Neoconservative agenda as a dispute for educational policy: The discourse of “gender ideology” in news published on the internet (2019-2021)
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644469801Keywords:
Neoconservatism, Gender ideology, Educational politics.Abstract
In the last decade we have witnessed the advance of neoconservatism in politics in Latin American and European countries. In the case of Brazil, religious actors of the conservative Christian strand appear at the center of political disputes around gender and sexualities in the field of education. Thus, the objective of this article is to analyze the discourse of “gender ideology” in the news published on the internet, from 2019 to 2021, identifying its subjects, reiterated gender meanings and the impacts on educational policy. The news was collected on the Google search site using descriptors and analyzed as discourses in the Foucauldian perspective and based on the theoretical references about neoconservatism by Lacerda (2019), Apple (2003), Biroli, Machado and Vaggione (2020). The results indicate that in the Bolsonaro government there was a strengthening of the phrase “gender ideology” in the political arena, being used as a reactionary political-discursive tool in the dispute for a conservative agenda in educational policy, whose interest is to contain the advances around the agendas. of gender equality and the recognition of diversities. There is a shift from politics to the sphere of morals, which puts democracy at risk
References
ALVES. Luiza. STF julga hoje mais uma ação contra lei que proíbe gênero em escolas. De olho nos planos, São Paulo.19/06/2020. https://deolhonosplanos.org.br/julgamento-adpf460/. Acesso em: 12/03/2022.
APPLE, Michael. Educando à Direita: mercados, padrões, Deus e desigualdade. Tradução de Dinah de Abreu Azevedo. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 2003.
BIROLI, Flávia; MACHADO, Maria D. C.; VAGGIONE, Juan M. Gênero, neoconservadorismo e Democracia. São Paulo: Boitempo, 2020.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF, 5 out. 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 12/03/2022.
BROWN, Wendy. American Nightmare: Neoliberalism, Neoconservatism and De-Democratization. Political Theory, v. 34, n. 6, p. 690-714, dez. 2006.
BUTLER, Judith. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do “sexo”. In: LOURO, Guacira (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007, p.151-172.
CANDEIA, Lais R. O discurso neoconservador da “ideologia de gênero” nas políticas educacionais: projetos legislativos apresentados na câmara dos deputados do Brasil (2011-2020). Dissertação (Mestrado em Educação). Joaçaba, SC: Universidade do Oeste de Santa Catariana, 2021.
CIAVATTA, Maria. Resistindo aos dogmas do autoritarismo. In: FRIGOTTO, Gaudêncio (Org.). A gênese das teses do Escola sem Partido: esfinge e ovo da serpente que ameaçam a sociedade e a educação. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2017, p. 7-16.
FERREIRA, Yuri. Projeto de ‘ideologia de gênero’ volta ao radar do governo federal após veto no STF. Hypeness. 12/05/2020. Disponível em: https://www.hypeness.com.br/2020/05/projeto-de-ideologia-de-genero-volta-ao-radar-do-governo-federal-apos-veto-no-stf/. Acesso em: 20/02/2022.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1987.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Edições Loyola, 1999.
FURLIN, Neiva. Do gênero à “ideologia de gênero” no campo das políticas. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista- BA, v. 17, n. 44, p. 1-23, jan./mar., 2021. <https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i44.7042>.
JUNQUEIRA, Rogério D. “Ideologia de gênero”: a gênese de uma categoria política reacionária – ou: como a promoção dos direitos humanos se tornou uma “ameaça à família natural”. In: RIBEIRO, Paula R. Costa; MAGALHÃES, Joanalira C. (Orgs.). Debates contemporâneos sobre Educação para a sexualidade. Rio Grande: Editora da FURG, 2017, p. 25-52.
LACERDA, Marina Basso. O novo conservadorismo brasileiro: de Regan a Bolsonaro. Porto Alegre, RS, Zouk, 2019.
LIMA, Iana G.; HYPOLITO, Álvaro M. A expansão do neoconservadorismo na educação brasileira. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 45, e190901, p. 1-15, 2019. <https://doi.org/10.1590/s1678-463420194519091>.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 16 ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.
MOUFFE, Chantal. Sobre o Político. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2015.
MIGUEL, Luis Felipe. Da “doutrinação marxista” à “ideologia de gênero”: Escola sem Partido e as leis da mordaça no parlamento brasileiro. Direito & Práxis, Rio de Janeiro, v. 7, n. 15, p. 590-621, 2016. <https://doi.org/10.12957/dep.2016.25163>.
MISKOLCI, Richard; CAMPANA, Maximiliano. “Ideologia de gênero”: notas para a genealogia de um pânico moral contemporâneo. Revista Sociedade e Estado, v. 32, n. 3, p. 725-747, set./dez. 2017. <https://doi.org/10.1590/s0102-69922017.3203008>.
REIS, Toni; EGGERT, Edla. Ideologia de gênero: uma falácia construída sobre os planos de educação brasileiros. Educação e Sociedade, Campinas, v. 38, n. 138, p. 9-26, jan./mar. 2017. <https://doi.org/10.1590/ES0101-73302017165522>.
SCALA, Jorge. La ideología del género. O el género como herramienta de poder. Rosario: Ediciones Logos, 2010.
SCOTT, Joan W. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Revista Educação e Realidade. Porto Alegre, v. 20, n. 2, jul./dez., 1995. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71721>. Acesso em: 16/11/2021.
SEFFNER, Fernando. Sempre atrás de um buraco tem um olho: racionalidade neoliberal, autoritarismo fundamentalista, gênero e sexualidade na Educação Básica. Revista Práxis Educativa, Ponta Grossa – PR, v.15, e2015010, p. 1-19, 2020. <https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.15010.045>.
VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault & a Educação. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)