Interprofessional Education in the perception of teachers: integrative review
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644470338Keywords:
Faculty, Interprofessional Education, Health Human Resource TrainingAbstract
To identify, on a deep dive in specific literature, the teacher’s perception of the interprofessional education training on the human resources sector in the healthcare industry. This is an integrative literature review carried out with the following databases and educational portals: SCOPUS, CINAHL, SCIENCE DIRECT, PUBMED, WEB OF SCIENCE, VHL, SCIELO, LILACS and COCHRANE. The timeline considered is from 2014 to 2020, with articles in English, Portuguese and Spanish. The sample consists of 14 articles available in national and international literature. The analysis of the studies made it possible to identify two categories: The first category being “Behavior and facilitating attributes for Interprofessional Education'' and the second “Training for Interprofessional Education”. It verified the positive impact of Interprofessional Education for the development of teachers. The contact of these professionals with Interprofessional Education reduced existing stereotypes among teachers. The interaction between experienced teachers in Interprofessional Education and inexperienced teachers has proved to be an alternative for strengthening the strategy and improving healthcare education.
References
ALMEIDA, Naomar de et al. Formação médica na UFSB: I. Bacharelado interdisciplinar em saúde no primeiro ciclo. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, n. 3, p. 337-348, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/wrbZgR86tbPt7GJr9c5yCby/abstract/?lang=pt. Acesso em: 5 dez. 2021.
BARR, Hugh. Competent to collaborate: Towards a competency-based model for interprofessional education. Journal of Interprofessional Care, London, n. 2, p. 181-187, 1998. Disponível em: https://neipc.ufes.br/sites/neipc.ufes.br/files/field/anexo/competent_to_collaborate.pdf. Acesso em: 7 dez. 2021.
BASHATAH, Adel S. et al. Interprofessional cooperation: an interventional study among Saudi healthcare teaching staff at King Saud University. Journal of Multidisciplinary Healthcare, New Zealand, n. 1, p. 1537-1544, 2020. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7669497/pdf/jmdh-13-1537.pdf. Acesso em: 7 dez. 2021.
BATISTA, Nildo Alves et al. Educação Interprofissional na formação em Saúde: a experiência da Universidade Federal de São Paulo, campus Baixada Santista, Santos, Brasil. Interface (Botucatu), São Paulo, n. 2, p. 1705-1715, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/FJ5cbRRzrx4GmjhVNp97jvf/abstract/?lang=pt. Acesso em: 8 dez. 2021.
BENTLEY, Michael et al. Interprofessional teamwork in comprehensive primary healthcare services: Findings from a mixed methods study. Journal of Interprofessional Care, London, n. 3, p. 274-283, 2017. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13561820.2017.1401986?journalCode=ijic20. Acesso em: 4 dez. 2021.
BLAKENEY, Erin Abu-Rish et al. Findings from a mixed-methods study of an interprofessional faculty development program. Journal of Interprofessional Care, London, n. 1, p. 83-89, 2016. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3109/13561820.2015.1051615?journalCode=ijic20. Acesso em: 20 nov. 2021.
BOTMA, Yvonne. Consensus on interprofessional facilitator capabilities. Journal of Interprofessional Care, London, n. 3, p. 277-279, 2019. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13561820.2018.1544546?scroll=top&needAccess=true. Acesso em: 20 nov. 2021.
BRASIL. Lei n. 8.080, de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Brasília/DF: Diário Oficial, 1990.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria Interministerial n. 1.802, de 26 de agosto de 2008. Institui o Programa de Educação pelo Trabalho para a Saúde – PET-Saúde. Brasília/DF: Diário Oficial, 2008.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria Interministerial n. 421, de 3 de março de 2010. Institui o Programa de Educação pelo Trabalho para a Saúde (PET-Saúde) e dá outras providências. Brasília/DF: Diário Oficial, 2010.
CAMARA, Ana Maria Chagas Sette; GROSSEMAN, Suely; PINHO, Diana Lúcia Moura. Educação Interprofissional no Programa PET-Saúde: a percepção de tutores. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 817-829, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/b7pJcqdhKJdvKrBB3Y7mhWw/?lang=pt. Acesso em: 20 nov. 2021.
COSTA, Marcelo Viana da. A potência da Educação Interprofissional para o desenvolvimento de competências colaborativas no trabalho em saúde. In: TOASSI, Ramona Fernanda Ceriotti (org.). Interprofissionalidade e formação na saúde: onde estamos?. Porto Alegre: Rede Unida, 2017.
CUNHA, Marcia Borin da et al. Metodologias ativas: em busca de uma caracterização e definição. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 40, e39442, 2024. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/cSQY74VPYPJCvNLQdv4HZYn/?lang=pt. Acesso em: 11 set. 2024.
DERBYSHIRE, Julie A.; MACHIN, Alison I.; CROZIER, Suzanne. Facilitating classroom based interprofessional learning: A grounded theory study of university educators’ perceptions of their role adequacy as facilitators. Nurse Education Today, Edinburgh, v. 35, n. 1, p. 50-56, 2015. Disponível em: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0260-6917(14)00185-3. Acesso em: 17 jun. 2021.
DOLL, Joy; MAIO, Anna; POTTHOFF, Meghan. Epic failure: Lessons learned from interprofessional faculty development. Perspectives on Medical Education, Omaha, n. 6, p. 408-411, 2018. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6283775/pdf/40037_2018_Article_488.pdf. Acesso em: 17 jun. 2021.
EVANS, Sherryn et al. “Refreshed… reinforced… reflective”: A qualitative exploration of interprofessional education facilitators’ own interprofessional learning and collaborative practice. Journal of Interprofessional Care, London, n. 6, p. 702-709, 2016. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13561820.2016.1223025?journalCode=ijic20. Acesso em: 17 jun. 2021.
FREIRE, José Rodrigues et al. Educação Interprofissional nas políticas de reorientação da formação profissional em saúde no Brasil. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, n. 1, p. 86-89, 2019. Disponível em:https:://www.scielosp.org/article/sdeb/2019.v43nspel/86-96/pt/. Acesso em: 17 jun. 2021.
GARY, Jodie C.; GOSSELIN, Kevin; BENTLEY, Regina. Health Science center faculty attitudes towards interprofessional education and teamwork. Journal of Interprofessional Care, London, v. 32, n. 2, p. 231-234, 2018. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13561820.2017.1376626?journalCode=ijic20. Acesso em: 16 jun. 2021.
HALL, Leslie Walter; ZIERLER, Brenda K. Interprofessional education and practice guide No. 1: developing faculty to effectively facilitate interprofessional education. Journal of Interprofessional Care, London, n. 1, p. 3-7, 2015. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.3109/13561820.2014.937483?needAccess=true. Acesso em: 5 dez. 2021.
KALBARCZYK, Anna et al. “The era of single disease cowboys is out”: evaluating the experiences of students, faculty, and collaborators in an interdisciplinary global health training program. Globalization and Health, United Kingdom, v. 14, n. 1, p. 1-8, 2018. Disponível em: https://globalizationandhealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12992-018-0343-z. Acesso em: 17 jun. 2021.
LEGROS, Theresa A. et al. Using learning theory, interprofessional facilitation competencies, and behavioral indicators to evaluate facilitator training. Journal of Interprofessional Care, London, n. 6, p. 596-602, 2015. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3109/13561820.2015.1040874?journalCode=ijic20. Acesso em: 7 dez. 2021.
MENDES, Karina Dal Sasso; SILVEIRA, Renata Cristina de Campos Pereira; GALVÃO, Cristina Maria. Revisão Integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 17, n. 4, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/XzFkq6tjWs4wHNqNjKJLkXQ/. Acesso em: 17 jun. 2021.
MORÁN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção mídias contemporâneas. Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens, Ponta Grossa, v. 2, n. 1, p. 15-33, 2015. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acesso em: 8 dez. 2021.
MOYCE, Sally; BIGBEE, Jeri L.; KEENAN, Craig. Assessing faculty attitudes after participation in an interprofessional teaching scholars programme. Journal of Interprofessional Care, London, v. 31, n. 1, p. 129-131, 2017. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13561820.2016.1248817?journalCode=ijic20. Acesso em: 8 dez. 2021.
PEDUZZI, Marina. Educação Interprofissional para o desenvolvimento de competências colaborativas em saúde. In: TOASSI, Ramona Fernanda Ceriotti (org.). Interprofissionalidade e formação na saúde: onde estamos?. Porto Alegre: Rede Unida, 2017.
PEREIRA, Márcio Florentino. Interprofissionalidade e saúde: conexões e fronteiras em transformação. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, São Paulo, v. 22, p. 1753-1756, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/n8NtBdgykFDyKT49F8gpL5f/?lang=pt. Acesso em: 9 dez. 2021.
PRINCIPAIS itens para relatar Revisões sistemáticas e Meta-análises: a recomendação PRISMA. Epidemiol. Serv. Saúde, Brasília, v. 24, n. 2, p. 335-342, jun. 2015. Disponível em: http://scielo.iec.gov.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-49742015000200017&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 11 set. 2024.
REGISTER, Shilpa et al. Effect of interprofessional (IP) faculty development on perceptions of IP collaboration and on IP behaviors. Journal of Interprofessional Care, v. 33, n. 6, p. 809-811, 2019. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13561820.2019.1593115?journalCode=ijic20. Acesso em: 9 dez.2021.
ROBINS, Lynne; MURPHY, Nanci; ZIERLER, Brenda. Leveraging a faculty fellowship programme to develop leaders in interprofessional education. Journal of Interprofessional Care, London, v. 30, n. 4, p. 520-522, 2016. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3109/13561820.2016.1150258?journalCode=ijic20. Acesso em: 9 dez. 2021.
SILVA, Elaine Andrade Leal et al. Formação docente para o ensino da Educação Interprofissional. Cogitare Enfermagem, v. 26, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cenf/a/FbmfMgdm3vs6hxVhc5XvLVM/. Acesso em: 5 dez. 2021.
SILVA, Gilberto Tadeu Reis da. Educação Interprofissional e formação de professores em saúde. Revista de Enfermagem Referência, Coimbra, n. 1, p. 1-2, 2020. Disponível em: https://www.redalyc.org/jatsRepo/3882/388263105001/388263105001.pdf. Acesso em: 7 dez. 2021.
TOASSI, Ramona Fernanda Ceriotti (org.). Interprofissionalidade e formação na saúde: onde estamos?. Porto Alegre: Rede Unida, 2017.
WHITTEMORE, Robin; KNAFL, Kathleen. The integrative review: updated methodology. Journal of Advanced Nursing, Australia, v. 52, n. 5, p. 546-553, 2005. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2648.2005.03621.x. Acesso em: 7 dez. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)