the baby (MELTZOFF; MOORE, 1995). The objective of this work was to investigate how babies' musical learning occurs through imitation and mirror neuron system based on scientific research. Bibliographic research was used as a method (LIMA; MIOTO, 2007) and data analysis was based on content analysis (BARDIN, 2009). This work is justified by the contribution of the understanding of how babies learn music. As a result, it was verified that babies develop musically through three types of imitation that are related to each other: melodic, affective-musical and rhythmic. From this study, we concluded that imitation occurs in a visual-motor auditory way and that during a musical interaction, the baby observes and relates movements and their sounds and transforms sensory perceptions (vision, touch and hearing) into motor representations (singing, intonation, movements, gestures and rhythms).
References
ADDESSI, Ana Rita. Interação vocal entre bebês e pais durante a rotina da “troca de fraldas”. Revista da ABEM, Londrina, v. 20, p. 21-30, jan./jun. 2012.
ADDESSI, Ana Rita. O paradigma da interação reflexiva no campo da aprendizagem mediada por tecnologias: arcabouço teórico e alguns resultados empíricos com a plataforma MIROR. In: A. F. CORRÊA (Org). A mente musical em uma perspectiva interdisciplinar. Tradução: Rosane Cardoso de Araújo. Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 2015. p. 191-233.
ANDRADE, Valéria C. A; ANDRADE, Paulo Estêvão. Aspectos neurobiológicos e evolucionários da cognição e suas implicações para a educação. In: KONKIEWITZ, E. C. (Org). Aprendizagem, comportamento e emoções na infância e adolescência: uma visão transdisciplinar. Dourados-MS: Ed. UFGD, 2013, p. 17-33.
BALTHAZAR, Laura U.; FREIRE, Ricardo D. A observação dos neurônios-espelho na performance musical: possibilidades de auxílio na iniciação musical instrumental. In: Anais do Simpósio de Comunicações e Artes Musicais, 8, 2012, Florianópolis. Florianópolis: SIMCAM, 2012. p. 3-10.
BARDIN, Laurence. Análise do Conteúdo. Tradução Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2009.
DELALANDE, François. A música é um jogo de criança. Tradução: Alessandra Cintra. São Paulo: Peirópolis, 2019.
FERRARI, Pier Francesco et al. Mirror neurons responding to observation of ingestive and communicative mouth actions in the monkey ventral premor córtex. European Journal of Neroscience, v. 17, p. 1.703-1.714, 2003.
FLOHR, John W. Best Practices for young children’s music education: guidance from brain research. General Music Today, p. 13-19, 2010.
FREIRE, Ricardo Dourado. Articulações entre imitação e memória nos processos de percepção musical. In: CORRÊA, Antenor Ferreira. (Org). A mente musical em uma perspectiva interdisciplinar. Brasília: UnB, 2015.
FREIRE, Ricardo Dourado. Memória e Imitação na Percepção Musical. In: Anais do Simpósio Internacional de Cognição e Artes Musicais, 7, 2011, Brasília. Brasília: UnB, 2011. p. 9-17.
GORDON, Edwin E. Teoria de aprendizagem musical para recém-nascidos e crianças em idade pré-escolar. Tradução Paulo Maria Rodrigues e Victor Gaspar. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2015.
GRATIER, Maya. A melodia antes das palavras? O papel da voz nas primeiras trocas sociais do bebê. In: PARLATO-OLIVEIRA, Erika; COHEN, David. (Orgs). O bebê e o outro: seu entorno e suas interações. São Paulo: Instituto Langage, 2017.
HURON, David. Um instinto para a música: seria a música uma adaptação evolutiva? Em Pauta, v. 20, n. 34/35, p. 49-84, jan./dez 2012.
IACOBINI, Marco. Neurobiology of imitation. Current Opinion in Neurobiology, v. 19, p. 661-665, 2009.
ILARI, Beatriz Senoi. Bebês também entendem de música: a percepção e a cognição musical no primeiro ano de vida. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 7, n.7, p. 83-90, set. 2002.
KOHLER, Evelyne et al. Hearing sounds, understanding actions: action representation in mirror neurons. Science, v. 297, p. 846-848, 2002.
LIMA, Cristiane Sasso de; MIOTO, Regina Célia Tamaso. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Revista Katál. Florianópolis, v. 10, p. 37-45, 2007.
MAFFIOLETTI, Leda de Albuquerque. Musicalidade comunicativa e senso de eu. Orfeu, v. 2, n. 2, p. 133-146, dez/2017.
MALLOCH, Stephen N. Mothers and infants and communicative musicality. Music Scientie. P. 29-57, 1999-2000.
MARSHALL, Peter J.; MELTZOFF, Andrew N. Neural mirroring mechanisms and imitation in human infants. Philosophical Transactions of the Royal Society, p. 1-11, 2014.
MELTZOFF, Andrew N.; MOORE, M. Keith. Infants' understanding of people and things: from body imitation to folk psychology. In: BERMÚDEZ, José Luis; MARCEL, Anthony; EILAN, Naomi (Orgs). The Body and the Self. Cambridge: MIT Press, p. 43-69, 1995.
MOLNAR-SZAKACS, Istvan; OVERY, Katie. Music and mirror neurons: from motion to 'e'motion. Social Cognitive and Affective Neuroscience, vol. 1, n. 3, p. 235-241, 2006.
NAGY, Emese. From Imitation to Conversation: The First Dialogues with Human Neonates. Infant and Child Development, vol. 15, p. 223-232, 2006.
NYSTRÖM, P. The infant mirror neuron system studied with high density EEG. Social Neuroscience, 3, 2008.
OVERY, Katie; MOLNAR-SZAKACS, Istvan. Being Together in Time: Musical Experience and the Mirror Neuron System. Music Perception: An Interdisciplinary Journal, v. 26, n. 5, p. 489-504, 2009.
PAPOUSEK, Mechthild. Communication in early infancy: an arena of intersubjective learning. Infant Behavior & Development, 30, p. 258-266, 2007.
PARIZZI, Maria Betânia. O canto espontâneo da criança de zero a seis anos: dos balbucios às canções transcendentes. Revista da ABEM, v. 15, p. 39-48, set/2006.
RIZZOLATTI, Giacomo; CRAIGHERO, Laila. The mirror-neuron system. Annual Review of Neuroscience, v. 27, p. 169-192, jun. 2004.
SILVA, Laís Soares da. Neuroplasticidade e música: um estudo sobre as neurociências e a educação musical. Anais do Congresso Interdisciplinar de Pesquisa, Iniciação Científica e Extensão. 2017, Belo Horizonte. Belo Horizonte: Centro Universitário Metodista Izabela Hendrix, 2017. p. 943-954.
SWANWICK, Keith. Música, mente e educação. Tradução Marcell Silva Steuernagel. 1 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.
TREHUB, Sandra E. The developmental origins of musicality. Nature Neuroscience, vol. 6, n. 7, p. 669-673, jul. 2003.
TREVARTHEN, Colwyn; AITKEN, Kenneth J. Intersubjetividade Normal Precoce. In: TREVARTHEN, Colwyn; AITKEN, Kenneth J. GRATIER, Maya. O bebê nosso professor. São Paulo: Instituto Langage, 2019a, p.25-58.
TREVARTHEN, Colwyn; AITKEN, Kenneth J. Desenvolvimento da Intersubjetividade no Primeiro Ano de Vida. In: TREVARTHEN, Colwyn; AITKEN, Kenneth J.; GRATIER, Maya. O bebê nosso professor. São Paulo: Instituto Langage, 2019b, p.59-81.
TREVARTHEN, Colwyn. O bebê nosso professor, poeta e músico. In: TREVARTHEN, Colwyn; AITKEN, Kenneth J.; GRATIER, Maya. O bebê nosso professor. São Paulo: Instituto Langage, 2019, p. 14-24.
TREVARTHEN, Colwyn; GRATIER, Maya. Voz e musicalidade: natureza, emoção e cultura. O bebê nosso professor. São Paulo: Instituto Langage, 2019, p.82-94.
TREVARTHEN, Colwyn. The neurobiology of early communication: intersubjective regulations in human brain development. In: KALVERBOER, Alex Fedde; GRAMSBERGEN, Albertus Arend. Handbook on brain and behavior in human development. Dordrecht, Boston: Kluver, 2001, p. 841-882.
WESTERMAN, Gert; MIRANDA, Eduardo Reck. modelling the development of mirror neurons for auditory-motor integration. Journal of New Music Research, v. 31, n. 4, p. 367-375, 2002.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)