The implementation context of Integrated Technical Education in the Environment at Paula Souza Center
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644470007Keywords:
Environmental crisis, Integral education, Neoliberal policiesAbstract
This article aims at understanding the social, economic, and political environments in which occured the implementation in the Technical course in Environment Integrated to High School (Etim) at Paula Souza Center, in São Paulo, downtown. This goal is justified since we are facing a systemic crisis in which the processes of exploitation, extraction, and degradation of nature have culminated in the destabilization of ecological relationships, and also the threat to the existence of life on Earth.Thus, society has seen the areas of Education and Environmental Education - EE - as potential articulators to deal with this crisis in the face of the urgency of acquiring other socio-environmental values and behaviors in order to replace utilitarianism. Implementing technical education is critical. However, it does not seem to be enough without problematizing the complex, socio-environmental interrelationships focusing on integral, and omnilateral education. The investigation was based on the qualitative perspective, following a document analysis, and semi-structured interview as data collection procedures. Discursive Textual Analysis – DTA was used as an analytical tool. Based on the results, we understand that the design of the curriculum of the Technical course in Environment Integrated to High School (Etim) occurred under the influence of neoliberal policies in socio-political, and economic contexts of contradictions between education for competences and autonomy. We have observed a course made up of a mosaic of political, and structural aspects focused on the training process on the environmental issue.
References
BOFF, Leonardo. Sustentabilidade: o que é: o que não é.Petrópolis: Vozes, 2012.
BOGDAN, Roberto C.; BIKLEN, Sari Knopp.Investigação qualitativa em educação. Porto – Portugal: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Lei nº 9. 795 de 27 de abril de 1999. Política Nacional de Educação Ambiental.Brasília, 1999.
BRASIL. Decreto nº 6.302 de 12 de dezembro de 2007. Brasília, 2007.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Brasília, 2012.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação Básica. Brasília, 2013.
BRASIL.Ministério da Educação. Brasil profissionalizado. Brasília, 2018.
CAPRA, Fritjof. O ponto de mutação. São Paulo: Cultrix, 1982.
CARVALHO, Luiz Marcelo de. A temática ambiental e a escola de 1º grau. 1989. Tese (Doutorado em Educação). Universidade de São Paulo, 1989.
CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
CENTRO PAULA SOUZA. Plano de curso 167: habilitação profissional de técnico em meio ambiente integrado ao ensino médio. [São Paulo]: CPS, 2011.
CIAVATTA, Maria. O ensino integrado, a politecnia e a educação Omnilateral. Por que lutamos? Revista Trabalho & Educação. v. 23 n.1, p. 187 – 205, 2014.Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9303/6679. Acesso em: 15 maio 2021.
CUNHA, Luiz Antônio. O ensino de ofícios artesanais e manufatureiros no Brasil escravocrata. 2. ed. São Paulo: Unesp, 2005.
D’ANGELO, Márcia. Escola Técnica Federal de São Paulo: a integração do saber e do fazer na formação do técnico de nível médio (1965-1986). 2007. Tese (Doutorado em História Social). São Paulo: Universidade de São Paulo, 2007.
DIAS, Genebaldo Freire. Educação Ambiental: princípios e práticas. 9. ed. São Paulo: Gaia, 2004.
DUPAS, Gilberto. Meio ambiente e crescimento econômico: tensões estruturais. São Paulo: Uneso, 2008.
FURLAN, Elisângela. Educação da década de 1970: formação sem informação. In: Jornada do HISTEDBR, 2013, Campinas. Anais. EdUnicamp, 2013. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br. Acesso em: 17 mar. 2017.
FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. A gênese do Decreto n. 5.154/2004: um debate no contexto controverso da democracia restrita. TrabalhoNecessário, v. 3 n. 3, p. 1-26, 2005. Disponível em:http://forumeja.org.br/pf/sites/forumeja.org.br.pf/files/CIAVATTAFRIGOTTORAMOS.pdf. Acesso em: 11mar. 2021.
GONÇALVES, Carlos Walter Porto. Os (Des) caminhos do meio ambiente. São Paulo: Contexto, 1990.
GRAMSCI, Antonio. Os intelectuais e a organização da cultura. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1979.
INSTITUTO SOCIOAMBIENTAL. Nota Técnica: Desmatamento sem controle na Amazônia Legal: A estimativa da taxa de desmatamento PRODES em 2021 e o impacto nas áreas protegidas. 2021. Disponível em: https://acervo.socioambiental.org/sites/default/files/documents/prov0448_0.pdf. Acesso: 05 mar. 2022.
KUENZER, Acácia Zeneida. Ensino do 2º grau: o trabalho como princípio educativo. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2001.
LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa.As macrotendências político-pedagógicas da Educação Ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade. v. 17 n. 1. p. 23-40. 2014.
MACHADO, Lucília Regina de Souza.Politecnia, escola unitária e trabalho. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1991.
MANFREDI, Silvia Maria. Educação profissional no Brasil. São Paulo: Cortez, 2002.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 3. ed. Unijuí, 2016.
MARQUES Filho, Luiz César. Capitalismo e colapso ambiental. 3. ed. Campinas: Unicamp, 2018.
MARTINS, Marcos Francisco. Ensino técnico e globalização: cidadania ou submissão? Campinas: Autores associados, 2000.
NEIMAN, Zysman. Era verde?: ecossistemas brasileiros ameaçados. São Paulo: Atual, 1989.
NOGUEIRA, Maria Alice. Educação, saber, produção em Marx e Engels. São Paulo: Cortez, 1990.
SAVIANI, Demerval. Escola e democracia. Campinas: Autores Associados, 2012.
VIOLA, Eduardo J. O movimento ecológico no Brasil (1974-1986): do ambientalismo à ecopolítica. 2016. Disponível em: https://acervo.socioambiental.org/sites/default/files/documents/S5D00005.pdf. Acesso: 05 set. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)