Commodification and financialization of the educational private-mercantile sector in Brazil: features of the Brazilian education crisis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644469525

Keywords:

Commodification; Higher education; Public education; Financialization; Brazilian crisis.

Abstract

The article examines the new education commodification expressions in the context of the current Brazilian crisis, a process shaped by national and international financial elites’ public fund resources appropriation. The investigation is based on the realization that the reforms implemented in the country after the coup of 2016, such as the “expenses cap” amendment, labor and welfare reforms, among other measures that are ongoing, consist in the movement of adjustment to the Brazilian capitalism accumulation pattern, determined by the financial rents and the resurgence of distinct and associated forms of work overexploitation. The mapping of new features of higher and basic education commodification process provides the empirical basis. The document research that was carried out identified the movement of the main educational public traded companies in the country, supported by State actions and by the betting on new organizational arrangements. Current legislation and bibliography analysis have been carried out about the matter of financialization and commercialization of education. The results prove that to explore new market niches to ensure earnings growth, the financialized market sector invests in distance education, in the dissemination of systems and learning platforms, consultancies, public-private partnerships, and the turning to basic education. This process occurs simultaneously to the dismantling measures of public universities and of the agencies that integrate the system of science, technology, and innovation of the country. The crisis, therefore, is deliberately imposed on public education and must be interpreted in the context of the contradictions analyzed during this work.

Author Biographies

Maria Rosimary Soares dos Santos, Universidade Federal de Minas Gerais

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Minas Gerais (1992), mestrado em Ciência Política pela Universidade Federal de Minas Gerais (1996), doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2007) com pós-doutorado na Universidad Nacional de San Martim - Argentina e na Universidade Federal do Rio de Janeiro (2010) e Universidade Federal do Pará (2018-2019). Atualmente é professora Associada da Universidade Federal de Minas Gerais. Coordenadora da Linha de Políticas Públicas em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação - Conhecimento e Inclusão Social (08/2019 a 08/2021). Tem experiência na área de Política e Educação, com ênfase em Políticas Públicas e Administração da Educação, com estudos sobre universidade e reformas da educação superior, financiamento da educação e Política Educacional.

Rhoberta Santana de Araújo, Federal University of Paraíba

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (2004), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Pará (2011) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Pará (2015). Atualmente é professora da carreira do Magistério Superior do Departamento de Habilitações Pedagógicas do Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba, ministrando disciplinas de Políticas Educacionais e Políticas de Gestão da Educação Básica. É professora do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação Superior, Atuou como Pedagoga e Professora do Magistério Superior na cadeira de Política, Gestão e Avaliação da Educação Básica na Universidade Federal do Pará, além de ter atuado como professora formadora do Programa Nacional de Formação de Professores (2009-2019).Integra o Grupo de Estudos de Políticas do Ensino Superior, vinculado ao Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação e Sociedade -CE/UFPB, além da rede nacional de pesquisadores sobre ensino superior, a Rede Universitas-BR. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Políticas Educacionais, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino superior, financiamento da educação, expansão, privatização, parcerias público privada, reformas educacionais.

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Published

2023-09-13

How to Cite

Santos, M. R. S. dos ., & Araújo, R. S. de . (2023). Commodification and financialization of the educational private-mercantile sector in Brazil: features of the Brazilian education crisis. Education, 48(1), e107/1–27. https://doi.org/10.5902/1984644469525