Returning to classroom lessons amid pandemic times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644469939

Keywords:

return to classroom lessons, Covid-19 Pandemic, Private universities

Abstract

The present text reflects about classroom lessons in 2022, after the most serious pandemic period we lived, when the mentioned classes were interrupted. It has as background the author’s experience as a teacher and a Strict Sensu Post-graduation Program’s coordinator, in a private University. The text reminds us about the way how classrooms lessons were interrupted in 2020, as well as the university’s adaptation process in order to make remote classes be accomplished. Also, the text seeks for understanding the Spirit of Age of that time. The text presents, mainly, public declarations of eminent thinkers, such as Giorgio Agamben and Slavoj Zizek. Secondly, the text describes the writer’s experiences, supposing that those experiences had been shared, in a way or in another, by pratically all who were involved in educational processes, specially in private sector. For that, it uses as a method the shared construction of knowledge. Finally, the text suggests thinking about the challenges returning to classroom classes enforces, mainly, to people involved in educational processes in private universities.

Author Biography

Fausto dos Santos Amaral Filho, Universidade Tuiuti do Paraná

Professor-pesquisador na Universidade Tuiuti do Paraná, Programa de Pós-Graduação em Educação.

References

AGAMBEN, Giorgio. La invención de una pandemia. In: AGAMBEN, Giorgio et al. Sopa de Wuhan: Pensamiento contemporáneo en tiempos de pandemia. [S. I.]: Editorial ASPO, 2020a.

AGAMBEN, Giorgio. Reflexões sobre a Peste. São Paulo: Boitempo, 2020b.

ALVES, Rubem. Entre e a ciência e a sapiência: o dilema da educação. São Paulo: Edições Loyola, 2015.

ARISTÓTELES. A Política. São Paulo: Livraria Martins Fontes Editora, 1991.

BERARDI, Franco “Bifo”. Crônica de la psicodeflación. In: AGAMBEN, Giorgio et al. Sopa de Wuhan: Pensamiento contemporáneo en tiempos de pandemia. [S. I.]: Editorial ASPO, 2020.

HAN, Byung-Chul. Sociedade do Cansaço. Petrópolis: Vozes, 2017.

HAN, Byung-Chul. La emergencia viral y el mundo de mañana. In: AGAMBEN, Giorgio et al. Sopa de Wuhan: Pensamiento contemporáneo en tiempos de pandemia. [S. I.]: Editorial ASPO, 2020.

HEIDEGGER, Martin. A coisa. In: HEIDEGGER, Martin. Ensaios e Conferências. Petrópolis: Editora Vozes, 2002.

HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo. Campinas: Editora da Unicamp; Petrópolis: Editora Vozes, 2012.

HERÁCLITO. Fragmentos. Rio de Janeiro: Edições Tempo Brasileiro, 1980.

KOSELLECK, Reinhart. Crítica e Crise: Uma contribuição à patogênese do mundo burguês. Rio de Janeiro: Contartempo, 1999.

MARKUS, Gabriel. El virus, el sistema letal y algunas pistas para después de la pandemia. In: AGAMBEN, Giorgio et al. Sopa de Wuhan: Pensamiento contemporáneo en tiempos de pandemia. [S. I.]: Editorial ASPO, 2020.

MASCARO, Alysson Leandro. Crise e Pandemia. São Paulo: Boitempo, 2020.

MORIN, Edgar. Rumo ao abismo?: Ensaio sobre o destino da humanidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2011.

OTONI, Pedro. Presente e Futuro: sete apontamentos. In: TOSTES, Anjuli; MELO FILHO, Hugo (orgs.). Quarentena: reflexões sobre a pandemia e depois. Bauru: Canal 6, 2020.

PAPA FRANCESCO. Vida após a Pandemia. Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana, 2020.

PETIT, Santiago López. El coronavirus como declaración de guerra. In: AGAMBEN, Giorgio et al. Sopa de Wuhan: Pensamiento contemporáneo en tiempos de pandemia. [S. I.]: Editorial ASPO, 2020.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A Cruel Pedagogia do Vírus. Coimbra: Edições Almedina, 2020.

TEIXEIRA, Anísio. Educação e o Mundo Moderno. São Paulo: Ed. Nacional, 1977.

ZIZEK, Slavoj. Coronavirus es un golpe al capitalismo al estilo de ‘Kill Bill’ y podría conducir a la reinvención del comunismo. In: AGAMBEN, Giorgio et al. Sopa de Wuhan: Pensamiento contemporáneo en tiempos de pandemia. [S. I.]: Editorial ASPO, 2020a.

ZIZEK, Slavoj. Pandemia Covid-19 e a reinvenção do Comunismo. São Paulo: Boitempo, 2020b.

Published

2024-01-31

How to Cite

Amaral Filho, F. dos S. (2024). Returning to classroom lessons amid pandemic times. Education, 49(1), e23/1–17. https://doi.org/10.5902/1984644469939